Februariböcker.

10 Mar

februariböcker2014

Jag säger det återigen – rätt positivt att ha långt till jobbet. Sedan jag bytte jobb i februari har jag ”bara” en timme enkel väg, men jag hinner ändå läsa mycket. Det är i princip bara då jag läser. I februari läste jag ut fem böcker. Snittbetyget blev 3,75 – en väldigt bra månad alltså.

1. Världens lyckligaste folk – en bok om Danmark – Lena Sundström (☆☆)
Bokcirkelbok i min mammagrupp på nätet. Det var jag som valde den, och jag väldigt nöjd. Intressant bok från 2010 då frågan var om SD skulle lyckas ta sig in i regeringen, och författaren tillbringade några månader i Danmark för att undersöka det främlingsfientliga danske Folkeparti. Läs den!

2. Varför kom du hit? – Julia Svanberg (☆☆)
Åh vad jag hade längtat efter denna! Mammas Machetes debut. Jag bloggade ju nyss lite kort om den, och HÄR har jag skrivit om den för Bohusläningens nättidning. Ett äventyr, en kärleksförklaring till Colombia, en ungdomsroman, allt blandat och mycket läsvärt och bra.

3. Sameland – Magne Hovden (☆☆)
Lättsam i Aarto Paasilinna-anda om två norrlänningar som hela tiden startar nya projekt. Nu vill de starta en turistattraktion där man får leva som äkta same i ett dygn. Det går… sådär, kan man säga. Komiskt, lättsamt och underhållande.

4. Det är inte så lätt som du tror – Eva Holmquist (☆☆½)
Del två om rymdskeppet Diligentia, och den tredje boken jag läser av Eva Holmquist. Jag gillar som sagt hennes böcker. Hon har en enorm fantasi och berättarförmåga. Som vanligt fyllt av relationer, moraliska tankeställare för unga vuxna och intressanta karaktärer. Kan dock känna att det var lite för många olika personer plus att jag hade velat veta mer om planeten de äntligen landat på, men jag antar att det kommer i del tre. Ser fram emot den.

5. Jag ska egentligen inte jobba här – Sara Beischer (☆☆½)
Jättebra debut om en tonåring med skådespelardrömmar som kommer till Stockholm och av en slump börjar jobba inom äldrevården. Boken är ständigt nära döden och beskriver allting rakt och ärligt på ett tragikomiskt sätt. Jag gillade den jättemycket. Trots att den handlar om något så ordinärt är den rakt igenom alldeles extraordinär. Läs den!

Ett svar to “Februariböcker.”

  1. Freedomtravel mars 10, 2014 den 8:05 e m #

    Den enda av dem jag läst är ”Jag ska egentligen inte jobba här”. Bra tycker jag, men kanske inte något av det bästa jag läst. Tack för lite andra tips!

Kommentera

