Snart Kalifornien.

25 Jun

Eftersom Martin ska på kurs typ 45 minuter utanför Los Angeles har vi två veckor utstakade. På helgen har vi två planer: Universal Studios, eftersom vi bara var utanför sist (om en 10-månaders-bebis kan uppskatta sånt?) och en dag i San Diego. Vad man bör göra där ska jag fråga Cinderalley om. Vore ju fint om vi kunde ta en vegolunch ihop också. Hon lär ju veta bästa stället.

universal

Lånad bild från nätet.

san_diego_picture

Lånad bild från nätet – San Diego.

Efter två veckor ska vi bila mot San Francisco. Som tur var har vi åkt Highway 1 (längs kusten) förut, så nu blir det motorvägen som tar drygt sju timmar (om man åker utan stopp ja … Med mitt blodproppsben bör vi stanna varje timme). Planer är att stanna en natt i Kings Canyon national park på vägen. Sist hamnade vi på fel sida av bergen och kunde inte komma in. Smart drag.

kingscanyon

Lånad bild från nätet – Kings Canyon.

Vi avslutar med några dagar i San Francisco, min favoritstad i USA. Tredje gången gillt nu och jag hoppas att ett besök till Alcatraz blir av. Även att träffa lite släktingar. Mer planerar vi inte eftersom vi inte vet hur Victor kommer ställa sig till allt detta.

När vi kommer hem en vecka in i augusti är det fortfarande semester, så himla najs. Minst en vecka lär väl gå åt till jetlag dock.

10 svar to “Snart Kalifornien.”

  1. Husfrun juni 25, 2013 den 5:17 e m #

    Men å vad roligt det låter. Jag drömmer också om att få åka till USA.

  2. Hanna Lans juni 25, 2013 den 8:12 e m #

    Missa för allt i världen inte Alcatraz! Ett så historiskt ställe och så nära staden. Kommer ihåg att jag tyckte det var värt köandet. Kanske inte bebben gillar det lika mycket dock?

  3. Casa Annika juni 25, 2013 den 9:06 e m #

    Vilka roliga semesterplaner! Jag har aldrig dromt om att aka just till USa, men en resa ar altid en resa och det ska bli skoj att lasa vad du skriver och ar med om!

  4. Trillingnöten juni 26, 2013 den 1:26 f m #

    Åh vad kul! Vilken spännande resa!! Så kul att få uppleva så pass mycket också och under en längre tid…semestrar kan annars bli så korta och så känns det som om man missat så mycket. Angående din fråga om rulltrappor och hissar och tunnelbana…De flesta kör t ex inte barnvagn i rulltrappa här. Ibland säger folk till eftersom det är ”farligt” att åka med den i rulltrappa…Här är man ju så himla säkerhetsfixerad! Men det går. Precis som hemma i Sverige,
    Här i NY finns det inte hissar ner till varje tunnelbanestation, utan bara på vissa särskilda stationer…vilket försvårar så klart. Åker man själv brukar man ofta få hjälp att bära ned den av någon snäll medmänniska (DET uppskattar jag med USA, att folk hjälper till mer med sånt)…Själva tunnelbanan här är trång och inte alls barnvagnsanpassad. Nu är vår tunnelbana en av de äldsta i USA och kanske världen. Kanske är annorlunda på andra platser. Tror att Bostons tunnelbana är bättre om jag inte missminner mig samt Washington DC. Ofta är tunnelbanan välfylld och det kan vara svårt att få in en barnvagn i trängseln. Lättast är att färdas med buss eller att ha en bärsele helt enkelt…

    Hissar finns överallt annars och de är väl normalstora och ibland ännu större… 🙂

  5. Hanna Lans juni 26, 2013 den 7:58 f m #

    Ang. tunnelbanan så finns inte det problemet i vare sig LA eller SF. De få rulltrappor som finns är bredare än dem i NYC. Förresten tyckte jag aldrig det var något problem i NYC heller, förutom den första gången. Men första gången är allt läskigt med bebis ju. 🙂

  6. Christel juni 26, 2013 den 10:19 f m #

    Är så himla avundsjuk, det är ju en riktigt drömresa!

  7. Cinderalley juni 26, 2013 den 3:55 e m #

    Ja, vegolunch absolut!!

  8. Åsa juni 27, 2013 den 8:03 e m #

    Oh najs 🙂 ni e så bra på att resa, helt klart 🙂
    det kommer gå kalas 🙂
    Kramar Åsa

  9. stoffisen juni 27, 2013 den 9:20 e m #

    Åh USA är amazing.
    Men jag är ku förtjust mer i Europa.. Men det är en upplevelse. Iof har jag ju bott i NYC och det ör den enda Amerikanska staden jag varit i. LA lockar massor

    Kram
    Stoffe

  10. jenny i maine juli 11, 2013 den 6:51 e m #

    Kul för er! Jag älskar också San Fransisco! Alcatraz är rätt häftigt.

Kommentera

