Aprilböcker.

11 Maj
Aprilböcker2014

Jag råkade fota en bok från mars! Lämna världen är en marsbok, och istället ska Utflykten till Tindari finnas på fotot. Den har jag dock glömt på jobbet…

Vilken läsmånad – igen! Återigen får man tacka två timmar resväg om dagen … Hälften av månadens utlästa var superbra böcker: Himlen börjar här, Barnmorska i East End del två och Flickan och skulden. Har ni inte läst dem så rekommenderar jag er verkligen att göra det.

1. Utflykten till Tindari – Andrea Camilleri (☆)
Någon slags italiensk deckare i massa fristående delar, varav detta är den första jag läste. Och sista. Jag gillade den inte alls. Därmed onödigt att ens skriva mer om den.

2. Förföra demonen – Erica Jong (☆)
Jag hade velat läsa rädd att flyga, Jongs debut på 70-talet som sålde i miljoner exemplar. Istället blev det den här självbiografin som jag tyvärr inte gillade. Spretig och ganska onödig. Den gav mig tyvärr ingenting. Har skrivit lite mer om den på Bohusläningen HÄR.

3. Himlen börjar här – Jandy Nelson (☆☆½)
Fantastisk bok om en tonåring som förlorar sin syster och samtidigt blir himlastormande kär. Sorg, skuld, kärlek, lycka, allting blandat på ett mjukt, fint och lättläst sätt för unga vuxna. Lite mer om den finns på Bohusläningen HÄR. Läs boken nu!

4. Cannabis: En olycklig kärlekshistoria – Amelie Andersson (☆)
Rätt dålig bok om marijuana som riktar sig till ungdomar och folk som jobbar med ungdomar med drogproblem. Den var ganska dåligt skriven och tillförde inget nytt.

5. Barnmorskan i East End del 2 – Jennifer Worth (☆☆½)
Äntligen del två! Jag älskade del ett läs och älskade del två (läs mer om den på Bohusläningen HÄR). Jag hade dock förväntat mig lite barnmorskeberättelser, men det fanns inte en enda sådan här. I del två berättar Jennifer om personöden och fattighusen i England på 50-talet, men lika bra för det. Otroligt gripande och bra skrivet från första till sista sidan.

6. Flickan och skulden: En bok om samhällets syn på våldtäkt – Katarina Wennstam (☆☆)
10 år senare läser jag äntligen denna bok, och tyvärr är den lika aktuell idag som då – med smärre modifieringar. Jag tycker att synen på våldtäkt verkar vara ungefär densamma. Helt fruktansvärd. Jag ska absolut läsa En riktig våldtäktsman också. Alla borde läsa de här böckerna. Alla. Har även hört att de ingår som kurslitteratur på juristlinjen numer. Det hurrar jag för!

 

4 svar to “Aprilböcker.”

  1. Therese maj 11, 2014 den 1:01 e m #

    Jag har jättesvårt för såna böcker som Flickan och skulden. Jag blir så känslomässigt engagerad. Men jag funderar på att läsa lite juridik sen så jag får väl lika gärna göra det.😉 tack för tips!

  2. Freedomtravel maj 11, 2014 den 5:04 e m #

    Tack för boktips! Jag gillade den första delen av Barnmorskan i East End väldigt mycket!

  3. Villa Freja maj 13, 2014 den 1:59 e m #

    Åh, jag har fortfarande inte haft tid att läsa barnmorskorna del 1. Ser fram emot den. Kram.

  4. Trees juli 13, 2014 den 7:25 e m #

    Åhh, nu fick jag en sån där riktig cravings för böcker!! Jag älskar engelska, men det är något speciellt med svenska böcker. Kanske för att det är dom jag faktiskt läser ut😉 haha.

Kommentera

