Året som gått …

3 Nov

Nu har jag varit mamma”ledig” i mer än ett år! Och mot slutet gick det fort. Jättefort. Tycker ändå att vi har gjort ganska mycket det här året, och Victor har vuxit från en liten svarthårig bebisgubbe till ett envist småbarn som springer runt och förstår vad man säger.

De första tre månaderna var skitjobbiga, med barnsängsfeber, blodpropp, nässelfeber, amningsproblem och Victors kolik och sedermera mjölkproteinallergi. Sov väldigt, väldigt lite och var rädd för det mesta. Gjorde inte så mycket mer än att försöka lära känna det nya livet och bli frisk. Vet inte hur många gånger jag var hos läkaren eller grät, men vissa dagar var det flera gånger.

IMG_6829

Efter ett halvår släppte många rädslor och jag vågade åka kommunalt. Victor fick luftrörskatarr med antibiotika. Han slutade sova i sin säng och grät när han såg andra människor än oss. Vid sju månader slutade jag amma och vi åkte vi Lanzarote en vecka. Där blev både han och jag magsjuka (och jag fick åka ambulans! Spännande  upplevelse…).

Lanzarote...

Lanzarote…

På sommaren åkte vi en helg till Hudiksvall på bröllop. Martin sov med Victor istället för att vara med på bröllopsmiddagen, eftersom Victor var mitt i separationsfasen. Den pågick i typ ett halvår. Sedan började han gråta när människor gick istället. Han hatar numer avsked. Det gäller kassörskan i kassan eller personer på bussen också.

Vi åkte också till USA i 2,5 vecka eftersom Martin skulle på kurs där. Bodde på Hilton i Fullerton utanför LA och hann med många utflykter. En heldag till Mexico (!), upp i bergen, på val- och delfinsafari vid Dana Point (såg både vilda delfiner och en blåval!), ett par gånger till San Diego, runt Beverly Hills och Santa Monica precis som 2011 och en massa annat. Vi bilade även till San Francisco och bodde några dagar hos min kusin och hans fru. Jag älskar, älskar Kalifornien.

IMG_4678

San Diego…

Vi åkte en dag till Runmarö och hälsade på kompisar med dotter jämnårig med Victor. Vi åkte till Gåsvik utanför Norrtälje en dag och hälsade på kompisar med son jämnårig med Victor. Där träffade jag av en slump min gamla bästis från mellanstadiet – och hon hade en son född i september 2012 precis som Vicke. Rätt ballt. Vi har varit på kosläpp, dagsutflykter till Dalarö och Victor har badat i svenskt hav.

Jag klarade av utmaningen att gå 30 mil på 1,5 månad (med marginal!). Jag sprang en mil igen. Jag tränade på Friskis & Svettis. Jag gick inte alls ner i vikt som planerat och kommer inte i mina kläder, men jag blev vän med min kropp och fick bättre hår, blev av med mensvärken, började tåla laktos bättre och få mindre D-vitaminbrist.

Jag har sålt ungefär 250 av min bok, den har varit med på Bokmässan, världens längsta bokbord och i en tidning. Jag har även läst ut över 50 böcker och fortsatt bokblogga på Bohusläningen. Jag har hunnit se flera serier: Girls, Breaking Bad, Walking Dead, Bates Motel, torka aldrig tårar utan handskar och Orange is the new black. Vi har lekt detektiver, jag har gjort allergiutredning, skaffat nya glasögon, tonat håret och varit hos tandläkaren. Jag har varit flera månader själv med Vicke eftersom Martin rest med jobbet.

Cover 001

Vi har varit på mängder av husvisningar, nästan köpt hus och till slut köpt radhus.

Vi har gått på öppna förskolan på tisdagar och torsdagar, men med start då Victor blev ett år. Jag älskade det direkt. Har haft saker att göra hela tiden även innan eftersom så många jag känner har fått barn samtidigt. Victor har alltså träffat massor med bebisar. Har även haft (och har!) världens bästa internetmammagrupp och har träffat flera av dem, några flera gånger och ska träffa igen.

Jag har varit på möbelmässan, barnmässan och ekomässan. Och ett dygns spa med två bra tjejkompisar (dvs en natt utan Victor), Bokrelease, middagar ute och blivit fadder åt ett bolivianskt barn.

Ett drygt år har gått där jag gjort många saker både med och utan Victor, ett år där jag inte hunnit bli uttråkad men varit så sjukt trött. Är tacksam för tiden, men ser samtidigt ändå fram emot att börja jobba imorgon och överlämna Victor till världens bästa pappa.

 

7 svar to “Året som gått …”

  1. Hanna Lans november 3, 2013 den 10:02 f m #

    Herregud, vad du har hunnit göra! Men att jobba är också bra, det blir en slags vila för kroppen.

  2. Anki november 4, 2013 den 7:48 e m #

    Vilket mångsidigt, härligt, häftigt, roligt år ni hunnit ha!!

  3. Kristina november 5, 2013 den 1:17 e m #

    Vilket händelserikt och spännande år du verkar ha haft!

  4. Annika i Colombia november 7, 2013 den 1:28 e m #

    Vilket otroligt tufft och samtidigt helt fantastiskt år du haft!

  5. Anna november 8, 2013 den 5:50 e m #

    Vilket spännande år!

    En fråga; var hittar man en internetmammagrupp?

    • annagranstrom november 8, 2013 den 6:27 e m #

      Hej!

      Internetmammagruppen har jag skapat. Jag är admin för den. Jag gick med i ankomstgruppen i Allt för föräldrar, och alla fick sån bra kontakt där att vi ville fortsätta på mer anonymt och personligt forum… Så nu är vi 43 mammor som har en grupp på FB. Vi hörs dagligen fortfarande…

Kommentera

