Bokåret 2014.

1 Jan

BÖCKER 2014 …

0. Antal utlästa böcker? 47.

1. Bästa bok du läste i olika kategorier?
Ungdomsbok: Jag, en – David Levithan.
Fackbok/reportagebok: Expeditionen – min kärlekshistoria – Bea Uusma, Bombay baby  -Sonia Faleiro & Flickan och skulden – Katarina Wennstam.
Chic litt: Mitt nya jag – Sophie Kinsella.
Självbiografi: Barnmorskan i East End 2 – Jennifer Worth.
Deckare: Glöm inte att låsa – Elisabeth Haynes.
Viktig bok: Hatet, en bok om antifeminism – Maria Sveland, Flickan och Skulden – Maria Wennstam. expeditionen-min-kärlekshistoria 2. Böcker som du hade höga förväntningar på men som gjorde dig besviken?
Förföra demonen – Erica Jong, Min Kamp – Carl-Ove Knausgård & NW – Zadie Smith. Alldeles för mycket av ingenting. FörföraDemonen 3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok?
Och bergen svarade -Khaled Hosseini. Hade hört att den skulle vara så mycket sämre än föregångarna, men det var den icke. Och bergen svarade 4. Bok du mest rekommenderade till folk?
Glöm inte att låsa… Så spännande från början till slut. glöm-inte-att-låsa 5. Bästa bokserie du kom över?
Michael Mortimers bokserie om studenten Ida. Har läst Jungfrustenen och börjat på Fossildrottningen. Inte helt min stil egentligen, men rasande spännande och actionfylld! Extra kul att jag är kollega med Daniel Sjölins fru. Jungfrustenen 6. Nya favoritförfattare du upptäckte?
Elizabeth Haynes i så fall.

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Jag gillar inte deckare egentligen, men jag älskade som sagt Glöm inte att låsa.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok?
Glöm inte att låsa (igen!) och Mitt nya jag. mitt-nya-jag-av-sophie-kinsella 9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Jag läser ALDRIG om böcker, förutom barnböcker för Victor. Vet inte hur många gånger jag har läst t.ex. Halvan-böckerna. halvan-sopbil 10. Favoritomslag av en bok du läste 2014?
Bland annat Det kommer aldrig mer vara du – Annelie Högberg & Drömbokhandeln – Laurence Cossé. DetKommerAldrigMerVaraDu 11. Mest minnesvärda karaktär?
En. Jag, en 12. Den mest vackert skrivna bok du läst i år?
Himlen börjar här – Jandy Nelson. Så fin! HimlenBörjarHär 13. Den bok som har haft störst betydelse för dig?
Många. Jättekul att få läsa Julia Svanbergs Varför kom du hit?, Hatet, Världens lyckligaste folk – en bok om Danmark, Barnmorskan i East End, Flickan och skulden, Bombay Baby osv. varfor-kom-du-hit 14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2013 med att läsa?
Alla har haft sina anledningar, men borde ha läst Flickan och skulden tidigare, samt världens dåligaste språk av Fredrik Lindström. flickan och skulden 15. Favoritbokstund?
Se ovan gällande Och bergen svarade med en kall cider på vår uteplats. Också när jag flög till och från Belgien alldeles själv och hade MASSOR av lästid. Läste Lämna världen av Douglas Kennedy som var väldigt speciell. Och lång. Kändes som flera böcker i en. lämna världen 16. Kortaste och längsta bok läste?
Emma – Jane Austen – 591 sidor, kortast: Hatet – en bok om antifeminism: 175 sidor. Emma 17. Favoritförhållande från en bok du läste 2014 (kärlek, familj, vänskap etc.)?
Himlen börjar här. Så vacker och sorglig relation på samma gång. Även relationerna i Sophies historia av Jojo Moyes. Sophies historia 18. Favoritbok du läste under 2014 av en författare du har läst andra böcker av?
Och bergen svarade.

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Går nästan uteslutande på tips. Om inte annat så elektroniska tips baserade på min egen smak, såsom t.ex. Boktipset.se

20. Av de utlästa, hur många har du köpt själv?
31. Kan ju meddela att min största privata utgift nog är böcker…

21. Bästa bokrelaterade shoppingen?
Ingen shopping, men att få upp bokhyllorna i vardagsrummet så som jag ville ha dem då vi flyttade i somras. Inte färdigt, dock. bokhylla2014 22. En bok du inte läste 2014 som kommer att bli prioriterad under 2015?
Har 130 olästa i bokhyllan eller mer, och på förra årets boklista skrev jag att jag ville läsa dessa under 2014: Moment 22GökboetFrihet och Min Kamp. Så blev det dock inte. Frihet började jag på, men gillade den inte. Tänker inte ha någon sådan prio i år.

23. Bok som du ser fram emot 2015?
2014 hade jag bl.a. följande under bevakning: Sophies Historia av Jojo Moyes och Barnmorskan i East End del 2. Läste båda och blev verkligen inte besviken. Mycket bra. 2015 ser jag fram emot bland annat: Nyckeln och Låt vargarna komma.

24. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2015?
Vara med på Bokmässan i Göteborg i september! Träffa min medskribent på Bohusläningens Bokblogg (Erika Kvarnlöf) = Exakt samma mål jag hade för 2013 & 2014 men som inte blev av.

25. Snittbetyg på utlästa böcker och antal lästa sidor?
Snittbetyg: 3,02
Utlästa sidor: 13175 sidor = 36 sidor om dagen. (Förra året = 40 sidor om dagen).

26. Antal kvinnliga författare
29 böcker av kvinnliga författare.

27. Hur många böcker satsar du på att läsa ut 2015?
Så många jag orkar, vill och hinner. Trodde aldrig att jag skulle lyckas med 47 i år, så blir nog nöjd med hälften.

28. Favoritförlag?
GILLA böcker.

2
9. Bästa debuten?
Varför kom du hit? av Julia Svanberg. Kanske fler, men kommer inte på.

30. Några böcker som förtjänar att tipsas om som inte blivit omnämnda ovan?
Spår av Lena Sundström, en bok jag önskar att jag läst mer sammanhängande, Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer, Saltad nota – om matfusket av Mats-Eric Nilsson, Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman & Not that kind of girl av Lena Dunham (älskar serien Girls och självbiografin påminner om den). not that kind

Gott nytt bokår 2015!

Ett svar to “Bokåret 2014.”

  1. Johanna januari 1, 2015 den 10:38 e m #

    Är så SJUKT impad varje år av antalet böcker du läser. Det är ju otroligt. Önskar jag var i närheten!🙂

Kommentera

