Tiden del hundraåttiofem.

22 Jun

Juni2014

Jag hinner inte blogga, som ni kanske märkt. Jag förstår inte hur småbarnsföräldrar (som börjat jobba igen) har möjlighet att blogga mer än typ en gång i veckan. HUR är det möjligt?

Iallafall. Nu sitter jag vid datorn. Händer sällan. Egentligen borde jag göra så mycket annat. Som att packa inför flytten. Duscha efter kvällens löptur. Sluta smygäta av kladdkakan som blev kvar efter dagens besök (och allra första barnvakten av Victor någonsin. I nästan en timme! Inte en tår fälldes från varken honom eller mig när jag sa hejdå och lämnade Vicke ute att leka med sin moster och hennes kille).

Iallafall igen. Victor har lärt sig läsa några siffror. Han ser femmor, åttor, nior och ettor på bussar, i böcker, på tv, på klockor, på vägskyltar. ”En!”, ”em!”, ”åtta!”, ”ni!”. Jag är sådär ruskigt impad som bara en förälder kan vara. Att min lilla unge är så intresserad av siffror att han har börjat lära sig att läsa dem redan. Han sätter inte ens ihop två ord när han pratar, men kan läsa siffror liksom. Min Victor. Världens bästa trollunge.

Nåväl och iallafall iallafall. Nästa vecka är det besiktning av radhuset och strax därefter ska vi flytta. Känns både kul och jobbigt, läskigt och bra och jagvetinte på samma gång. Bor granne med bästa naturreservatet nu, kommer bo granne med ett annat snart. Flyttar fem mil men det känns som en annan stad. Från lägenhet som jag är så trygg i till att ha FÖNSTER PÅ NEDERVÅNINGEN och jag som är så jäkla rädd och målar upp värsta skräckscenariona. Oftast känns det iallafall bra.

Tiden alltså. Den går rätt snabbt nu. Första året med Victor gick den så sjuhuuukt långsamt. Fattade aldrig vad folk snackade om när de sa att tiden gick så fort med bebis. Fattar det fortfarande inte. Men nu går det fanimej undan. Kanske för att jag trivs så bra på jobbet och sakta men säkert börjar fatta att jag blivit mamma?

Allt känns bra. Men blogga, det hinner jag inte.

 

9 svar to “Tiden del hundraåttiofem.”

  1. Casa Annika juni 22, 2014 den 11:07 e m #

    Går bebistiden lika långsamt som gravidtiden? Det kan inte vara möjligt. Längsta åtta månaderna i mitt liv…

  2. Johanna juni 23, 2014 den 8:37 e m #

    Fantastiskt gullig bild! (Och gulligt barn!)

  3. -Jenny- juni 26, 2014 den 5:28 f m #

    Det blir bara roligare och roligare att vara mamma. Om J blir ledsen nu och man sträcker ut armarna mot honom kastar han sig in i famnen, in i tryggheten. Och han vill gärna gnugga näsan och det är så gulligt att jag dör. Jag är inte så sugen på en spädis till. Visst, några timmar eller dagar, men då ser jag mer framemot när nummer två är som J är nu.

    Jag säger det igen, jag har appen. Sitter aaaaaaaaaldrig med datorn utan slänger ihop inlägg lite i farten. När jag lägger Jack och sitter utanför rummet och väntar på att han aka somna. I soffan när vi slötittar på tv. På bussen. När jag har rast på jobbet. Innan jag lägger mig. Går snabbt och smidigt….

    • Anna Granström juni 28, 2014 den 6:36 f m #

      Appen ja, men jag skulle inte hinna blogga ändå. Eller jo- på bussen hem då, men det är mina 30 minuter till och från jobbet som jag har att läsa – bok eller tidning. (Tar 1h enkel väg, men resten av tiden står jag oftast i en proppfull t-bana där jag inte kan röra mig). Jag har ingen tid på kvällen direkt eftersom V oftast somnar 21:30. Han somnar sked, så man får ligga bredvid och låtsas sova. Vi varvar nattning, och då jag inte nattar brukar det vara så mycket att fixa. Tvätt, disk osv. Sen lägger jag mig. Har vi nån timme tillsammans (vilket resulterar i liiiite sömn istället) sätter jag mig inte och bloggar. Men man skulle såklart kunna hävda att det är en prioriteringsfråga. Har dock en känsla av att de som bloggar kanske har barn som somnar tidigare/sover mer på dagen på helgen (V sover oftast väldigt lite på dagen på helgen, typ 20 min). Eller så har barnen blivit större och kan roa sig själva eller se på tv. Victor blir galen om han ser min telefon och gillar inte att se på tv…

      Å andra sidan – kanske hade hunnit blogga istället för att svara på denna kommentar – som jag smitit in på toan för att svara på😀

      • -Jenny- juni 30, 2014 den 5:49 f m #

        Hihi, ja man får prioritera sin fritid nu helt klart. Jag prioriterar till exempel inte instagram utan knappar hellre in ett blogginlägg. Men det är klart. Det underlättar att ungen sällan somnar efter 20 och det är då de flesta inläggen kommer till…

  4. Villa Freja juni 27, 2014 den 9:25 f m #

    Spännande med flytten. Det är väl alltid så, men känslorna som åker berg-och dalbana. Men jag är nästan helt säker på att ni kommer att få det så bra, så bra. Kram.

  5. A kitchen in the country juli 3, 2014 den 9:53 e m #

    Var sak har sin tid Anna. Blogga du när du har tid och lust. Vi finns här. Det vet du. Livet förändras och så även tid och lust för bloggande. Och det är precis som det ska. Lycka nu till med flytten. Är övertygad om att det kommer att gå bra och att du kommer att trivas bra när du väl har bott in dig.

    Ta hand om dig och ha en fin sommar!

    Kram Charlie (dvs Lotta som efter välbehövlig bloggpaus har påbörjat ett nytt bloggäventyr. Helt annorlunda men samtidigt samma)

  6. Sandra juli 7, 2014 den 3:32 e m #

    Oh! Jag hinner varken blogga eller läsa bloggar! Är förvånad över alla som hinner det! Skulle kanske hinna men så skulle inläggen bli så ogenomtänkta och märkliga att jag inte vill publicera!

    Min unge skrämmer mig när det gäller matte. Han räknar till 29, kan tiotal upp till hundra och räknar baklänges. ÄLSKAR siffror och former och jag vet inte hur jag ska kunna hänga med… Just nu lär jag honom multiplikationstabellerna. De där 1-5 böckerna som han fått är han inte intresserad av. Han har inte fått det från mig i alla fall. Kanske går det över?! ;P

    Kan rekommendera djurens 123, en bok som finns på Åhléns om V är intresserad av siffror! Fina illustrationer!

    Kram

  7. ASKA juli 8, 2014 den 4:24 e m #

    Så fin han är🙂 supersöt🙂
    Kram på dig!

Kommentera

