Tre månader med Skorpan.

7 Dec
Alldeles nyss i gymmet.

Alldeles nyss i gymmet.

 

Victor, idag fyller du tre månader. Tre månader är för mig en milstople. Jag lovade nämligen mig själv när du föddes att jag skulle bli mer social då och våga ta med dig ut bland folk. När du föddes blev vi tillsagda att inte ta med dig i mataffärer eller stora folksamlingar de första tre månaderna, och det har vi hållt. Du har aldrig ens åkt buss. Jag har gått med dig överallt eller så har vi åkt bil. Du gillar fortfarande vagnen och bilbarnstolen – när dessa är i rörelse, så det är bra.

Du fortsätter att vara väldigt lång. Jag vet inte hur lång du är nu, men för en vecka sedan var du 63.5 centimeter och hade då vuxit en centimeter i veckan sedan du föddes. Du är ganska smal fortfarande, men börjar få lite tjockare kinder. Och så har du skavt bort det mörka håret i nacken.

Nu för tiden är du alltid glad på morgonen. Du ler och flirtar. På skötbordet brukar du skratta högt och jollra. Du har upptäckt både fötter och händer och kan pricka in hela handen i din mun väldigt bra. Du gillar att suga på alla fingrar samtidigt. Den rosa spindeln i gymmet är en favorit och du brukar både dra i den och prata med den. Om du slår ner den brukar du bli ledsen.

Vi har varit med dig hos läkaren för din magknip, och nu har vi mjölkfri ersättning och jag äter komjölksfritt, vilket fungerar bättre. Du är dock känslig mot mycket mer än så, så jag kan inte äta så mycket. Inte mjölk, ägg, kryddor, lök, bönor, kål, choklad ochsåvidare. Inga pepparkakor för mig alltså, men det har resulterat i att jag äntligen börjat gå ner lite i vikt. Dessutom är jag van sedan graviditeten vid att bara kunna äta ett fåtal saker. Just nu är det sju kilo kvar till startvikt, men jag vill helst gå ner 12 kilo till.

Sedan vi börjat med din nya diet sover du hela nätter. Du somnar fortfarande sent, oftast runt midnatt, men du sover sedan i sju timmar på raken (förutom korta uppvaknanden). Detta oavsett om du får ersättning på kvällen eller inte. Jag brukar därmed få sova lite mer nu. Alltid minst fem timmar iallafall. På dagen sover jag dock ingenting eftersom du fortfarande inte kan sova själv och vissa dagar sover du knappt någonting, kanske fem minuter här och där.

Du har fått tremånaders-vaccination i båda låren och var väldigt duktig. Under blodprovet i handen hos läkaren skrattade du till och med.

Du har träffat ganska många släktingar och vänner till oss nu, men jag gillar fortfarande inte när andra håller i dig. Se men inte röra, ungefär. Jag ogillar när folk pillar på dig, speciellt på dina händer och kinder, eftersom du alltid stoppar händerna i munnen. Efter tre månader har jag som sagt lovat mig att vara mer laid back eftersom bakterier också är bra.

Du är så nyfiken och tittar överallt. Du gillar att sitta framåt i Baby Björnen och har kunnat göra det sedan du var två månader (egentligen är det rekommenderat från tre månader) och ibland vet du inte vart du ska titta eftersom det finns så många alternativ.

Vi undrar fortfarande vilken ögonfärg du kommer få. De är blågröna nu, och på foton ser de bruna ut. Din pappa har grönbruna och jag har blå.

Amningen fungerar äntligen bättre. Det vänstra bröstet gör inte ont längre, men det högra är jobbigt. Du får ersättning en eller två gånger per dag nu bara men allt kretsar fortfarande kring mat. Du ligger säkert åtta timmar om dagen vid bröstet och älskar att ligga där.

Att få vara din mamma är det största i livet. Du är helt fantastisk!

Jag älskar dig så mycket. Det är obeskrivligt. Jag älskade dig redan i magen och älskar dig ännu mer nu.

10 svar to “Tre månader med Skorpan.”

  1. Sofia december 7, 2012 den 11:26 f m #

    Åh vad fint!

  2. Sandra december 7, 2012 den 12:19 e m #

    Grattis Victor tre månader!!! Hurra! Jag tyckte allt började kännas lite lättare med Sixten från 3 månader ungefär. Jag oroade mig mindre liksom! Nu har han haft feber hela veckan och jag var knappt orolig alls! Hade det varit när han var yngre hade jag ju mått illa av oro! Doktorn konstaterade också att det bara var en liten förkylning. Ingen fara med andra ord! Första riktiga sjukan! Nästan lite kul i det tråkiga. Kommer ju alltid komma ihåg just den här veckan i hans liv! Lycka till med amningen!!!

  3. Västgötskan december 7, 2012 den 5:02 e m #

    Föräldrakärlek!!! ♥

  4. bubbelsblogg december 7, 2012 den 6:24 e m #

    Åh lille plupp – man blir ju bebissjuk av att läsa sånt!:)

  5. -Jenny- december 7, 2012 den 8:38 e m #

    Åhhh, va fint! Om en dryg månad får jag lära känna min egen skorpa….

  6. Louise december 7, 2012 den 10:46 e m #

    Fint!

  7. Casa Annika december 8, 2012 den 12:51 f m #

    Besvärligt med så mycket förbjuden mat.

  8. Helena Milton december 9, 2012 den 7:25 f m #

    Vilken fin berättelse om Victors tre första månader!

  9. annajohanna december 9, 2012 den 5:40 e m #

    Så fint! Ett sånt minne för Victor när han blir äldre!

  10. Annika i Colombia december 18, 2012 den 2:57 f m #

    Fina Skorpan! Och allt blir bara bättre och bättre, de första tre månaderna var jobbigast, tyckte jag. Och bakterier i lagom doser är bra 🙂

Kommentera

