För 10 år sedan.

12 Apr

 

bild (8)

Sara, Jessica, Li, jag och Sara 1999

Det måste ha varit den 12 april 2004 då jag kom hem från en resa från Malta. Eller så var det från Riga, jag minns inte riktigt eftersom allt flyter ihop. Jag var både på Malta och i Riga i april.

Den där natten innan jag kom hem, den glömmer jag däremot inte. Jag drömde om min kompis Jessica som var sjuk i cancer. Jag drömde att vi i gamla gänget satt på en buss och Sara var överlycklig. Jessica hade blivit friskförklarad och satt bredvid oss. Jag minns den där lyckan, lättnaden över att cancern äntligen var borta. Jag vände mig mot Jessica samtidigt som hennes ansikte suddades ut och min lättnad förbyttes mot skräck. Hon fanns inte mer.

Dagen efter ringde Li och grät. Jessica var död. Hon vad borta på riktigt. Inte bara i min dröm, utan för alltid. Jag fortsatte ändå att se henne överallt i flera år. På tunnelbanan. På bussen. I mataffären. Den där rödlätta hästsvansen som gungade fram och tillbaka.

Igår var det tio år sedan hon dog. 10 år – och det är fortfarande ofattbart.

Hur hade hennes liv sett ut idag? Hade hon haft barn? Hade det lekt med Victor? Hade vi ens haft kontakt?

Vi umgås fortfarande i vårt gäng, men utan Jessica.

 

6 svar to “För 10 år sedan.”

  1. Fifi april 12, 2014 den 7:39 e m #

    Det är så fruktansvärt sorgligt, samtidigt som det för mig är oförståeligt, att så unga människor kan tas av denna hemska sjukdom.

  2. Annika i Colombia april 13, 2014 den 1:57 f m #

    Åh så otroligt sorgligt.❤

  3. Åsa april 16, 2014 den 6:59 f m #

    Åh så otroligt sorgligt..du upplevde nog när hon gick bort..hon vart frisk när hon kom upp till vad det nu kan vara..
    Vilken stark dröm, sorglig och vacker på samma gång.
    Kramar på dig!

  4. Maria Ljungström april 16, 2014 den 6:24 e m #

    MEN UCH vad sorgligt😦 SÅ söt som den tjejen var. Min far dog i cancer förra året så jag vet vad det handlar om. Jag tror mycket på koppling mellan kost och Cancer…speciellt socker.

    Ny post ute….en butik för alla kreativa kuddnarkomaner🙂

    Jag passar på att önska en riktigt solig GLAD PÅSK

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor🙂

    • annagranstrom april 18, 2014 den 8:37 f m #

      Beklagar din fars bortgång. Om vi nu ska gå in på orsaker så tror jag att det finns betydligt värre saker än socker. All besprutning av mat, kemiska tillsatser och e-ämnen. Jag är helt övertygad om att varken kost eller socker hade det minsta med min kompis leukemi att göra. Har du läst ”i kroppen min”? Tips.

  5. Stoffisen april 17, 2014 den 7:58 e m #

    Så fruktansvärt! Otroligt sorgligt hela vägen😦

    Kram
    Stoffe

Kommentera

