Johannas lista.

19 Dec

Johanna Lagerfors skrev några frågor på sin blogg, och eftersom min blogg är så gott som död tar jag chansen att blåsa liv i den. Jag är lite tudelad till skrivandet över huvud taget. Antingen bör jag väl lägga ner bloggen eller skärpa till mig. Vi får se hur det blir.

Men listan var det ja.

bild (39)

Äntligen har mormors tavla kommit upp – hon målade den 1944. 70 år senare sitter den alltså på min vägg, och jag älskar den.

 

Vad är du mest nöjd med av allt du åstadkommit 2014?
Tillsvidareanställning på myndigheten där jag trivs så bra. Nöjd med allt kring det. Och att vi flyttade till hus, kanske. Och att Victor trivs så bra på förskolan, och att få vara med och forma honom till den underbara tvååring han är idag. Lyckades fasta fem dygn också. Absurd men lite häftig engångsgrej för en matälskare som jag.

Vad skrämmer dig i livet?
Döden och åter döden. Kan knappt prata om den utan att få panik.

Vem ser du upp till och varför?
Färre och färre personer ju äldre jag blir. På gott och ont. Ensamstående, bra föräldrar som en grupp möjligtvis.

Vilket är ditt bästa lifehack? (Du vet upptäckter som ”revolutionerat” din vardag, typ att upptäcka att det finns vitlök på burk, att det inte svider i ögonen om man sköljer kniven i vatten innan man hackar lök osv).
Att lyssna på P1-dokumentärer (och andra) de sträckor jag går till och från jobbet. Går generellt en mil per vardag. Blir åtminstone en dokumentär om dagen och ger så mycket energi. Också att jag upptäckt sjögräsnudlar och shiratakinudlar.

Vad gör du när ingen ser dig?
Räknar kalorier. Eller så trycker jag i mig onyttiga saker. Svart eller vitt, ni vet. Antagligen icke pk att skriva, men men.

Skänker du pengar till tiggare på gatan? Varför/varför inte? 
Väldigt sällan. Går förbi minst 10 om dagen, ofta fler, ofta samma jämt.Har nästan aldrig mynt på mig, men skäms för att jag går förbi med endast ett skevt leende.

Berätta om en situation du upplevt och lagt på minnet, men som du tidigare inte pratat med någon om. 
Alltså… den här var svårt. Jag pratar om det mesta som jag upplever. T.ex. att jag ganska ofta känner mig lite ledsen över att Victor alltid föredrar sin pappa framför mig. Folk säger att sänt kommer och går, men hittills på dessa dryga två år har pappan alltid kommit först utom en enda gång, och det var häromdagen. Jag blev så glad att jag började gråta när han ville att jag skulle ligga bredvid när han skulle sova.Nej pappa, stopp!

Vem var du under högstadiet?
Punkare, grungare, feminist, identitetssökande. Ganska mycket som nu, bara lite mer oslipad och arg.

Vad ångrar du med 2014, som du vill ändra på till nästa år?
Slösurfade för mycket innan sovdags. Slöseri med tid. Och att jag inte upptäckte kolhydratsfria nudlar tidigare. Borde nog se på lite mindre film också, men orkar oftast inte så mycket annat på kvällen.

Ge mig din/ditt bästa 1. bok 2. låt 3. Julklappstips
Bok) Jag, en – David Levithan, Glöm inte att låsa – Elisabeth Haynes, Bombay baby – Sonia Faleiro, Himlen börjar här – Jandy Nelson.
Låt) Sorry, lyssnar mest på barnsånger, typ Pingu.
Julklapp) Skänk pengar till välgörenhet i någon annans namn. Jag lever dock inte som jag lär detta år.

2 svar to “Johannas lista.”

  1. Casa Annika december 21, 2014 den 12:50 f m #

    Döden? Min sambo är också rädd för den. Inte jag. Men för inte länge sedan kom jag på mig själv med att tänka att jag inte vill dö än, för jag vill se min unge växa upp. Har också tänkt att jag måste skriva en lista på böcker hon måste läsa, barn- och ungdomsböcker, ifall jag skulle dö och hon inte får någon naturlig kontakt till Sverige. Vet inte om det är knäppt. Känns inte så. När hon börjar fråga om döden blir det jag som tar det, inte Jesús. (Och det känns som om han borde ta hur-barn-blir-till, eftersom jag säkert kommer att bli generad, snubbla på orden, humma och hålla på. Så dumt! Irriterande!)

  2. Johanna december 21, 2014 den 8:55 f m #

    Kul med svar på listan!

    Är också rädd för döden, mer andras än min, men ändå. Fy.

Kommentera

