När jag var femton…

17 Jan

Fan vad kul, aldrig att jag trodde mig få så här många förslag på rubriker med tanke på vilken dålig bloggare jag är nuförtin. Nu har jag inte ämnesbrist att skylla på iallafall.

Börjar med När jag var 15.

När jag var femton var det mitten på nittiotal och jag älskade feministpunk, var smal och korthårig. Jag svävade lite på tonårsmoln men var samtidigt för det mesta nedstämd och rastlös. Brukade sitta i fönstret hos pappa halva nätterna, försöka meditera till new age-musik och drömde om att flytta hemifrån. Jag var vegetarian (är fortfarande semi-veg) och ärligt talat… så har jag glömt det mesta. Eller förträngt. Och det jag inte har glömt eller förträngt, det som fick mig att sväva på moln, vill jag inte riktigt skriva om här.

Femton är en rätt diffus tid. Var det verkligen jag?

När jag var fjorton däremot var jag punkare och hängde på 44:an, gick på konserter och upptäckte världen. Jag piercade läppen och ögonbrynet med en säkerhetsnål, färgade håret och kallades Svinto. Jag var arg på det mesta men skrattade varje dag. Hade så sjukt kul med alla punkarkompisar. Det var Smurfen, Stumpen, Ekis, Kajsa, Lina, Kristian, Viking, Marcus och alla andra förstådda och missförstådda regnbågsfärgade, nitbeklädda tonåringar.

Sen tröttnade jag. Behövde åka ut i världen. Behövde älska livet, misslyckas, ramla och resa mig igen. Och det var just vad jag gjorde.

Ibland är livet precis lika klyschigt som i en Paulo Coelho-roman. Ibland behöver man åka runt hela jorden innan man är hemma och inser att hemma är precis där man startade sin resa.

Honey, I’m home.

Jag15bast

15 bast…

  • Såhär tar jag hand om min kropp
  • Såhär tar jag hand om min själ
  • När jag var femton…
  • Mina bästa egenskaper
  • Om tio år
  • En författare som jag gärna skulle träffa, och vad skulle jag fråga honom/henne
  • Något jag ångrar
  • Det finaste jag gjort för någon annan
  • Om jag bara fick läsa en bok resten av mitt liv skulle det vara….
  • Mitt bästa skönhetstips
  • Det här är det svåraste med att ha barn
  • Utbrändhet
  • Det här är en rätt kul lista tycker jag. Varför inte hänga på den? http://onekligen.blogspot.se/2014/01/en-bloggrubrik-for-varje-dag-i-januari.html
  • Skriv något om din sambo
  • Om jag fick leva om en dag då skulle det vara…
  • Varför är jag inte sjuk när jag är sjuk och varför tar jag med mig jobb hem och visar att det går så karusellen fortsätter
8 svar to “När jag var femton…”

  1. Trillingnöten januari 17, 2014 den 2:24 e m #

    Tänk, det hade jag inte kunnat föreställa mig 🙂 Ja, vi alla går igenom tonåren på olika sätt och man kommer ut på andra sidan en förändrad människa. I alla fall jag!

  2. Marlene januari 17, 2014 den 7:14 e m #

    Ok, du var punkare och jag var syntare 🙂

  3. Fifi januari 17, 2014 den 8:58 e m #

    Asså, det är nu så himla kul att läsa om hur nätkompisar var när de var små! Att du vågade pierca dig själv! Jag försökte, men fegade ur…

  4. bubbelsblogg januari 18, 2014 den 12:20 f m #

    Härligt att inse att man är hemma!:)

  5. Christel januari 18, 2014 den 8:48 f m #

    Femton är en jobbig ålder. Precis som du säger – vem är man egentligen? Jag sa precis att jag önskar att jag hade valt en annan gymnasieutbildning, men hur tusan skulle jag haft en chans att veta det som femtonåring.

    Svårt det där. Tur att man har möjligheten att räta upp sig längst med livet.

  6. Rund är också en form! januari 18, 2014 den 9:05 e m #

    Rolig läsning!! 🙂

  7. Kikan januari 22, 2014 den 8:12 f m #

    Åh, det var när vi var 14 som vi brevväxlade som mest. Minns att du kallades Svinto och känner igen namnen på kompisarna. Du fick mig att vilja bli punkare och jag drömde om att leva i Stockholm då jag tyckte att landet sög. Har fortfarande kvar alla dina brev 😀 Kram!

Kommentera

