Att gifta sig med våldtäktsmannen.

16 Mar

Jag vet att jag är lite efter, men jag skyller på bebisbubblan. Det här citatet kommer från Ekot 25 januari 2013:

”I Marocko finns det planer på att avskaffa en lag som gör att en man som våldtagit en minderårig flicka kan slippa straff om han gifter sig med sitt offer. Kampanjen mot lagen började för ett knappt år sen, efter att en 16-årig flicka, Amina Filali, tog livet av sig efter att först blivit våldtagen och sedan tvingats gifta sig med gärningsmannen”.

Alltså.
Jag finner inga ord.

Att kvinnor är mindre värda än män i världens ögonen är knappast något nytt, men sedan jag började följa ”kvinnohat” på instagram blir jag chockad varje dag. Eller jag  vet inte ens om jag blir chockad, jag vet ju hur det är, men ändå. Här kommer några exempel på trevliga reklambilder:

dolce-gabbana-ad-sexist

vintage-women-ads-21_113216799

FluidBlackEye

duncanquinn

vintage-women-ads-10_113218095

 

Jepp. Det är en trevlig och jämlik värld vi lever i, eller hur?

 

22 svar to “Att gifta sig med våldtäktsmannen.”

  1. Husfrun mars 16, 2013 den 9:57 f m #

    Det är fruktansvärt. Fy så hemskt. Att tvingas gifta sig med gärningsman… fy fan vad vidrigt.

  2. Hanna Lans mars 16, 2013 den 10:29 f m #

    Oerhört jämlik. Finns inget alls att reta upp sig på. 😦

  3. perny mars 16, 2013 den 11:09 f m #

    Jag har hört tidigare om det där med att våldtäktsmannen skall kunna välja att gifta sig med sitt offer och jag mår så dåligt av den tanken. Hur kan man på något sätt se det som ett straff för honom, för henne – ja! Äckligt!

    • perny mars 16, 2013 den 11:10 f m #

      Äckligt är fel ord, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, det är så många känslor i kroppen så det gör ont …

  4. Annika i Colombia mars 16, 2013 den 1:00 e m #

    Alltså fy fan! Den tredje annonsen… den får det att vända sig i magen på mig. Alla, såklart men speciellt den.

  5. jenny i maine mars 16, 2013 den 1:30 e m #

    suck.. man blir så arg och ledsen.

  6. Kinga Sanden mars 16, 2013 den 1:54 e m #

    I Argentina avskaffades möjligheten för våldtäktsmannen attslippa straff genom att gifta sig med offret för ett knappt år sedan. Det var efter att en av dem mördat sin därigenom nyblivna hustru: http://kingasanden.wordpress.com/2012/04/11/han-slapp-fangelse-for-att-gifta-sig-med-valdtaktsoffret-och-mordade-henne/

  7. Jo mars 16, 2013 den 11:20 e m #

    Helt sjukt! Och så tycker vi att vi har kommit långt…det är långt kvar, minst sagt!

  8. stoffisen mars 17, 2013 den 7:57 f m #

    God morgon.
    Hoppas att du har fått mer sömn inatt och är utvilad.

    Vilket bra inlägg!
    Jag tycker inte att första reklamen är så förnedrande. Men den tredje är ju hemsk! Ser inte ens budskapet i reklamen!

    • annagranstrom mars 17, 2013 den 9:48 f m #

      Den första: halvnaken kvinna hålls ned av halvnaken man och flera män står i ring och tittar på. Känns ganska nära en ”konstnärlig” bild av gruppvåldtäkt.

      Tredje är verkligen sjuk! Budskap: bar vacker fast du blir misshandlad.

      • stoffisen mars 17, 2013 den 9:59 f m #

        Ah jag menar den där honligger över motorhuven. Vad går reklamen ut på??

  9. bubbelsblogg mars 17, 2013 den 9:29 f m #

    Fy vad fasansfullt! Hade en vag aning någonstans i bakhuvudet av att det fanns någon sådan regel men trodde nog inte på allvar att det kunde vara sant – obegripligt vidrigt!!

  10. Marlene mars 17, 2013 den 2:12 e m #

    Sjukt sjukt sjukt!

  11. My life in Silicon Valley mars 18, 2013 den 4:28 f m #

    Fy tusan!

  12. Sandra mars 18, 2013 den 11:55 f m #

    Usch ja, denna värld! Mår lite illa… Under graviditeten hade jag stora planer på att gå utbildningen i Mänskliga rättigheter för att skaffa mig mer möjligheter att jobba mot sådant här och i världen. Nu vet jag inte riktigt hur jag skulle orka… Men kanske om ett par år! jag vill liksom göra mer hela tiden. Känns så fattigt att ”bara” försöka sprida informationen. Jag vill göra något mer handfast och konkret. Jag vill förändra världen…

    • annagranstrom mars 18, 2013 den 12:00 e m #

      Do it! Jag har läst mänskliga rättigheter. Har examen i offentlig rätt, men fick jobb innan master i mänskliga rättigheter (kanske tar den nån gång). Tyvärr apsvårt att få jobb inom detta, men skam den som ger sig.

  13. Dido mars 19, 2013 den 7:29 e m #

    men vad i helvete.

  14. Ingrid Bahlenberg mars 23, 2013 den 10:01 f m #

    Jag hittade din blogg via Egenutgivarna. Att det finns kvinnoförtryck runt om i världen är fruktansvärt och det kommer att ta lång tid att förändra. Men jag ska erkänna att reklamen upprör mig mer eftersom den tagits fram i en kultur som säger sig stå för jämställdhet. Fruktansvärt alltihop.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gästbloggsdebatt av Anna Granström: Näthat. | stoffisen - mars 17, 2013

    […] bete sig så? Igår bloggade jag bland annat om instagrammaren kvinnohat, och inlägget finner ni HÄR. Förutom hot av individer har samhället generellt en kvinnoförnedrande (hatande) syn vilket […]

Kommentera

