32 år senare.

20 Dec

För ett år sedan hade jag nackspärren from hell. Jag var helt orörlig i sängen och grät av smärta. Jag fyllde 31 och var grinig och lätt febrig för att jag bara fått sova kanske sex timmar och missade att fira min dag. Jag var gravid utan att jag visste om det, och egentligen var det därför jag var lite febrig och säkert extra grinig. Dagen efter lyckades jag iallafall ta mig ut på restaurang med finaste vännerna samt träffa söta Nadja.

Idag är jag istället lycklig för att jag fått sova hela sex timmar. Sex timmar helt ostört! Förr var det väl lite av ett nederlag att sova separerade, men nu är det rena rama lotterivinsten att få sova i gästrummet. Jag har inte sovit sex timmar utan att bli väckt sedan innan Victor föddes. Sömn blir så otroligt relativt när man fått barn. Att sova fyra timmar per dygn var döden förr, nu är det något som händer rätt ofta.

Martin har tagit ledigt idag – men denna födelsedag är det istället han som är orörlig i sängen med migrän, så alla planer föll rätt platt i år igen.

Bästa med dagen är iallafall att jag inte behöver ta mer blodproppsmedicin.

island

30-årspresenten var en resa till ISLAND!

 

21 svar to “32 år senare.”

  1. Åsa december 20, 2012 den 2:47 e m #

    Grattis sötnöt!
    Hoppas han hasplar sig upp och allt löser sig 🙂 HUjja hört det där med sömen…
    Kram på dig du starka kvinna 🙂

  2. Sofia december 20, 2012 den 4:28 e m #

    Grattis på födelsedagen! Jag förstår inte hur man klarar sig på så lite sömn…man har väl inget val antar jag men…ush, nej jag vet inte hur ni gör det! Hoppas dagen blir bra trots att sällskapet har migrän.

    • Anna Granström december 20, 2012 den 8:57 e m #

      Tack! Man klarar sömnbristen bättre än vad man tror. Med lite flyt får ni en unge som sover mer 🙂

  3. bubbelsblogg december 20, 2012 den 5:18 e m #

    Grattis både till födelsedagen men också till att lilleman börjat sova mer!;)

    • Anna Granström december 20, 2012 den 8:55 e m #

      Tack! Men han sover inte mer, det var jag som låg i gästrummet medan pappan tog hand om allt under natten 🙂

  4. Husfrun december 20, 2012 den 7:18 e m #

    Stort grattis på födelsedagen!
    Kram.

  5. pilotfrun december 20, 2012 den 7:57 e m #

    Grattis, grattis! Var ju tvungen att kika in här också:) Ja sex timmar är rena lotterivinsten!!!! Så mycket har inte jag lyckats med ännu. NJUT! Ha en fin kväll!
    Kram

  6. Casa Annika december 21, 2012 den 12:33 f m #

    Grattis Anna! Se det som en present, en sextimmarsnatt.
    Fast jag hade hellre tagit Islandsresan.
    Vänjer man sig verkligen vid att sova så lite?
    Varför sover småbarnsföräldrar så lite? Är det för att barnen vaknar hela tiden? Varför gör de det? För att äta? Växlar ni, så att Martin tar vissa nätter och du andra, så att båda får sova ut någon gång, funkar det?

    • annagranstrom december 21, 2012 den 7:03 f m #

      Tack! Det var min önskan att få sova i eget rum, så jag ser det verkligen som en present! 🙂

      Oh, sömnen. Ibörjan var det för att allt var så nytt, tänkte hela tiden att han skulle sluta andas, jag hade ont och var på sjukhus nästan jämt. Däremellan skulle han väckas var tredje timme dygnet runt för mat (som tog en timme – då var det två timmar kvar till nästa väckning osv).

      Nu är det för att han somnar runt midnatt, och då somnar jag strax där efter. Sedan vaknar han många gånger på natten och ibland är det svårt att somna om på begäran. Ibland vaknar han för dagen vid 05, ibland 06 eller 07. Det beror lite på. På dagarna sover han bara powernaps (20min) så då passar jag på att gå på toa, äta… Sen vaknar han och jag får sova igen nästa natt. And so it goes. Han har slutat äta på natten mellan 23-06 eller 07 iallafall. Vissa barn äter varannan timme dygnet runt.

      Vi turas om på helgen, men Martin kan ju inte amma så det blir alltid jag som går upp när han vaknar.

      Det är svaret på liten sömn på småbarnsföräldrar. Victor styr vår tid helt – han är vår klocka!

      • annagranstrom december 21, 2012 den 7:07 f m #

        Just ja: det är först nu jag KAN sova hela natten mellan 00-06. Innan väckte brösten mig genom att göra ont, läcka så att jag var helt blöt osv. Sov Victor var jag ändå tvungen att gå upp och pumpa mjölk nån timme vid 03. Nu har de börjat anpassa sig och känna av att de inte behöva vid den tiden längre! Vi ger en rejäl dos ersättning på kvällen så att V ska bli mätt (min mjölk räcker aldrig på kvällen).

      • Casa Annika december 21, 2012 den 10:35 f m #

        Det låter skitjobbigt faktiskt. Men jag gissar att det är värt det. Och det blir ju bättre, brukar de säga. Med sömnen och så. Hoppas att det blir det snart för er. Kram

  7. Trillingnöten december 21, 2012 den 1:04 f m #

    GRATTIS bästa Anna!!

  8. Christel december 21, 2012 den 9:38 f m #

    Grattis fina du!

  9. stoffisen december 21, 2012 den 10:38 f m #

    Stort grattis på din dag om än det blev något sent.
    Hoppas att din dag blev fantastisk, för det är någon om DU värd

    Kram ❤
    Stoffe

  10. annajohanna december 23, 2012 den 1:14 e m #

    Grattis i efterskott! Jag har varit dålig på både det egna bloggandet och läsa andras bloggar de senaste dagarna, så beklagar att jag är lite lagom sen.. 🙂 Tur att vi har Instagram också som komplement! 🙂 Hoppas att du fick en fin födelsedag, trots att det inte blev som planerat!

  11. Colombialiv december 28, 2012 den 6:37 e m #

    GRATTIS såhär ganska mycket i efterskott!
    Kram

Kommentera

