Januariböcker.

16 Feb

januariböcker

Sju utlästa böcker, tack varje cirka tre timmar resväg per dag till och från jobbet (1,5 h enkel väg alltså). Jag har verkligen sett det som min lästid och faktiskt njutit av det. Väldigt blandad läsmånad också – från uruselt till megabra.

1. Var är Jane Eyre? – Jasper Fforde (☆☆)
Bokcirkelbok med min mammagrupp på nätet, och därför en bok jag inte hade valt själv. Jag gillade den inte heller… En deckaraktig science fiction-bok om ”litt-krimmare” med inslag av någon slags kärlekshistoria. Det här var del ett av tre och den kallas ”kultbok”, vilket jag inte alls förstår. Jag kommer inte läsa fortsättningen.

2. Saltad nota: Om matfusket – från gatukök till gourmetkrog – Mats-Eric Nilsson (☆☆)
Julklapp från Martin! En himla bra presentbok förövrigt, och snart kommer den som pocket. Jag älskade den hemlige kocken och blev väl inte lika frälst i den här boken, men den är ändå nyttig och bra att läsa. Skrämmande hur mycket restauranger fuskar där ute, alltså även ”riktiga” restauranger…  HÄR har jag skrivit recension på Bohusläningen.

3. Hatet – en bok om antifeminism – Maria Sveland (☆☆☆☆)
Viktig och läsvärd om hur media och samhället lyckats smutskasta och snedvrida ”feminism”. En bok som tillkom efter personligt näthat med vidriga, sexistiska hot mot Maria Sveland. Lättläst och bra, så läs den!

4. Det kommer aldrig mer vara du – Annelie Högberg (☆☆☆½)
Självvalt recensionsexemplar eftersom jag tyckte boken var så snygg och verkade intressant. Den var både lättläst och fin, så jag är nöjd. Bra debut och  HÄR har jag skrivit recension samt mini-intervju med författaren på Bohusläningen.

5Kan man vara kristen? – C.S Lewis (☆)
Alltså, en av de sämsta böcker jag någonsin läst. Kvinnoförnedrande, idiotisk, helt utan förankrade argument med försök till att försvara kristendomen. Har svårt att förlika mig med att denne författare faktiskt skrivit Narnia-serien som jag älskar. HÄR har jag skrivit tankar på Bohusläningen.

6. Förlora för att vinna – Eva Holmquist (☆☆☆½)
Ungdomsbok i science fiction-genrén som jag fick som recensionsexemplar. Sophie är diplomat och skickas till en annan planet där befolkningen sänder ut barn i krig. Moraliska frågeställningar varvas med en actionfylld berättelse. Gillade den här, men jag har även läst författarens kedjor känns bara när du rör dig tidigare och den gillade jag ännu mer. Snart kommer jag läsa fortsättningen, eftersom ”kedjorna” bara var del ett av tre. Ser fram emot den läsningen!

7. Bombay Baby – Sonia Faleiro (☆☆☆☆½)
Bästa boken denna månad. Dokumentär om en dansflicka i Indien. Lättläst, otroligt välskriven och gripande. Läs den! HÄR har jag skrivit recension på Bohusläningen.

All in all sjukt nöjd med läsandet i januari.

3 svar to “Januariböcker.”

  1. Freedomtravel februari 16, 2014 den 3:54 e m #

    Har inte läst någon av den, men blir i så fall lite intresserad av Bombay baby. Samlar alltid på mig boktips, så jag kan ladda ner nya böcker inför nästa resa!

  2. Villa Freja februari 17, 2014 den 8:01 f m #

    Roligt med boktips – och härlig att du kan läsa så mycket till och från jobb. Den tiden är guld värd.

  3. Bikku februari 21, 2014 den 9:19 e m #

    Tack för ett bra inlägg! Är på jakt efter några bra böcker och nu fick jag några tips.

Kommentera

