Oktoberböcker.

1 Nov

oktoberbocker

Tre böcker av tre kvinnor i tre olika genres. En allvarlig och sorglig kärlekshistoria, en lättsam men ändå sorglig kärlekshistoria och en dålig chiclit.

1) Savadoreña – Cecilia Samartin (☆☆☆)
Jag gillade verkligen delarna från Anas barndom i det krigshärjade El Salvador. Riktigt starkt, hemskt och givande. Dock är den lite seg och lite väl mycket helgonaktig för min smak. Gillar inte heller att författaren växlar mellan jag-kapitel och tredjeperson-kapitel trots att den handlar om samma person.

2) Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd – Rachel Joyce (☆☆☆)
Påminner om En man som heter Ove. Samma typ av story, samma vardagshjältefeeling. Lättläst och underhållande.

3) Hemligheten på Mercy Close – Marian Keyes (☆)
Alltså VAD var det här?! Måste vara det sämsta Keyes någonsin skrivit. Jag gillade ingenting med den (ändå läste jag ut hela …). Att huvudpersonen lider av depression skulle ju kunna ha haft något djup, men jag tycker hela grejen är en förolämpning mot alla som har varit eller är deprimerade. Den förlöjligar liksom hela saken. Ett tips: Läs den inte. Läs istället En oväntad semester eller Vattenmelonen.

Fler bokutlåtanden hittar ni av Erika & mig hos mig hos Bohusläningens Bokblogg HÄR.

3 svar to “Oktoberböcker.”

  1. -Jenny- november 1, 2013 den 9:08 e m #

    Håller med om Keyes bok men tyckte inte riktigt att den var så hemsk. Hon håller på att tappa det…

    Såg på insta att du läser Buzz nu. Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

  2. Annika i Sevilla november 1, 2013 den 10:57 e m #

    Jo, den Keysboken var en besvikelse. Jag hade väntat på att hon skulle skriva om Helen, den sista av systrarna, och så blev det det här…

  3. Villa Freja november 2, 2013 den 7:11 f m #

    Tack för tipsen och antitipsen. Är inte stormförtjust i Keyesböcker så jag ska hålla mig på tryggt avstånd. En man som heter Ove och författarens andra bok, som jag inte riktigt mins titeln på, är jag dock väldigt sugen på att läsa.

Kommentera

