Det här med intressen från start.

19 Mar

Såg precis Colombialivs underbara video om Gael som blivit två år och smälte en aning. Jag är så glad över att ha en egen liten gulligan och slippa bli grön av avundsjuka, vilket jag helt klart hade blivit om Victor inte funnits.

Iallafall. Jag kom och tänka på det här med barns intressen från start. Som att Annika skriver om Gaels intresse för musik och böcker. Victor gillar väl också musik och att dansa, men inte alls så där.

Han är hittills ointresserad av innehållet i böcker. Han hämtar böcker och sätter sig i ens knä, men bara för att få uppleva själva bläddrandet. Vad som händer om man vänder på boken, och få pilla på sidorna.

Han har en xylofon, men spela på den? Nej. Han är intresserad av pinnarna man spelar med och hur man stoppar in dem i hålen under xylofonen. Hos sin mormor har han testat att spela piano, men i ärlighetens namn tror jag att han mest är intresserad av hur det fungerar rent tekniskt. Inte av själva musiken.

Vi har fått ta bort knappen till recievern, annars skruvar Victor bort den. Han skruvade ner ringklockan till dörren flera gånger innan han knappt kunde gå. Han älskar saker med skruvlock och bryr sig inte om att härma djurläten. Han kan härma en kossa, men blir tyst eller typ sur om man ber honom om det. Helt ointresserad.

Alla barn gillar väl tekniska saker mer eller mindre, men det kändes tidigt att tekniska saker är Victors grej. Jag är mer för musik och böcker, men Victor är sin pappa upp i dagen. Inte helt fel det heller, och vem vet – jag kanske kan klämma in lite sagor i framtiden. Vicke är ju trots allt bara drygt 18 månader. Allt kan hända.

Och, han har iallafall börjat uppskatta servisen han fick av mig i julklapp. ”Får mamma lite kaffe?” frågar jag, och han häller upp från kaffepannan i två muggar med tillhörande rinn-ljud. Sen dricker vi och sörplar luft ur varsin mugg. Kanske har han ärvt mitt intresse för mat och sånt? Hoppas.

pellianiservis

8 svar to “Det här med intressen från start.”

  1. Casa Annika mars 20, 2014 den 11:29 f m #

    Vore ju finemang om han kunde bli lyxkock i framtiden!

  2. Stoffisen mars 20, 2014 den 8:02 e m #

    Jag håller med Annika. Det vore ju fantastisk om han blev lyxkock!😀

    Kram
    Stoffe

  3. Stoffisen mars 20, 2014 den 8:16 e m #

    Du skrev en tom kommentar till mig på bloggen om st: Tropez😀
    Tomt och blankt *S*

  4. trillingnöten mars 21, 2014 den 12:42 e m #

    Hahahaha! vi ser samma tendens här med H. Han gillar att se hur saker funkar och han är ju bara 6 månader än. Gillar att se hur skallran rullar snarare än att den låter. Gillar bläddrande. Och när han satt i gungan var han intresserad av att se själva hänget där gungan satt…ska bli spännande att se vad Viktor väljer till slut!

  5. Villa Freja mars 22, 2014 den 8:56 f m #

    Haha., jag vet faktiskt inte om min man har något uttalat intresse men vår son är i alla fall djur- och natur”nörd” när tjejerna mer går på min linje med intresse för böcker (och hästar).

  6. Christel mars 25, 2014 den 9:38 f m #

    Jag tror också att sånt kan komma med tiden. Jag är ju inte samma person idag som jag var för fem år sedan, och om man kan förändras så mycket i vuxen ålder, tänk då vad som händer i ett barn som håller på att utveckla sin person. Lite häftigt ändå när man tänker på det.🙂

  7. Annika i Colombia mars 31, 2014 den 3:27 f m #

    Det är väldigt lustigt, det där, hur himla tydliga intressena är från så liten ålder. Gael älskar ju att spela musik, att dansa och att sjunga. Annars har han mest traditionella ”kill-intressen”. Duplo, spela fotboll, klättra och springa, alla sorters fordon och transportmedel, ju större desto bättre. Dockor och gosedjur har han aldrig någonsin visat något intresse för.

  8. pim april 1, 2014 den 10:54 f m #

    Oj det var länge sen jag var inne här och läste märker jag…är han så stor:)
    det där är intressant. själv hade jag nog inget spcifikt mer än att jag gillade pojkgrejer som att bygga kojor överallt, köra med bilar och snickra….

Kommentera

