Ett år.

8 Sep

Jag har alltid älskat utmaningar. Bo utomlands. Utbildningar. Springa tjugo kilometer från att klara tre. Läsa hundra böcker på ett år. Flytta.

Skaffa barn.

Största utmaningen av dem alla.

Och igår var det ett år sedan Victor föddes. Den sjunde september klockan 02:14, efter ett drygt dygn med värkarbete men framförallt nio månader av det värsta jag varit med om.

Alla säger ”vart tog tiden vägen?”, men jag vet precis. Till barnsängsfeber, blodpropp, nässelfeber, mjölkproteinallergi och kolik, sömnlösa nätter, amningsproblem, rädslor, enorm kärlek och beskyddarinstinkt. Läkarbesök i mängder, blöjbyten, barnvagnspromenader, resor. Jag vet vart tiden har tagit vägen.

IMG_3220

Nyfödd lillskorpa.

Victor har gått från en liten parvel på 52 centimeter och 3,5 kilo till ca 80 centimeter och 11 kilo (vet inte exakt – det var två månader sedan vi mätte och vägde, då 77 cm och 10,6 kg), från att vara en hjälplös kotte i minikläder till att krypa, gå längs möbler, vinka, leka tittut, skratta och pussas. Så mycket som hänt på ett år i hans utveckling att man nästan trillar baklänges.

Jag har överlevt tre månader med en jävligt jobbig start. Tre månader med täta läkarkontroller och medicinering. Efter det blodproppen som försvann. Kroppen som läkte. Mitt hår som blev bättre. Jag klarade att delamma i sju månader. Min mensvärk som försvann. Min D-vitaminbrist som minskade och värdet som ökade.

Halsband jag ska ha på mig dygnet runt.

Halsband jag hade på mig konstant i tre månader pga medicinen.

Martin var bortrest sammanlagt 2,5 månad och jag klarade att vara själv med Victor.

Vi åkte en vecka till Lanzarote (där jag bland annat fick åka ambulans), en helg till Hudiksvall på bröllop, till USA (Los Angeles, San Diego, San Francisco) och Mexico där Victor såg både fria delfiner, en blåval och papegojor.  Vi har gjort dagsutflykter till Norrtälje, Runmarö, Dalarö, Tyresta och en massa andra ställen. Vi har varit på studentmottagning och 60-årsfest, firat jul, påsk och midsommar.

IMG_4696

Mission Beach, San Diego.

Jag har läst ut 55 böcker (så de som sa att man inte hinner läsa när man får barn?! Don’t get it), sett flera serier och filmer, varit på möbelmässa och ett par, tre tjejkvällar. Tränat på Friskis & Svettis. Sprungit.

IMG_4043

En av de bästa stunderna på Lanzarote. Med Victor som sover i famnen medan jag läser bästa Cirkeln.

Vi har köpt radhus.

RadhusetAg1

Nyproduktion som ska bli klart till nästa sommar.

Jag har njutit dagligen över att INTE vara gravid. Över att Victor växer och blir större. Sover bättre. Lär sig mer. Blir mer och mer en egen person.

Så ja, jag vet precis vart tiden har tagit vägen. Och det är till så mycket.

Jag är så tacksam över att ha Victor i mitt liv. Den största och bästa utmaningen av dem alla. Den mest verkliga, den viktigaste. Jag har aldrig varit så trött men heller aldrig så lycklig som jag är nu. Precis där jag ska vara. Här.

Livet: Tack.

 

11 svar to “Ett år.”

  1. Egon september 8, 2013 den 9:36 f m #

    Känns verkligen som att ni hunnit mkt! Och grattis på 1-årsdagen! Bra att det känns bättre nu, men så trist att M är borta så mycket.

  2. Anki september 8, 2013 den 9:37 f m #

    Vilket år du haft med tuffa utmaningar och underbara stunder, livet i sina ups & downs. Du har klarat det bra, du är stark, du är grym! Grattis till ettåringen!

  3. Hanna Lans september 8, 2013 den 10:10 f m #

    • Nilla september 8, 2013 den 11:08 f m #

      Grattis! ❤

  4. Stoffisen september 8, 2013 den 6:49 e m #

    Jag har ju sagt det förr; men vilken förebild du är för de som har det tufft i liknande situtationer.

    Heja dig, och grattis till Villeboy!

    Kram
    Stoffe

  5. Anneli september 8, 2013 den 8:50 e m #

    Mycket upp och ner, men små barn är den bästa medicinen. Underbar bild på dig och lillkillen. Grattis till husköp, spännande!

  6. Helena september 9, 2013 den 8:08 e m #

    Så fint!!! Så kul att ha kunnat följa med på din resa från att det började till idag. Grattis Victor och Grattis till dig och allt du har tagit dig igenom sen jag först ”stötte” på dig. KRAM!!

  7. Åsa september 10, 2013 den 11:05 f m #

    Men sån härlig beskrivning! Är så glad för din skull 🙂
    Gratttttiiiis till radhuset .)
    Puss å kram Åsa

  8. Rund är också en form! september 12, 2013 den 12:05 e m #

    Jösses, vad du har varit med om grejer…
    Men härligt med de små liven som växer så det knakar. Nya saker som händer hela tiden! 🙂

  9. tess september 12, 2013 den 2:53 e m #

    hjälp , nu blir jag rädd ..

  10. Villa Freja september 13, 2013 den 5:29 f m #

    Grattis till ett år.
    Så mycket som har hänt, tänk vad ni fått uppleva tillsammans. Kram.

Kommentera

