Novemberböcker.

7 Dec

novemberböcker

Vilken läsmånad! Det långa avståndet till och från jobbet har fått mig att läsa mängder (mängder för att vara småbarnsförälder). Salig blandning av genrés och författare. I like. Förutom dessa 6 böcker – över 2000 sidor – har jag läst 250 sidor i andra böcker. 

Bäst var Jojo Moyes Livet efter dig, och ingen var dålig. Måste jag välja en får det väl bli Geim

GeimAnders De la Motte (☆☆☆)
Trodde typ att det var en reportagebok, men det var visst en deckare – en riktigt spännande sådan. Störde mig på vissa saker i språket och lite väl overkliga saker, men spännande – oh ja.

The Rescue – Nicholas Sparks (☆☆☆)
Köpte den i USA 2011 eftersom jag aldrig hade läst något av Sparks. Trodde att det skulle vara enbart slisk, men jag… gillade den verkligen. Den var sorglig, kärleksfylld, gripande och lättläst. Jag fällde till och med en tår eller två. Jag kommer nog läsa mer av honom i framtiden.

Paganinikontraktet – Lars Kepler (☆☆☆)
Läste den eftersom jag aldrig läst något av Kepler. Precis som Geim var denna väldigt spännande. Inte min genré egentligen, men den gick snabbt att läsa och blev aldrig seg trots sina 561 sidor. Känner dock inget direkt sug efter att läsa mer av Kepler.

Kroppspanik – Julia Skott (☆☆☆)
En bok jag blev tipsad om genom Instagram. Typ hälften av de jag följer läste den samtidigt. Som koncept gillar jag verkligen boken, den behövs i dagens vikt- och diethets. Den tar upp mycket om människors olika fysiska förutsättningar, fördomar om tjocka, ideal och … egentligen tar den inte upp så mycket nytt, faktiskt ingenting, men den är viktig och bra. Julia Skott bloggar HÄR.

Saken min son behöver veta om världen – Fredrik Backman (☆☆☆)
Efter En man som heter Ove blev jag sugen på att läsa mer av Backman. Den här boken, typ som en bloggbok, fick mig att skratta högt flera gånger. Jag känner igen mig i ett gäng saker och den passar perfekt att läsa som småbarnsförälder. Fredrik bloggar HÄR.

Livet efter dig – Jojo moyes (☆☆☆)
Månades bästa bok. Påminner extremt mycket om Mar Adentro (Gråta med ett leende) som fick mig att gråta floder. Har ni inte sett den filmen – gör det! Den fick till och med en Oscar. Ungefär samma story här: Kvinna blir kär i förlamad man som vill dö eftersom hela hans liv tagits ifrån honom genom en olycka, medan filmen mer handlar om allmän rätt att få bestämma över sitt liv. Boken (och filmen) ger lite nya perspektiv. Om man tänkt att det är egoistiskt att ta sitt liv är det en bra bok att läsa. Jag vill absolut läsa mer av Jojo!

4 svar to “Novemberböcker.”

  1. Trillingnöten december 7, 2013 den 2:23 e m #

    TACK för alla bra tips! Jag håller på att samla ihop en hel del böcker som jag ska läsa efter att mina kurser är slut i februari. Nu orkar jag helt enkelt inte läsa…med alla högar av kursböcker hinner jag liksom inte med skönlitterärar böcker… Så trist det är! DEssutom hoppas jag på en Kindle i julklapp! Vem vet 🙂

  2. Anki december 8, 2013 den 8:42 f m #

    Tack igen för bra tips! Kepler har jag också läst, var inte speciellt förtjust i Hyptnotisören och tvekade länge på att fortsätta läsa den serien men Pagininikontraktet var verkligen mycket mycket bättre och nu har jag bestämt att läsa hela serien 🙂

  3. Freedomtravel december 8, 2013 den 6:18 e m #

    Jag har inte läst någon av dem… Tack för boktips! Snart reser vi utomlands, och då kommer det att bli mer läsande för vår del!

  4. Annika i Sevilla december 15, 2013 den 10:10 e m #

    De två översta finns i min bokhylla också. Livet efter dig har jag inte börjat på än, väntar till julledigheten, men Fredrik Backmans läste jag ut för ett par dagar sedan. Största behållningen: hans få, nästan gömda, kärleksförklaringarna till sin fru. Så vackert. Bloggen är bra, han har en del inlägg som är riktiga pärlor, värda att skrivas ut och sparas.

Kommentera

