Freaking fantastic!

31 Jan

5010_Russin_250_g-432x480

Efter rätt jobbiga Victordagar med hög feber, matvägran, sömnvägran och i princip konstant gnäll och skrik ploppade tre kindtänder upp – och vips var solstrålen tillbaka igen. Men inte nog med det! De kvällar jag har nattat under veckan har jag fått jackpot. Pyjamas och sånt vid 19, en flaska ersättning i mitt knä i soffan, och efter en stund har Victor hoppat ner från min famn, knatat till sovrummet på sina små tjocka ben och pekat på sängen. Blivit upplyft, fipplat lite med sina nappar (han måste alltid ha torr och kall napp, så han byter rätt frekvent – vare sig han är vaken eller sover), skedat mig eller bara blivit omhållen, inte ett knyst och tataa; några minuter senare sovit gott. Min status senaste kvällarna har alltså varit: Energi över, egentid på kvällen eftersom han sedan han blev 14 månader kan sova själv i vår säng medan vi är i annat rum,  och jag har bara några gånger då han vaknat och grinat behövt ge honom lite sällskap och kalla nappar.

Förutom detta har språket börjat komma igång på riktigt. Han har kunnat säga ett gäng ord sista tiden – mamma, pappa, titta, där, vänta (enka), hej osv, men nu kan han säga UVA! Sedan pekar han frenetiskt på skåpet där vi har just uvas pasas – alltså russin på spanska. Han älskar, älskar, älskar russin. Agua är också ett annat ord som tillkommit (auaauaAUA). Det här med att få ett tvåspråkigt barn från start känns också freaking fantastic.

För övrigt sista dagen på mitt nuvarande jobb, känns rätt märkligt. Märkligt men bra. Igår när jag åkte hem från jobbet kände jag mig så där sjukt lycklig att jag blev rädd.

7 svar to “Freaking fantastic!”

  1. Hanna Lans januari 31, 2014 den 7:28 f m #

    Tvåspråkighet is da shit! Spanska som är så stort också, himla bra!

  2. -Jenny- januari 31, 2014 den 7:30 e m #

    Yes! Då går det åt rätt håll med sömnen då. Knasig ide med napparna dock , men hey, alla idéer är bra! 😜
    Kuuuuuul med pratet. Ser fram emot den biten massor.

  3. Helena januari 31, 2014 den 8:27 e m #

    Puss så fint!!
    Och att han blir tvåspråkig är toppen!!
    Och hoppas du får sova i fortsättningen också.

  4. Johanna februari 2, 2014 den 12:03 e m #

    Härligt! Grattis igen till nya jobbet!

  5. Annika i Colombia februari 2, 2014 den 5:08 e m #

    Tvåspråkigheten, alltså. Fantastiskt!

  6. sofiainengland februari 2, 2014 den 7:45 e m #

    Underbart!! Så glad jag blir av att läsa detta! Kram

  7. Casa Annika februari 2, 2014 den 9:57 e m #

    Hur gör ni för att få honom tvåspråkig? Pratar ni båda spanska med honom hemma? Läser på spanska? Pratar pappan spanska och du svenska?

Kommentera

