Jag känner rötter, vindar, vårsol.

21 Apr

Running2014

Det bästa med den här påsken är kanske att jag har sprungit fyra gånger. Funderar på en femte ikväll. Jag springer inte så långt som förr, inte heller så snabbt, men jag springer. Jag kan springa.

Jag lyssnar på musikguiden i P3 och flåsar mig fram, högröd i ansiktet och med håret på ända. En andningspaus från att vara hemma, som både är mysigt men också extremt energikrävande, och  med förhoppning om att jag någon gång ska återgå till samma kropp jag hade innan jag fick barn (en möjligtvis orimlig önskan, men ändå).

Jag blir så glad av skogen. Av vårsolen. Av alla knoppar och blommor som slår ut överallt. Rent logiskt kanske den där vårlyckan borde dämpas ju äldre man blir. Jag menar, man har ju varit med om rätt många vårar vid det här laget.

Istället blir det tvärtom. För varje vår som kommer blir jag bara gladare och gladare. Känner alla lukter, vindar, rötter under fötterna. Kanske börjar jag komma över komplikationerna efter Victor, känna mer tacksamhet över att jag lever och är frisk? Jag vet inte, men det spelar ingen roll. Jag vet bara att jag är glad.

Våren, jag älskar dig.

3 svar to “Jag känner rötter, vindar, vårsol.”

  1. Therese april 21, 2014 den 12:16 e m #

    Fördelen med att bo på norra sidan av jordklotet absolut! Här blir jag lycklig på morgonen när det fortfarande är lite fuktigt, men stekhett, dis och blommorna som slagit ut för dagen sprider väldoft. Eller när det regnar. För då hörs bara regnet och hettan ger sig lite. Saknar syrener dock.

  2. bubbelsblogg april 21, 2014 den 8:38 e m #

    Härligt! Tror du funnit den magiska formeln för lyckad träning – du njuter av våren och naturen samtidigt som du råkar få träning samtidigt, bra där!;)

  3. trillingnöten april 22, 2014 den 12:48 f m #

    Man lever verkligen upp på våren! VAd härligt att du får springa! Det är en sån befrielse att springa ute tycker jag!

Kommentera

