Majböcker.

18 Jun

vitamin-d-en-medicinsk-overblick

Fem utlästa böcker och årets hittills lägsta månads-snittbetyg! Nåväl, en sån månad måste väl komma förr eller senare. Är iallafall nöjd med att ha läst ut en fackbok (Vitamin D) och Aprilhäxan som jag velat läsa i åratal.

1) I niqab på Stureplan – Josefine Ahlström (☆☆)
Inte alls vad jag hade tänkt mig. Typisk chiclitt (av det sämre slaget). Lättläst och underhållande, men inte mer än så. Jag blev totalt lurad av både titel och omslag. Den handlade inte alls om en muslimsk kvinna och kulturkrockar, som jag hade hoppats på.

2) Smutstvätt – Kalle Lind & Kringlan Karlsson (☆☆½)
En bok jag vann hos Jenniesboklista. Den var rätt rolig och väldigt humoristiskt skriven rakt igenom, däremot lite too much för min smak. Den skulle passa som film, dock. Läs mer om vad jag tycker på Bohusläningens Bokblogg HÄR.

3) Aprilhäxan – Majgull Axelsson (☆☆)
En bok jag velat läsa så länge! Jag rös nästan igenom hela boken av äckel. Den är sådär subtilt genomvidrig och tragisk om sorg, längtan, död, bortlämnade barn, missbruk etc. Jag gillade den samtidigt som den inte var så bra som jag hade hoppats. Jag gillade inte slutet och blev tyvärr lite besviken.

4) Jag ska bara fixa en grej i köket – Moa Herngren (☆)
Sorgligt tema med en mamma som har alkoholproblem, men jag saknade något i hela boken. Jag vet inte riktigt vad det var. Trovärdighet, på något sätt? En lärdom eller poäng, mer än att mamman verkligen hade alkoholproblem? Jag blev mest irriterad när jag läste den, men det kanske i och för sig var meningen?

5) Vitamin D – en medicinsk överblick – Martin Carlsson (☆)
Intressant för mig som har kronisk brist trots receptbelagda piller. Boken tillförde mig dock inget nytt, och de rent medicinska bitarna hoppade jag över… Bra överblick skulle jag dock tro.

Kommentera

