Det här med sömn igen …

12 Mar
Lånad bild från nätet.

Lånad bild från nätet.

”Sleeping like a baby”, vad sjutton betyder det? Att ha rubbad sömn och vakna hela tiden?

Victor har aldrig varit en sjusovare, men vissa nätter är helt klart värre än andra. Som i natt. Jag hade sovit två timmar (inklusive att ha blivit väckt några gånger) när Vicke bestämde sig för att det var morgon. Klockan 01! Några timmar senare somnade han igen, lagom tills jag hade ställt in mig på att det inte skulle bli mer sömn. 45 minuter senare när min kropp började sänka pulsen och slappna av vaknade han igen och skulle käka, snacka lite osv. Häpp häpp.

Jag kände mig rätt grinig och bitter. Jag VET att sömnlöshet hör till, men varför kan de inte sova lite bättre så att den här tiden blir mer njutbar? Natten innan sov jag 5,5h och det gör ENORM skillnad. Då funkar jag rätt bra som människa.

Men iallafall: Grinig, trött och bitter … tills Victor började skratta högt och vara allmänt gullig. Allt glömt och förlåtet.

Martin är på jobbresa i två veckor och jag räknar ner dagarna till hemkomst.

15 svar to “Det här med sömn igen …”

  1. Åsa mars 12, 2013 den 8:09 f m #

    Hahha älskar ditt sätt att skriva ❤ du är underbar..
    Kan din kärlek underlätta på ngt sätt? Sök råd på forum och i böcker..kanske finns det ngt du ska förändra?
    Stor kram på dig!

    • annagranstrom mars 12, 2013 den 8:14 f m #

      Ja det är det jag menar: kärleken övervinner allt 🙂

      Är med i forum osv, men barn är som de är: han har sina sovvanor och det går inte att föra så mycket mer… Vissa sover 20h/dygn, andra 10. Vissa är långa, andra korta… Sen har de ”trotsåldrar” nu och då, plus att de kan ha mardrömmar precis som vuxna etc. Kram på dig 🙂

  2. Hanna Lans mars 12, 2013 den 8:34 f m #

    Bebislivet är inget vidare faktiskt. Men, du vet vad jag tycker: Lite amerikanskt tänk, så får du fler timmar på nätterna. Fast med ett litet svenskt sår i mammahjärtat. 😉

  3. Husfrun mars 12, 2013 den 10:40 f m #

    En jobbig tid det där, speciellt nu när Martin är bortrest. Å om bara Victor kom på att det är på nätterna man ska sova.
    Kram.

  4. Bubbel mars 12, 2013 den 10:44 f m #

    Har för mig att det är runt 6-8 månaders ålder de små liven börjar drömma så det är bara att hålla tummen för att det är en övergående period. Annars var värme ett magiskt trick för att få mina småkillar att sova; lite varm välling (ammade bara morgon och kväll efter 6 mån) och ligga varmt och gossigt brukade göra den piggaste lilla skrutten sömning! 🙂 kram

    • annagranstrom mars 18, 2013 den 9:48 f m #

      Ja, men Victor har sovit dåligt hela tiden. Hört att det blir ännu vrre vid ca 9 mån. Vi får väl se…

  5. RackarTuss mars 12, 2013 den 1:42 e m #

    Oj.. att inte få sova… been there

  6. stoffisen mars 12, 2013 den 7:14 e m #

    Åhjag skulle bli hemsk som person om jag inte fick 7 h sömn. Kan inte ens tänka mig tanken.. Hua…

    Kram
    Stoffe

    • annagranstrom mars 18, 2013 den 9:49 f m #

      Man vänjer sig vid att sova mindre, men nog blir man lite dum allt 😀

  7. Västgötskan mars 13, 2013 den 4:20 e m #

    Jag vet hur det känns. Det blir bättre, jag loooovar!

  8. Annika i Colombia mars 14, 2013 den 3:13 f m #

    Det är inte för inte som sleep deprivation är ett tortyrmedel… Hoppas resten av singelmammatiden går fint!
    Kram

  9. Jo mars 14, 2013 den 10:03 e m #

    Ja herregud…man kan ju skriva spaltmeter om sömn som småbarnsförälder. Ett outsinligt ämne! 😉 Men det är nog tyvärr bara att gilla läget. Som du skriver, alla barn är olika, och de har ju olika periodet dessutom. Snart vänder det! Hoppas du får sova gott i natt! Kram

  10. Marlene mars 14, 2013 den 10:42 e m #

    Å fy vad jag känner igen mej! Vi hade riktigt jobbiga nätter de 4-5 första ÅREN, då sov jag kanske 45-60 minuter i taget. Till slut fick vi ge sonen ett milt sömnmedel för att vi skulle få sova lite längre, för vi var ju helt knäckta hela bunten. Då blev det lite bättre, men än idag, när han är snart 20 är sömnbehovet minimalt. Han är ofta pigg som en mört vid 7-tiden, men sitter numera med hörlurar framför datorn i sitt rum så att vi andra får sova. Jag som längtade till tonåren och trodde det skulle bli långa sovmornar då… tji fick jag…

    • annagranstrom mars 18, 2013 den 6:35 e m #

      Herrejösses, det hoppas jag få slippa! Läkaren pratade om det: sömnmedel som sista utväg, men det vill jag verkligen undvika. Victor är dock inte den som lider, det är mest jag 😉 När mannen är hemma kan jag sova i gästrummet ibland…

Kommentera

