Sommarböcker 2014 (jun-aug).

12 Sep

babels-hus

1) Babels hus –P.C Jersild (☆☆☆)
70-tals-klassiker som väntat länge i bokhyllan. Har även blivit tv-serie, som jag förvisso inte sett. Trodde att boken skulle vara tung och tråkig, men icke – den var lättläst och underhållande om Primus Svensson och kritik mot sjukvårdspolitikens inriktning på storskaliga och opersonliga sjukhus. Glad att jag äntligen läst den!

min_kamp_1

2) Min Kamp, del ett – Karl Ove Knausgård (☆☆)
SOM man (jag) hört om denna serie böcker. Att det ska vara fantastiska. Folk som nästan känner att livet tar slut när de läst sista boken. Jag blev inte ens imponerad av den här första boken. Kanske hade jag förväntat mig för mycket av Knausgård? Han kan absolut skriva väldigt bra, men VAD handlar boken egentligen om? En självupptagen självbiografi som egentligen inte är någonting utan just språket.

Fördelarna-med-en-kollaps3) Fördelarna med en kollaps – Jonathan Tropper (☆☆☆)

Jag älskar Troppers böcker! Kanske allra mest ”Boken om Joe”. Därför hade jag såklart höga förväntningar även på denna bok. Måste dock säga att jag tycker att den är sämst av alla hans böcker. Den tog sig mot slutet, men i början blev jag ganska irriterad. Den kändes… sexistisk och väldigt icke-pk på ett irriterande sätt. Såklart underhållande som vanligt och helt okej, men som sagt: Han kan så himla mycket bättre.

Och bergen svarade

4) Och bergen svarade – Khaled Hosseini (☆☆☆☆½)
Nästan alla som läser har väl läst både ”Flyga drake” och ”Tusen strålande solar” (båda sjukt bra). Jag hade hört att ”Och bergen svarade” inte alls skulle leva upp till de två första, men jag förstår inte riktigt… Jag älskade den. Den handlar om två fattiga syskon i Afghanistan som skiljs åt. Vi får följa flera människoöden under en lång tid. Den är annorlunda mot de två första, tar längre tid att läsa och hoppar lite mer, men bra? Oh ja. Väldigt bra, till och med.

Mormor hälsar

5) Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman (☆☆☆☆)
Alltså vilken mästare på att skriva underhållande den här Fredrik är. Jag har läst hans ”En man som heter Ove” och ”Saker min son behöver veta om världen”, och nu i somras alltså även den senaste. Vilken fantastisk roman! Vissa saker kändes lite väl orealistiska och lite … mycket, men den är ändå väldigt fin. Och rörande. Och bra. Överraskande bra, precis som debuten.

mitt-nya-jag-av-sophie-kinsella6) Mitt nya jag – Sophie Kinsella (☆☆☆☆)
Ibland är det så skönt att läsa en riktig chiclitt-bok. Slippa tänka, plöja sig igenom sidorna och glömma allt så fort den är klar. Den här boken är dock fantastisk för sin genré. Kanske den bästa chiclitt jag någonsin läst, faktiskt. Om man nu tar den för just chiclitt och inte analyserar den djupare än så. Den har verkligen allt. Kärlek, yta, djup, vänskap, relationer. Storyn är i korta drag att en medelmåtta är med om en olycka och tappar minnet. Hon minns inte hur hon plötsligt är på toppen i livet. Snyggaste mannen, bra jobb, smal och med de senaste kläderna… Men som ganska ofta visar det sig att allt det där mest bara var bra på ytan. Åh, gillar verkligen den här boken!

mitt liv som porrstjärna7) Mitt liv som porrstjärna – Puma Swede (☆☆½)
Kunde inte låta bli att läsa den här boken… Det är alltid intressant att sätta sig in i hur människor tänker. Varför de har gjort sådana val i livet som man själv kanske aldrig skulle göra, och om det ens är just val från första början. Varför väljer man att bli porrstjärna – utan att ha den där trasiga barndomen, pengabehov eller utnyttjande i bakgrunden? Puma Swede besvarar allt sånt och tar in en bakom kulisserna – detaljerat. Spännande läsning, minst sagt. Inte överdrivet dålig heller, men hon har såklart fått journalistisk hjälp att skriva boken (Jan Ekholm).

5 svar to “Sommarböcker 2014 (jun-aug).”

  1. Bubbel september 12, 2014 den 12:22 e m #

    Åh böcker! Inget är som en riktig hög med olästa böcker! Kul att se den nya Tropper, den ska genast införskaffas. I övrigt har jag bara läst ”Mormor hälsar” och jo jag håller med, den är läsavärd. Lite udda men väldigt hjärtevarm, och enligt min smak värd fler stjärnor än föregångaren!🙂

    • Bubbel september 12, 2014 den 12:25 e m #

      Ähum – insåg att jag slarvläste…har ju faktiskt läst både Och bergen svarade och Babels hus, sorry! Och bergen gillade jag verkligen, Babels hus läste jag i gymnasiet så den är förträngd..

  2. Sophie Kinsella är så bra! Måste läsa den boken.

  3. Villa Freja september 13, 2014 den 9:21 f m #

    Jag hade så höga förväntningar på Och bergen svarade efter att ha läst hans båda tidigare böcker… Men jag blev besviken. Kanske mest egentligen för att jag inte fick tillfälle att sträckläsa boken och därför tappade bort mig i persongalleriet och enbart blev förvirrad. Bör kanske göra ett nytt försök att tycka om den senare. Kram.

  4. Casa Annika september 16, 2014 den 11:01 e m #

    Har Knausgårds bok i hyllan, oläst. Började på den, tyckte den verkade lovande, men har bara läst några sidor.
    Fredrik Backmans bok är jättebra, jag håller helt med.
    Håller med vad du säger om Troppers bok också, den var inte så bra som de andra, inte alls. Fast underhållande ändå.
    Jag har inte läst något av Kinsella, tar till mig ditt tips till nästa bokhandling!

Kommentera

