Uppdatering i husbygget.

18 Maj

20140517

 

Igår var vi på spaning vid husbygget igen. Det var 20 grader och sol, grönt överallt (där det inte var lyftkranar, bråte, betongklumpar osv) och det har gått framåt! Man kan till och med se vårt hus på bilden ovan – även om det skyms lite bakom trädet (träfärgat radhus – tre på raken – vi har hörnan till vänster). Bara enochenhalv månad kvar till inflyttning om allt går som det ska. Både ser fram emot det och är nervös. Gör man ett bra köp? Hur blir området eftersom det är helt nytt?

I veckan öppnades ett Ica Maxi några hundra meter från bostaden, så vi passade på att gå dit också. Inom en radie på några hundra meter finns allt man kan tänka sig. Dagis, skola, lekplats, gym, vårdcentral, systembolag, klädaffärer, restauranger. Till och med IKEA. Och bara ett hundratal meter bakom huset finns en stor naturreservats-kohage med highland cattles-kor (se bilden nedan på hagen – inkl. vår resevagn, Martin och hans mamma. Tagen gången innan vi var på besök, dvs. 2 maj).

Om några år byggs även tunnelbanan ut till området, så vi hoppas att det kommer blir bra. Jag kommer ha ungefär samma tid till jobbet som nu (en timme enkel väg) medan Martin minskar resvägen från runt 1,5 h till 3km (!).

Snart smäller det alltså.

20140502

13 svar to “Uppdatering i husbygget.”

  1. Hanna Lans maj 18, 2014 den 10:51 f m #

    Det blir säkert alldeles underbart! En timmes resväg en väg är olidligt mycket. Jag är så GLAD att jag om en månad minskar min till 20 minuter! Och du, jag vet inte heller hur folk har tid att blogga. Jag fick välja mellan det och FB, och där är det mer socialt, så jag valde det. Kram!

    • Anna Granström maj 19, 2014 den 11:58 f m #

      20 min, fantastiskt! Här i Sthlm får man räkna med en timme om man inte har väldig flyt…

  2. Villa Freja maj 18, 2014 den 1:07 e m #

    Vad härligt. Det kommer ju att bli fantastiskt. Tänk så bekvämt och bra att ha nära till allt. Lite så känner vi här från att ha bott på landet, förvisso nära skolan, men nu… nära till sjö och skog, så lugnt och skönt område och nära in till centrum, barnens skola och deras aktiviteter samt till Chis’ jobb. Det är bara jag som får en resväg på ca 20 minuter med bil när jag börjar jobba i höst.

    • Anna Granström maj 19, 2014 den 11:59 f m #

      20 min resväg är ju fantastiskt! Iallafall för en Stockholmare. Här är en timme nog det vanliga. Om man inte har extremflyt, that is.

  3. Egon maj 18, 2014 den 7:49 e m #

    Vad spännande! Jag tror det kommer bli skitbra. Men fattar att det är läskigt.

    • Anna Granström maj 19, 2014 den 12:00 e m #

      Vi hoppas det! Det enda vi begär är bara att inte gå back. Så att man kan sälja om vi inte trivs, liksom.

  4. -Jenny- maj 19, 2014 den 8:21 f m #

    Det kommer att bli skitbra. Och efter någon månad eller två kommer ni titta på varandra och fråga er varför ni inte köpte hus tidigare….

    • Anna Granström maj 19, 2014 den 8:58 f m #

      Haha! Vi vet precis varför vi inte köpte tidigare – vi har letat i flera år… Jag tror oxå det kommer bli toppen, det är mest priset vi är oroliga över. Om vi gör ett dåligt köp rent ekonomiskt.

      • -Jenny- maj 19, 2014 den 9:12 f m #

        Då missförstod du mig. Vi letade också länge och jag vet varför vi inte köpte förrän vi gjorde. Men.
        När man väl har flyttat…. Har större. Har nära till det mesta. Bara kan öppna dörren och gå ut i trädgården. Har mer plats till allting. Har kommit ifrån lägenhetslivet. Då fattar man hur bra man har det. Och att man skulle gjort det för länge sedan. Det var mer så jag menade. Allt som ett hus ger. Inte varför ni inte köpt tidigare.
        Huspriser är ett eget kapitel. Ni kanske inte går massa plus, men förhoppningsvis inte minus i alla fall.

    • Anna Granström maj 19, 2014 den 11:56 f m #

      Jag förstår🙂 Hoppas det kommer kännas så. Jag är lite mörkrädd av mig…

      Vi räknar inte med att gå plus, men vi vill verkligen inte gå back vid eventuell försäljning. Det handlar ju om så mycket pengar att det är just det vi är rädda för eftersom hela området är nytt. Från att inte ha bostäder till 14000. Området har därför inget rykte, inga marknadspriser… Allt beror på hur området blir. Och det är ett par mil från stan med längre bort till kommunikationer än nu, så… Vi vet egentligen inte. Vi får ingen direkt trädgård heller, men altan och en liten täppa. Lättskött till tusen iallafall!

      En annan sak vi kommer sakna är garage inomhus och extra förråd. Vi vet inte riktigt hur vi ska få plats med allt plus att bilen får stå ute.

      Vi flyttar även ifrån alla vänner (nästan) som bor på södra sidan av stan.

      Förutom detta känns det bra. Det är dock pengarna som är det som gör oss rädda. Att vi kanske gör en dålig affär. Vi var även tvungna att vänta tills nu för att säkert ha sparat ihop till insatsen🙂

  5. Kikan maj 19, 2014 den 6:28 e m #

    Jag tycker att det låter alldeles perfekt jag. Det kommer att bli fantastiskt. Och priserna i Stockholm är ju inte så känsliga så det behöver ni knappast oroa er för. Dessutom tror jag att ni kommer att stortrivas och inte ha en tanke på att sälja. Nära till allt man behöver OCH naturen , det är ju perfekt. Och jag var oxå orolig för att flytta till hus då jag alltid har känt mig väldigt trygg i lägenhet (var mer mörkrädd om jag sov ensam i mamma och pappas hus) men när man väl har bott in sig är det lugnt. Och ni kommer ju att ha folk omkring er. När du väl har lärtklänna huset och grannarna kommer det att kännas tryggt. Kram!

  6. Åsa maj 20, 2014 den 7:38 f m #

    Hohoho, va spännande🙂 det låter hur bra som helst🙂
    Ni har en härlig resa framför er🙂
    Kramar Åsa

  7. Annika i Colombia maj 31, 2014 den 2:57 f m #

    Det verkar helt perfekt! Hoppas att kunna komma och hälsa på er i ert hus någon gång i framtiden!

Kommentera

