Saltå kvarn-favoriter.

4 Feb

Lite ekologiska tips i all välmening. Jag är väl medveten om att alla inte ”har råd” eller att produkterna inte finns där man bor, men om inte redan testat dessa och har möjligheten: Do it.VetemjölSaltåKvarnEnda vetemjölet jag köper sedan en tid tillbaka: Saltå kvarns vetemjöl. Innehåller just bara ekologiskt vetemjöl, till skillnad från ”vanligt” vetemjöl som även innehåller mjölbehandlingsmedel. Det är väl inte så farligt, men jag kör helst äkta vara. Saltå kvarn har många andra mjölsorter också, som t.ex. quinoamjöl och sojamjöl om man inte tål gluten.

RussinSaltåKvarn

Deras russin! När det gäller just russin är jag rabiat. Victor har aldrig fått ett enda oekologiskt russin, och så vill jag hålla det. Han är helt galen i russin dessutom, så… (Första ordet på spanska är ju som sagt russin, så ni fattar ju?) Saltå kvarns russin kommer från en ekologisk druvodling i Turkiet, är osvavlade och har 0,3% ekologisk solrosolja i sig också. De är verkligen sjukt mycket godare än t.ex. Sun-maids russin. Allra värst är förövrigt Eldorados russin (inte helt förvånande kanske – de är väl billigast och man får vad man betalar för). HÄR kan ni se ett russin-test som gör mig lite mörkrädd.

aprikoserSaltåkvarn

Vi varvar Victors russinabstinens med torkade aprikoser. Även dessa känner man stor skillnad i smak på jämfört med de oekologiska.

rostade-MandlarSaltåKvarnMin egna favorit. Alltså de här rostade och saltade mandlarna… Så sjukt goda. Dyra, men det är de värda. Har ni inte testat dem måste ni göra det nununu.

4 svar to “Saltå kvarn-favoriter.”

  1. Bubbel februari 5, 2014 den 9:35 f m #

    Jepp, Saltå kvarn är en favorit. Är så glad att vi har en av deras butiker inom promenadavstånd, den på Renstiernas gata har ett toppenbra sortiment om du inte redan varit där. Men fy fåglarna vilken russintest!! Nu ska jag verkligen börja granska vad jag stoppar i mig men hur 17 vet man vilka russin de stoppar i nötmixerna som jag fullkomligen älskar?

    • Anna Granström februari 5, 2014 den 10:29 f m #

      Brukar köpa saltå kvarn på maxi/Coop – bor så lång ifrån stan…

      Ja, är det ingen ekologisk nötmix får du nog räkna med de värsta russinen 😁

  2. trillingnöten februari 5, 2014 den 5:54 e m #

    Bra val!! Jag ska också börja köpa ekologiska russin!

  3. Villa Freja februari 7, 2014 den 8:57 f m #

    Bra med ekologiska tips. Närodlat och ekologiskt är alltid bäst och godast.

Kommentera

