Han är här nu, lilla Skorpan.

10 Sep

Sedan fredag klockan 02:14. 3,5 kg och 52 centimeter, och allt jag har att säga just nu är:

1) Förlossningen gick bättre än jag trodde.

2) Den var ingenting jämfört med att vara gravid.

3) Jag mår inte illa längre!

4) Han är fasligt söt vill jag lova. Med en massa mörkt hår.

5) Varför pratar ingen om hur jobbig amningen är?

Vi hörs.

28 svar to “Han är här nu, lilla Skorpan.”

  1. Anneli september 10, 2012 den 6:06 f m #

    Grattis, grattis, GRATTIS! Vad skönt att allt har gått så bra.

    Någon sa till mig att man inte pratar om hur svår amningen är för att man inte orkar ta till sig mer än vad graviditeten innebär innan man föder. Lycka till, det är värt det i längden! Och ha en riktigt härlig tid nu när ni ska lära känna det nya lilla livet. Kram!

  2. Min plats i solen september 10, 2012 den 6:39 f m #

    Åhhh, äntligen är er lille skorpa här! Ett stort grattis till er alla tre. ♥

    Amningen kan vara tuff i början innan bröstvårtorna har härdats. Med såriga och ömma bröstvårtor satt jag där och grät och skrek av smärta varje gång min dotter skulle få mat. Men jag lovar att orkar man bara härda ut den där första tiden så vänder det och blir det där mysiga som alla pratar om.

    Ger det inte med sig så prata med BVC, min dotter hade fått ”torsk på tungan” (vilket är väldigt vanligt) som orsakade de där såriga bröstvårtorna vilket BVC kunde hjälpa till med. Och du, fungerar inte amningen alls så är det inte hela världen. Amningen fungerar inte för alla och istället för att känna sig oduglig och eländig finns det mjölkersättning och flaska. Nästan hela min generation (70-talister) är uppväxt på flaska för då var det inte inne med amning, och vi har ju klarat oss hyfsat bra, eller hur?

    Ta hand om varandra och njut av er härliga babybubbla nu. Grattis och stor kram♥

  3. Husfrun september 10, 2012 den 6:47 f m #

    Stort stort grattis.
    Och sånt där är ju så individuellt, precis som en graviditet och förlossning. Hoppas dock amningen kommer igång och fungerar smärtfritt. Stort lycka till.
    Kram.

  4. Christel september 10, 2012 den 7:34 f m #

    Grattis till er fina, lilla skorpa!
    Sköt om er alla tre. 🙂

  5. Egon september 10, 2012 den 7:47 f m #

    Grattis! Skönt att höra att allt gått bra. Jag tycker dock att man hör om strulet med amning väldigt mkt, haft flera vänner som fått sluta amma nästan direkt bara för att det inte funkar. Men det är ju inte samma sak som att man inte ska prata mer om det!

  6. -Jenny- september 10, 2012 den 7:49 f m #

    Åhhh, grattis!!!! Blir alldeles varm i kroppen nu. Jag har varit inne flera gånger i helgen och eftersom det inte kommit någon uppdatering har jag hoppats att det berodde på skorpan och se det gjorde det ju! Grattis igen och hoppas att amningen tar sig…
    Kram

  7. KIP september 10, 2012 den 8:54 f m #

    Jippie å grattis!

    Å amningen ja. Tror som nån ovan skrev att det är nåt som det pratas om först när bebisen är här. Innan dess kunde i alla fall jag personligen inte riktigt ta in det där med amning. Men hoppas du hittar nån att prata med nu. Amningshjälpen på nätet är super annars.

  8. Jenny september 10, 2012 den 9:11 f m #

    *APPLÅDER!!* Grattis igen! Jag s[g precis Instagrambilden med skorpans hår. Man blir ju så bebissugen att man dör när man ser sånt. Så sött!! Kramar till er alla!

  9. Åsa september 10, 2012 den 9:30 f m #

    Ååååh GRATTIS! Hahha, underbart!
    Stor kramis!!

  10. Bubbel september 10, 2012 den 9:36 f m #

    Åh vad härligt – jättegrattis till er alla tre och vad skönt att allt gick bra! 🙂

    Amningen är nog mest jobbig i början tills man kommit underfund med varandra så det ordnar sig ska du se!

  11. Svenny september 10, 2012 den 10:02 f m #

    Aaah grattis. Bild och namn nar du har tid. Skont att allt gick bra.
    Amning ar skitknepigt men det blir battre. Det ska absolut inte gora ont, brostvartorna ska inte hardas, gor de det sa ar det suget som kanske inte riktigt stammer. Bebben ska ju inte amma pa brostvartorna utan pa brostet. Varldens basta website finns har: http://www.kellymom.com dar larde jag mig mycket nar det var som svarast.

  12. Colombialiv september 10, 2012 den 1:19 e m #

    Amning är inte lätt – det gäller att se till att bebisen får rätt tag (dvs HELA vårtgården i munnen, inte bara suga på bröstvårtan), annars blir det fel och ont. Be om hjälp av sjukvården, redan nu, det är bättre att Skorpan lär sig rätt från början än att försöka lära om honom sen.

    Men framför allt, GRATTIS! Äntligen, äntligen är han här!

  13. Johanna september 10, 2012 den 1:36 e m #

    Stort stort grattis och hurra, igen! Välkommen skorpan!

  14. stoffisen september 10, 2012 den 3:11 e m #

    Grattis!!
    Vad härligt att höra att det gick bra.
    Kram till dig starka A!

  15. Linnéa Geiger september 10, 2012 den 3:15 e m #

    Wooohoooo!

  16. Västgötskan september 10, 2012 den 4:39 e m #

    Åh vad underbart! stort, stort grattis till er!
    Njut av det lilla livet. Tiden kommer gå sååå fort, jag lovar. Snusa mycket bebis. De doftar ljuvligt! 😀

    Kram M

  17. Anki september 10, 2012 den 4:41 e m #

    Så många grattisar till dej och er!! Vill bara höra mer mer mer mer!!!!! 🙂

  18. Hanna Lans september 10, 2012 den 5:46 e m #

    Underbart att förlossningen var ok!

    Amningen har jag inte sagt något om av den enkla anledningen att jag inte hade minsta lilla problem. Förutom att det inte fanns något kvar efter futtiga fyra månader. Glöm inte att barn växer lika bra av flaskmatning och mjölkersättning. Dessutom får de mindre gas i magen av det då de inte får i sig så mycket luft medan de äter. Men nu får jag säkert en massa arga kommentarer om att bröstmjölk är oersättligt etc …

  19. annajohanna september 10, 2012 den 7:56 e m #

    Stort grattis till er lille kille! Lycka till med allt!

  20. Sandra september 11, 2012 den 9:42 f m #

    Jag vet inte om min MVC är unik. Men där påpekade de väldigt noga hur amning kunde te sig, fick se film och vad vi kunde vara beredda på och som ett mantra fick vi öva in; be om hjälp! Amningshjälpen finns på KK med experter. Jag hade tur i oturen som fick vara kvar länge på BB eftersom det innebar att barnmorskor kom och hjälpte mig med amningen dygnet runt i 5 dagar! När mjölken rann till vid 3:e dagen och man ville dö av smärtan så var de där och fixade! Så mitt råd är att be om hjälp så mycket du bara behöver! -kram

  21. heijdi september 12, 2012 den 8:08 f m #

    Härligt! Varma grattisar åt hela lilla familjen! Strykekram, hoppas allt med amningen börjar funka!

  22. minagladadagar september 13, 2012 den 9:16 e m #

    Grattis! Jösses vad härligt. Skönt att allt blev till det bästa för er.
    Kram och lycka till!

  23. Helena Milton september 14, 2012 den 6:27 e m #

    Men så roligt! Jättegrattis till er båda och välkommen till världen Skorpan!!! 🙂

  24. Camelliss september 17, 2012 den 10:03 f m #

    Åh grattis! Vad roligt och skönt att höra att allt gick bra!

  25. J september 19, 2012 den 12:09 f m #

    Grattis Grattis Grattis Anna!!!
    Hej och välkommen Skorpan 😀

  26. Emmas Bokhylla september 25, 2012 den 5:31 e m #

    Åhherreminge!
    Här sitter man i sin lilla bubbla lite längre än vanligt och upptäcker först NU att Skorpan har kommit!!

    GRATTIS i massor!! Vad roligt! Och allt gick bra! Vad glad jag blir! *fånler*
    KRAMAR!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bokåret 2012. « Anna Granström - januari 1, 2013

    […] Ditt populäraste inlägg det här året? Han är här nu, lilla Skorpan. Jag bloggar ju om annat än böcker här också. Bokbloggar mest för Bohusläningens Bokblogg, […]

  2. Ett år. | Anna Granström - september 8, 2013

    […] igår var det ett år sedan Victor föddes. Den sjunde september klockan 02:14, efter ett drygt dygn med värkarbete men framförallt nio […]

Kommentera

