Saker som jag alltid glömmer när jag säger att jag älskar svensk sommar.

2 Aug

Förutom myggen.

Förutom fästingarna.

Förutom getingarna.

Stockholms jävla lokaltrafik!

För samma pris året om (800kr/månad) är det följande som gäller för trafiken från och med innan midsommar till andra veckan i augusti: Halverad trafik. I juli kan jag köpa det, men de andra veckorna? Att behöva stå på en motorvägsbuss som går i 110 i 40 minuter är inte okej. För det är ju typ lika många som åker, men som ska trängas på hälften så många bussar. Både enormt jobbigt och framförallt farligt som fan.

Som grädde på moset är det väldigt ofta över 40 grader på bussarna och kombinerat vägarbete på det eftersom det är sommar, så att bussen som kanske ska ta 30 minuter istället tar 50. När man väl kommit på den med sin glesa trafik, liksom.

Konkreta, färska exempel:

Imorse: Kliver på bussen. Ingen luft på, inga öppna fönster, elementen på max. Efter tillsägelse gick det faktiskt att fixa, men chauffören chansade mest bara.

På väg hem från jobbet: Fel på bussen. ”Den är så ny, så luften fungerar inte”. Chauffören dröp av svett redan innan han startat. Han hade ringt och felanmält bussen, vilket de ignorerat. Han var tvungen att köra den hela dagen i över 40 grader. Kanske 50 grader. Jag höll på att avlida när min handfläkt la av efter en kvart, men på något sätt lyckades jag överleva. Och chauffören bad om ursäkt till alla, vilket faktiskt var fint. Det brukar aldrig hända.

Fläkten som räddade mig en kvart.

Jag är livrädd för SL på sommaren. Speciellt nu som höggravid då jag är extra varm. Jag vet aldrig hur det ska vara, och oftast är det så illa som jag beskriver ovan. Jag vet inte om Haninge får skitbussarna eller vad det är frågan om? Hur kan det vara okej? Tänk om jag skulle behöva åka med en liten bebis? Den skulle ju få värmeslag liksom. Jag kan bara inte fatta hur folk kan ACCEPTERA detta. Jag blir så jävlva, jävla förbannad. Och det är inget västvärldsproblem. När jag bodde i Karibien behöver jag iallafall aldrig oroa mig för sånna här saker, väl däremot för galna chaufförer och bussar som aldrig kom. Men så kostade också resan max 50 cent.

Hur bra arbetsmiljö är det för chaufförerna? Hur säkert är det att den som kör har överhettad hjärna? Idag höll han bara på att krocka en gång i en rondell iallafall.

SKÄRPNING SL.

3 svar to “Saker som jag alltid glömmer när jag säger att jag älskar svensk sommar.”

  1. Västgötskan augusti 2, 2012 den 6:59 e m #

    Låter helt galet…?! 😦

    Men är det för att chaufförer måste få sin semester. Kan de inte ta in vikarier? Eller har det statistik på att det inte är lika många som åker… (Bara funderar).

  2. Christel augusti 2, 2012 den 7:37 e m #

    Nej, jag vet. Det är fan skandal egentligen!

  3. -Jenny- augusti 3, 2012 den 4:02 e m #

    Jag hatar bolaget som kör i Göteborg också, Västtrafik. Hatet pågår året runt, men lite extra mycket på sommaren. Förutom vägarbeten och färre turer på sommaren invaderas Göteborg också av ungdomar de veckorna som Partille cup och Gothia cup pågår. Då är det ännu ner värdelöst än vanligt…

    Nu behöver jag tack och lov inte köpa månadskort och åker väldigt sällan kollektivt, men ändå sitter hatet i sen åren som inbiten åkare. Jag brukar cykla, gå eller åka moppe till jobbet eller stan, men nu till vintern kommer jag för första gången på flera år köpa månadskort…hur ska det gå? 😉

Kommentera

