Fem månader med Skorpan.

7 Feb

Victor, idag fyller du fem månader.

Den här månaden har mycket hänt. Det största är att du har lärt dig rulla från rygg till mage och blivit en riktig fena på det. Du kan även förflytta dig lite grann på annat sätt.

Du har blivit ännu bättre på att gripa saker och undersöka dem med händerna och munnen. Dra i tårna är nytt.

4-5man

Du kan dra dig upp till sittande och från sittande ställa dig upp om jag håller dig i händerna. Din kropp är med andra ord jättestark. Och så har du äntligen fått bebis-hull efter att ha varit ganska smal. Imorgon ska du få femmånadersvaccin och vägas och mätas, så vi får se då vad du landar på. Jag tippar på 70 centimeter och 7,6 kilo.

Du har börjat med nya ljud. Du liksom blåser och gurglar, som om du försökte prata. Da-da-da hörs ibland.

Du har fått smaka på gröt, banan och lite annat, och nu går banan och Sempers mjölkfria gröt hem. Gröt gick dock hem först igår.

4-5man2

Du fortsätter att somna sent, men ibland somnar du redan klockan 22 och det är nytt. Du kan även sova en timme på dagen på raken och det uppskattar jag.

Du älskar att träffa andra människor och kolla på andra barn. Du är nyfiken på precis allting och följer alla ljud med stora ögon.

Jag har fått en kompis i mammagruppen och jobbar med gravidvikten. 4 januari – 1 februari gick jag ned 1,7kg och minskade med fem centimeter i midjan och fem centimeter i buken. Jag vill försöka träna på Friskis två gånger i veckan istället för en gång, speciellt nu då jag har börjat gå på andra pass än bara bas. Jag har alltid gillat Step och kan äntligen gå på det igen!

4-5man1

På promenad med kompisen från mammagruppen.

Min blodpropp är antagligen borta, men jag känner av den än, så jag kan inte ta ut mig helt. Håret ramlar i stora tussar. Det är överallt och blir stopp i duschen direkt.

Jag är lite bitter för att jag råkat ut för så många komplikationer från start, men du är iallafall frisk och alldeles underbar. Du sover mindre än de flesta andra barn och Martin och jag har aldrig egentid eftersom du somnar så sent (och vaknar tidigt), men du är glad på kvällarna och väldigt sällan gnällig. Du kan ligga och skratta i sängen åt en nalle eller för att man pussar dig på kinderna. Jag älskar att vara din mamma.

4-5man3

Victor, jag är så tacksam för att du har funnits hos oss i hela fem månader. Jag älskade dig redan i magen, och jag älskar dig ännu mer nu. Du är mitt livs äventyr och det bästa som någonsin hänt mig.

9 svar to “Fem månader med Skorpan.”

  1. stoffisen februari 7, 2013 den 5:54 e m #

    Underbart! grattis på månadersdagen 🙂

    kram
    Stoffe

  2. Husfrun februari 7, 2013 den 6:12 e m #

    Vilken underbar beskrivning.
    Och vilken härlig pyjamas med Nalle Puh-mönstret.
    Kram.

  3. bubbelsblogg februari 7, 2013 den 8:36 e m #

    Underbara ungar – visst är det värt mödan?;)

  4. Anneli februari 7, 2013 den 11:30 e m #

    Underbart! Wow vad tiden går, fem månader redan!

  5. Helena februari 8, 2013 den 4:33 e m #

    Så fint!!! Du är en toppenmamma!
    Och vad snabbt det går!!

  6. annajohanna februari 9, 2013 den 8:54 f m #

    Ännu ett sött inlägg om och till V! Jag blir tårögd varenda gången – kärleken är så stark!

  7. fifiskirt februari 10, 2013 den 8:20 e m #

    Fint!

  8. Annika i Colombia februari 11, 2013 den 4:09 e m #

    Fina Victor och fina du!

  9. Emmas Bokhylla februari 11, 2013 den 5:58 e m #

    Åh, tänk att tiden går så fort! Grattis till de fem månaderna!

Kommentera

