Marsböcker.

13 Apr

Marsbocker2014

Jösses vad mycket läst det blev under mars. Av en slump handlar fem av sex utlästa om kvinnoöden varav tre handlar om sorg och död (Hundar, hus och hjärtats längtan, Glöm inte att låsa och Lämna världen). Eftersom jag har som mål att läsa reportage/faktaböcker varje månad detta år blev det dock en sådan också (Världens dåligaste språk).

1) Emma – Jane Austen (☆☆☆)
En klassiker jag fick av min mamma för säkert 20 år sedan och inte läste ut förrän nu. Jag började läsa den i typ julas och läste ut den i mars – några sidor på kvällarna då och då. Jag tyckte bitvis att den var alldeles för seg och rörig, men helt klart en dåtidens chiclit som var jätteintressant att läsa. Välskriven och underhållande.

2) Hundar, hus och hjärtats längtan – Lucy Dillon (☆☆☆)
Jag har inte läst första boken, men det spelar ingen roll eftersom de är fristående. Jag trodde att det skulle vara en rätt ytlig och sliskig bok, men blev positivt överraskad. En riktig bladvändare om en kvinna som förlorar sin man i en olycka. Både sorglig och fin. HÄR skrev jag om den på Bohusläningens Bokblogg.

3) Finns inte på kartan – Karin Hjulström (☆☆)
Omslaget antyder att man kommer skratta högt hur mycket som helst, men jag skrattade inte någon gång. Rätt bra story, men den föll mig inte i smaken. Journaliststudent gör praktik på liten ort och försöker rädda orten från att försvinna från kartan. Alldeles för enkel på nåt sätt.

4) Världens dåligaste språk – Fredrik Lindström (☆☆☆½)
Äntligen läste jag denna bok! Typ ett årtionde efter ”alla” andra. Intressanta reflektioner över språket och konkreta exempel från både dåtid och nutid. Lärorik för alla ”språkpoliser” och konservativa språknissar. Väldigt välskriven och lättläst.

5) Glöm inte att låsa – Elizabeth Haynes (☆☆☆☆)
Herregud vilken spännande bok! Ni måste läsa den. Den handlar om våld i nära relationer, extremt våld i detta fall. Den pendlar mellan nutid och dåtid och båda tiderna är lika fängslande. Jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Månadens bästa.

6) Lämna världen – Douglas Kennedy (☆☆☆)
En bok som väntat några år i bokhyllan på grund av dess tjocklek. Perfekt att ha med på resan till Belgien eftersom det var så mycket restid. Jag läste ut den över helgen och är kluven. Jag både gillar och inte gillar den. Storyn är så extremt sorglig och fylld av död att det är svårt att ta till sig den. Gripande samtidigt som berättelsen är distanserad och spretig. HÄR skrev jag om den på Bohusläningens tidning.

 

3 svar to “Marsböcker.”

  1. Freedomtravel april 13, 2014 den 6:32 e m #

    Såå bra med lite bokrecensioner! Då och då letar jag efter böcker. Har inte läst någon av dessa, blir lite sugen på ”Glöm inte att låsa”

  2. Lufthamn april 14, 2014 den 7:22 f m #

    ”Glöm inte låsa” ligger högt på min priolista nu men som ett led i att bli mer ekonomisk har jag bestämt mig för att börja låna på bibblan istället för att köpa nya böcker så jag får vänta tills den är lite mindre poppis🙂 Bra tips!

  3. -Jenny- april 15, 2014 den 7:11 f m #

    ”Glöm inte att låsa” alltså. Låter spännande men tyvärr verkar vi inte alltid ha helt lika boksmak. Ibland, men inte alltid 😛 Får kanske bli ett köp ändå.

Kommentera

