Tre hemska självbiografier.

18 Nov

I år har jag läst om tre hemska öden. 3096 dagar av Natascha Kampusch, Inspärrad av Teresa Cooper och Hur kunde hon? av Dana Fowley.

Samtliga blir utsatta för sexuella övergrepp, men under olika omständigheter. Natascha blir kidnappad och hålls fången i 3096 dagar. Teresa blir inspärrad på ett helt groteskt psykhem, och Dana blir utsatt av pedofiler i det största pedofilnätverket i Skottland någonsin.

Fy fan vad världen är grym och hemsk. Inget nytt, jag vet, men ändå.

Vill du läsa mer om böckerna och vad jag tycker om dem, gå till Bohusläningens Bokblogg HÄR.

8 svar to “Tre hemska självbiografier.”

  1. sofiainengland november 18, 2012 den 10:39 f m #

    Fy sjutton.
    Jag brukade sluka sådana böcker men efter att ha jobbat med människor som blivit utsatta för sexuellt utnyttjande och övergrepp klarar jag inte av att läsa om det längre. När man sitter med någon som berättar vad de har blivit utsatta för så blir det så himla verkligt. Allt det jag fick höra från mina klienter på mitt förra jobb kommer jag aldrig glömma, speciellt en kvinna som blev sexuellt utnyttjad av sin styvfar från fem års ålder. Det är ett under att hon överlevde, men en trasigare människa har jag aldrig träffat.

  2. bubbelsblogg november 18, 2012 den 11:16 f m #

    Usch ja det finns så mycket ondska i världen och människor som lider, hjärtat går nästan sönder bara man tänker på det. Hoppas dessa kvinnor får någon form av läkning och/eller lindring av att berätta sin historia.

  3. annajohanna november 18, 2012 den 11:46 f m #

    Jag har inte läst de andra två, men Inspärrad har jag läst. Jag jobbade tidigare på förlaget som gav ut boken. Vi hade en bokklubb som fokuserade på fascinerande människoöden, så jag har själv läst mängder av sanna historier. Jag håller med om att det kan vara viktigt att läsa dem för att man inte ska ta sitt eget liv för givet. Samtidigt som jag känner att ibland kan dosen av elände bli för mycket. Det är fascinerande att människor överlever och lyckas ta sig igenom sådana tragiska upplevelser.

  4. jennyslondon november 18, 2012 den 11:55 f m #

    Av någon anledning gillar jag att läsa om hemska grejer… så det verkar vara böcker för mig *skäms*

  5. Husfrun november 18, 2012 den 5:02 e m #

    Ibland är världen oerhört grotesk. Ändå vill jag läsa böckerna. Kanske för att förfasas en stund extra. Kanske för att tänka att min egen barndom, som förvisso skadat mig på sitt sätt, inte var i närheten så hemsk som sexövergrepp. Stackars barn.
    Kram.

  6. Åsa november 18, 2012 den 6:54 e m #

    Usch…men tack för tipset 🙂
    Jag får nog lov att läsa ngn av dem 🙂
    Kramar Åsa

  7. Fröken Fynd november 19, 2012 den 8:17 e m #

    Hu. Jag vill bara se och läsa fina saker. Brukade tåla det mesta men blir så illamående av misär nu för tiden.
    En gladare tanke… vad fint du fått på din nya blogg! 🙂

  8. mittilivetochjag november 23, 2012 den 6:54 e m #

    Jag brukar sluka sådana böcker även fast jag får ångest av dem. Nu kan jag ju inte låta bli att läsa dem.

Kommentera

