Mitt förra liv.

5 Jun

PuertoRico2003

 

Ibland slås jag av det där. Att jag levt två liv. I två helt skilda världar. Det kan vara en lukt, en låt, ett mail eller något annat som får mig att kastas tillbaka i tiden igen. Att jag levde där och då och så … annorlunda. Att jag bodde utan glasrutor i ghettot i Karibien, med knappt kallvatten, utan arbetsrättigheter eller egentligen andra rättigheter heller för den delen. Att jag satt på trottoarkanten och tänkte att här, här ska jag leva och här ska jag dö. Att ingenting annat fanns eller någonsin hade funnits.

Idag är jag så tacksam för det där. Att jag gjorde det. Att jag åkte dit på vinst och förlust, till slut förlorade, men kom hem och reste mig upp igen så småningom. Det är ett bra bagage att bära och jag är övertygad om att jag inte hade haft det jag har idag om jag inte varit med om allt det där. Egentligen självklart, men jag hade nog inte ens velat samma saker som jag vill idag.

Ibland längtar jag tillbaka. Inte till att leva där, men att vara turist. Puerto Rico är bästa stället på jorden att vara turist på, särskilt när man bott där och hittar till hemliga stränder, pratar deras språk och känner till de bästa ställena.

Senast jag var där var 2010, 10 år efter att jag började leva där, drygt 7 år efter att jag slutade leva där. Jag kommer åka dit igen, det vet jag. Victor måste bara bli lite större först.

Boricua donde quiera.

7 svar to “Mitt förra liv.”

  1. Anneli juni 5, 2014 den 9:26 e m #

    Det låter som en härlig dröm att sträva efter.

    • Anna Granström juni 5, 2014 den 9:38 e m #

      Jag har varit turist där innan. 2006 och 2010. 2010 hyrde Martin och jag hus vid stranden i tre veckor. Vilken skillnad det var!

  2. Casa Annika juni 5, 2014 den 11:01 e m #

    Klart att du inte ångrar, trots att det var en riktigt tuff tid. Du har ju formats av den.
    Om jag någongång åker dit kommer jag att be dig om tips först.
    Jag måste besöka Bolivia med min unge, det är bestämt.

  3. Annika i Colombia juni 6, 2014 den 4:00 f m #

    Man ångrar inte det man gör utan det man inte gör🙂
    Jag är helt övertygad om att alla erfarenheter i livet är viktiga lärdomar. Puerto Rico gjorde dig till den du är idag.
    Kram!

  4. Villa Freja juni 6, 2014 den 11:54 f m #

    Jag hade hoppats att kunna ha ett sådant ”andra liv”. Vilken upplevelse, vilken lärdom.

  5. ASKA juni 8, 2014 den 2:35 e m #

    Vd var det du gjorde där, mer än att bo?
    Kramar Åsa

  6. Kikan juni 9, 2014 den 5:46 f m #

    Är lite avis faktiskt, att du har gjort det där. Bott i ett annat land, lärt dig ett annat språk flytande och skaffat dig de där lärdomarna. Själv var jag så feg när jag var yngre. Visst jag har tågluffat och jobbat på Sicilien men då gjorde jag ju det med folk som jag känner och som talade samma språk som jag. Jag har aldrig dragit iväg själv. Flyttade visserligen hemifrån när jag var 16 och DET blev min stora lärdom (kommer inte låta min son flytta fören han är betydligt äldre….hahaha!) men det hade varit coolt att ha bott utomlands. Blir för övrigt dj-ligt sugen på att åka till Puerto Rico. Kram!

Kommentera

