Septemberböcker.

15 Okt

Blev bara två stycken i september, och så olika två böcker bara kan bli. En chiclitt med världens mest klichéartade slut, och en reportagebok om eurokrisen sedd från Aten.

efterfesten

1) Efter festen – Lisa Jewell (☆☆☆)
Minns ni Lisa Jewells debut Ralphs Party som kom 1999? Det här är fortsättningen om Ralph och Jem, två barn och en äktenskaplig kris senare. Jewell är min favorit inom genrén chiclitt, trots alla klyschor. Min favorit av henne är Stjärna för en natt (one-hit wonder), men jag gillar alla hennes böcker – även om slutet i denna var lite väl …

skulden

2) Skulden – eurokrisen sedd från Aten – Kajsa Ekis Ekman (☆☆☆☆)
Väldigt läsvärd och välskriven, och dessutom med grymt snyggt omslag. Jag lärde mig mycket både om krisen och Grekland. Ekis intervjuar människor på djupet, tar hål på myter från media och varvar fakta med dialoger och egna erfarenheter. Kanske borde jag inte ha läst den som föräldraledig eftersom min hjärna är lite seg just nu, eller så kanske det var smart att läsa den just därför … Hjärnträning när den är som bäst. Jag vill samtidigt tipsa om hennes debut varat och varan (om prostitution och surrogatmödraskap) som är en riktig nyttig tankeställare.

4 svar to “Septemberböcker.”

  1. bubbelsblogg oktober 15, 2013 den 8:33 e m #

    Tack för tipsen, Skulden hade jag tänkt ta tag i sedan tidigare tips men det var bra att du påminde!;)

  2. Villa Freja oktober 17, 2013 den 5:23 f m #

    Tack för boktipsen. Även om jag just nu inte hinner läsa har jag viljan att grotta ner mig i skönlitterärt. Kram.

  3. sanna oktober 17, 2013 den 8:17 f m #

    Hej! Jag lämnar en kommentar hos dig för att fråga om du skulle vilja göra mig en liten tjänst som skulle betyda såå mycket för mig!! Jag heter Sanna och är 20 år och bor i en liten stad utanför Stockholm, jag brinner för mode och skönhet (vilket du kan se i min blogg haha) jag deltar nu i Schwarzkopf tävling på facebook där man kan vinna en tävling om Sveriges snyggaste hår! Jag skulle vara evigt tacksam om du ville rösta på mig och kanske även lämna en kort motivering om du gillar mitt hår! Kram!
    https://hairicons2013.com/sv/entry/87/

    / http://WWW.FASHIONJOINT.SE

  4. vickan66 oktober 21, 2013 den 7:53 e m #

    Bra tips! Jag har läst Ralphs Party, så nu ska jag nog ta och läsa Efter festen också.

Kommentera

