Bokåret 2012.

1 Jan

Imagination

Jag hittade den här enkäten hos Bokugglan och den måste jag ju haka på!

BÖCKER 2012 …

0. Antal utlästa böcker?
64.

1. Bästa bok du läste 2012?
Vuxen: The final testament of the holy bible – James Frey och Middlesex – Jeffrey Eugenides.
Ungdomsbok: Hungerspelen – Suzanne Collins, Cirkeln – Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren och Den oändliga historien – Michael Ende.
Fackbok: Att möta förlossningssmärtan – Gudrun Abascal
Chic litt: Syskonmakaren – Lisa Jewell
Självbiografi: 3096 dagar – Natascha Kampusch

Cirkeln

Cirkeln

2. Böcker som du hade höga förväntningar på men som inte alls föll i din smak?
Tärningsspelaren – Luke Rhinehart &  Tigerkvinnan – Katerina Janouch

Tarningsspelaren1

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2012?
Hungerspelen. Inte överskattad. Älskade den!

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2012?
Faktiskt min egen… (Halva min Måne). Iallafall så pratade jag och skrev mest om den.

5. Bästa bokserie du kom över 2012?
Hungerspelen.

Hungerspelen

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2012?
Fortsatt med James Frey.

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Jag gillar inte deckare, men jag älskar Dexter och i år läste jag senaste boken (bok 6) i serien = Double Dexter – Jeff Lindsay.

DexterDoubleDexter6

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2012?
Cirkeln och Hungerspelen.

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Jag läser ALDRIG om böcker, förutom bebisböcker för Victor.

litenstorrestorst

10. Favoritomslag av en bok du läste 2012?
Jag gillar omslaget till Halva min Måne typ mest. Faktiskt. Kanske inte så konstigt…

Cover 001

11. Mest minnesvärda karaktär 2012?
Katniss i Hungerspelen?

12. Den mest vackert skrivna bok läst 2012?
Att vara med henne är som att springa … – Alex Schulman.

attvaramedhenne

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2012?
Min egen. Och Att möta förlossningssmärtan. Hade stor användning av den inför förlossningen!

AttMotaForlossningssmartan

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2012 att läsa?
Middlesex. Trodde att den skulle vara tung och lite jobbig, men den var grymt bra!

15. Favoritbokstund?
Att få ett mms och se sin egen bok i skyltfönstret i en välkänd bokhandel (St. Pauls bokhandel vid Mariatorget, Stockholm). Hände nu innan jul!

StPauls

16. Kortaste och längsta bok läst 2012?
Längsta: Den hemliga historien – Donna Tartt (703 sidor). Läste faktiskt ett gäng tegelstenar i år …
Kortast: Där jag inte längre syns – Petra Hillring. Den var på under 100 sidor.

DenHemligaHistorien

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2012 (kärlek, familj, vänskap etc.)?
Kanske det i Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Boken är sådär att man bara vääääntar på att de ska få varandra.

Overenskommelser

18. Favoritbok du läste under 2012 av en författare du har läst andra böcker av?
The final testament of the holy bible av James Frey är nog hans bästa tycker jag.

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Går nästan uteslutande på tips. Om inte annat så elektroniska tips baserade på min egen smak, såsom tex Boktipset.se. Middlesex var t.ex. tips från ett par andra.

20. Av de utlästa, hur många har du köpt själv?
37. Resten lånade, vunna samt många recensionsexemplar.

21. Bästa bokrelaterade shoppingen?
Min fåtölj, fotpall, lampa och tidningsbord. Bordet från Norrgavel hade jag suktat efter i flera år!

Norrgavel

BOKBLOGGANDE …

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2012?
 Pocketlover och Bokugglan. (Det var visst två!)

pocketloverse

2. Utlästa recensionsexemplar? Bäst av dem?
18. Bland annat Handla rätt för en giftfri barndom – Anne Lagerqvist

HandlaRatt

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Jag var gravid och sjuk, men min bok befann sig på Bokmässan iallafall!

Egenutgivarnas monter 1

4. Det bästa ögonblicket som bokbloggare 2012?
Alla gånger jag läst recension av min bok! Gillade Pocketlovers utlåtande jättemycket. Och när jag var med på en nästan helsida i Bohusläningen (både min bok och mitt bokbloggande omnämns där).

boksamtal

5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Han är här nu, lilla Skorpan. Jag bloggar ju om annat än böcker här också. Bokbloggar mest för Bohusläningens Bokblogg, men där kan man inte se sån statistik tyvärr.

newborn

6. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Vissa bloggar. Fortsätter att handla på nätet och inget nytt där.

7. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Förra året hade jag ”att läsa ut 100 böcker” och det klarade jag. Började detta år som gravid, och det enda jag tänkte var: LÄSA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT INNAN BEBISEN KOMMER. Är därmed nöjd med 64 stycken. Speciellt eftersom jag läste en del tegelstenar. Hade som tema ”egenutgivna böcker” i år också , och läste ut 16 sånna.

SER FRAMÅT …

1. En bok du inte läste 2012 som kommer att bli prioriterad under 2013?
Har 130 olästa i bokhyllan eller mer, men de jag absolut vill läsa nästa år är: Moment 22, Gökboet, Frihet och Min Kamp. Har dock en känsla av att det mest kommer bli barnböcker.

JanLoof

2. Bok som du ser fram emot 2013?
Köper bara pocket (generellt) så dessa som pocket ser jag fram emot: Pythians anvisningar, Eld, Boken om Joe och En man som heter Ove. Har dem under bevakning på Adlibris.

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2013?
Vara med på Bokmässan i Göteborg i september! Träffa min medskribent på Bohusläningen (Erika Kvarnlöf).

torpmagasinet

GOTT NYTT BOKÅR!

8 svar to “Bokåret 2012.”

  1. Husfrun januari 1, 2013 den 10:45 f m #

    Hungerspelen fick jag i julklapp och ser fram emot att läsa. Nångång 😉
    Men först och främst ska jag lägga krutet på att skriva i år. Jag hoppas studierna ger mig lite ledig tid. Jag vill verkligen knyta ihop säcken i år.
    God fortsättning. Kram.

  2. Kristina Svensson (@KristinaHSvens) januari 1, 2013 den 2:46 e m #

    Det låter som jag får ge Hungerspelen en chans :-).
    64 böcker var inte dåligt, jag har ingen koll på hur många jag klämde men betydligt färre. Hoppas hinna läsa lite mer i år och inte tokjobba så mycket.

  3. oskrivnablad januari 1, 2013 den 7:02 e m #

    Läsa andra böcker än barnböcker kommer nog bli mitt nyårslöfte 🙂 Rolig årskrönika du fått ihop.

  4. Johanna januari 3, 2013 den 11:07 e m #

    Är SJUKT impad av att du läst 64 böcker. Herregud människa, hur hinner du? Grymt!! Men jag har lovat mig själv att läsa mer i år iaf. Din bok tex!! Ska bli skoj 🙂

    Perfekt med detta inlägg, ska sno massa boktips därifrån. Kram på dig.

  5. mittilivetochjag januari 3, 2013 den 11:13 e m #

    Jag håller med dig om att James Frey är kanon. Tärningsspelaren var även en besvikelse för mig. Jag orkade knappt läsa ut den. Nu är jag nyfiken på Hungerspelen! 🙂

  6. Åsa januari 4, 2013 den 8:16 f m #

    Jag är ju inte så bokig, mer en filmis 😉 men till sommaren så brukar det bli en hel del 🙂
    Jag kikar tillbaka då 🙂
    Kram på dig!

  7. annajohanna januari 5, 2013 den 8:34 e m #

    Roligt att läsa om ditt bokår! Vi har som bekant liknande smak när det gäller en hel del. James Frey måste jag ge en chans i år!

  8. Emma april 12, 2013 den 6:29 e m #

    Åh, vilken kul enkät! 😉

Kommentera

