Utvärdering av fastan.

27 Feb

Fastesschema

Schemat jag följde …

Varför valde jag att fasta?: Dels för att vi var tre som ”slog vad”, dels för att jag kände för en utmaning och få en nystart. Rensa ut gifter och krympa magsäcken. Lära mig att det inte är farligt att vara hungrig och se hur jag skulle reagera. Dessutom sägs det att ju värre det känns att fasta, ju mer behöver man det. Och naturligtvis för att det gör en massa bra saker för kroppen.

Sammanfattning: Någon ”outstanding” känsla som folk snackat om infann sig inte. Inte heller mådde jag fysiskt dåligt – förutom första dagen då jag åt glaubersalt för att rensa ut allt. Jag var hungrig i princip hela tiden, men inte mer hungrig ju fler dagar som gick. Det höll sig ganska jämnt. Första dagen var värst. Tredje dagen näst värst. Man skulle räkna med att sova sämre, men jag sov bättre än på länge. Var inte särskilt grinig heller. Fantiserade sjukt mycket om mat och såg helt annorlunda på omvärlden. Jag insåg hur allt kretsar kring mat och hur mycket folk äter. Slentrian-äter. En näve jordnötter istället för att njuta av en jordnöt. Jag fantiserade ganska mycket om den där enda jordnöten. Att få tugga och svälja … Jag uppnådde dock faktiskt det jag ville. Jag klarade det, det trodde jag aldrig! Jag som älskarälskarälskar mat. Som bonus gick jag ner 2,3 kg – kilon jag önskar skulle hålla sig borta, men inser att jag säkert går upp dem igen. Jag har sett detaljer. Drömt om detaljer. Världen har varit annorlunda.

Kommer jag att fasta igen?: Nej. Troligen inte. Det var jäkligt jobbigt, och jag kom till de insikter jag hade hoppats på. Det får nog räcka så.

Rekommenderar jag att fasta?: Ja, det är ett bra wake-up-call. Däremot kanske inte optimalt att jobba samtidigt, ha ett småbarn och gå på bröllop sista dagen (som jag gjorde). Man ska verkligen inte göra detta om man har tendenser till ätstörningar heller. Vill ni testa kan man köpa färdiga paket på t.ex. Bodystore. HÄR finns tredagars och HÄR femdagars.

8 svar to “Utvärdering av fastan.”

  1. -Jenny- februari 27, 2014 den 8:53 e m #

    Wihoo, duktig du var! Det är bara att ge sig den på det. Strongt. Jag hade haft extremt svårt att inte äta. Jag brukar hålla mig till 4-6 syreattacker om dagen, småäter nästan aldrig, men vill nog tugga varje dag. ☺️

  2. Freedomtravel februari 28, 2014 den 6:06 f m #

    Förstår känslan av att känna att man klarar av en utmaning, härligt! Men fasta, nej det är inget för mig.

  3. Åsa februari 28, 2014 den 8:43 f m #

    De va fan strongt gjort🙂
    Jag tror på varianten, skippa alla jävla dieter ät av allt, men små portioner och mellanmål🙂
    Träning på det!
    Kram på dig!

    • Anna Granström februari 28, 2014 den 9:59 f m #

      Samma här! Det här är ju som sagt ingen diet, utan en rensning av kroppen och en psykisk utmaning som heter duga.

  4. Casa Annika februari 28, 2014 den 11:42 e m #

    Någon gång för en massa år sedan ville jag fasta, men kom på att det faktiskt inte är möjligt för en typ 1-diabetiker.
    Bra gjort av dig att hålla ut!
    Men du skulle ha börjat en dag tidigare för att inte missa bröllopsmaten, tänk vad du hade njutit av den efter fem dagars fasta..

    • annagranstrom mars 9, 2014 den 9:44 f m #

      Ja, men fick veta om bröllopet när jag redan börjat fasta. Plus att de faktiskt inte bjöd på någon mat på bröllopet, bara tårta – är jag ändå inte så förtjust i🙂

      Nä, fasta med diabetes är nog ingen hit…

  5. Christel mars 3, 2014 den 2:21 e m #

    Det som jag tycker är mest intressant, är hur det känns nu när det gått några dagar efter avslutad fasta? Känns det fortfarande bra i kroppen eller har den snabbt fyllt på sig igen?

    • annagranstrom mars 9, 2014 den 9:45 f m #

      Bra fråga – ska ta en uppdatering om detta snart…

Kommentera

