Eco now.

13 Okt

ekovodka

 

I helgen var vi på ekomässan eftersom jag fått fribiljetter. Passade mig som handen i handsken. Jag köper det mesta ätbart ekologiskt nu för ti’n. Känns både bra för samvetet, smakar godare, bättre för kroppen osv – win win.

Lite extra kul var att det första jag möttes av var en gammal kompis som stod och promotade ekologisk vodka (!). Jag dricker inte sprit, men om jag gjorde det skulle jag köpa den här vodkan på systemet. Både snygga flaskor, 100% ekologiska ingredienser samt klimatkompenserat. Bra grej. Spana efter virtous vodka nästa gång ni köper sprit alltså.

Fick massor med andra bra tips också. Till exempel ska jag köpa ekologisk mascara (inte köpt mascara på åratal…) inför jobbstarten i november. Det blir nog DEN HÄR från Kicks. Helt sjukt vad icke-eko-smink och nagellack innehåller för skit. Aldrig mer för min del.

Slutligen nominerades min kompis blogg Hemmahoskikan till årets gröna inspiratör! Tycker att ni ska gå in och rösta på henne innan den 27/10 HÄR.

7 svar to “Eco now.”

  1. Rund är också en form! oktober 13, 2013 den 7:48 e m #

    Visste inte ens att det fanns en eko-mässa… Hehe! Men det lät ju riktigt intressant. 🙂

  2. Annika i Sevilla oktober 13, 2013 den 10:04 e m #

    Den hade jag gärna gått på!
    Här är det ingen som bryr sig om eko-produkter så i vanliga mataffären finns inga alternativ, men jag känner till en liten, liten eko-butik i stan.
    Jag är helt inne på att eliminera e-nummer i kosten. Det enda jag har kvar egentligen är e-nummer i pulver för kall chokladdryck; cola-cao (som oboy). Jag har ingen lust att sluta med kall choklad, men det går inte lika bra att blanda till med kakao och socker, eller hur? Tips?

    • annagranstrom oktober 14, 2013 den 5:19 f m #

      Cola-cao minns man ju! 😀 Alltså om man eliminerar alla e-ämnen kan man väl få ha nåt gottis kvar… Jag äter chips med smak ibland osv. Däremot tycker jag egen ”oboy” är godare, så jag tror det är en vanesak. Om du gör egen tio gånger kanske du tycker cola-cao smakar slisk sedan?

      Alternativ är ju om du hittar choklad utan e-ämnen och smälter den och blandar med mjölk, om egen blandning av kakao och socker inte är gott för dig.

      När jag var gravid drack jag oboy varje dag under nån månad. Inte innan på typ 20 år, inte efter!

      • Annika i Sevilla oktober 15, 2013 den 12:17 f m #

        Varm choklad gör jag med kakao och socker, tycker att det är jättegott, men jag har fått för mig att det inte går att blanda med kall mjölk, bara varm? Och jag gillar kall choklad. Och då funkar det där chokladpulvret bra. Men jag skulle gärna byta ut det.
        Det låter som om jag är superstrikt, noll e-nummer och så, men det är jag så klart inte. Vill bara inte ha e-nummer till vardags, och det är lätt att undvika här, där all spansk husmanskost lagas från grunden.

    • Anna Granström oktober 15, 2013 den 4:57 f m #

      Du kan blanda med varm mjölk först, men bara ett par matskedar, och när det löst upp sig hälla i kall mjölk! Blir det inte tillräckligt kallt kanske en kvart i kylen gör susen (om du har den tiden).

      Det värsta är ju att det finns e-ämnen i så mycket även om man gör från scratch. Som att vanligt mjöl har mjölbehandlingsmedel. Det har tex inte Saltå kvarns ekologiska mjöl. Nästan alla ostar har e-ämnen. Mycket kött osv. Och frukt och grönt som inte är eko är ju dränkta i bekämpningsmedel som inte skrivs ut… Till och med kakao brukar ha e-ämnen om det inte är eko, men den kakaon du har i Spanien kanske är en special. Hoppas det!

  3. Annika i Colombia oktober 19, 2013 den 3:41 f m #

    Oj, jag visste inte ens att ekologiskt smink existerade!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Året som gått … | Anna Granström - november 3, 2013

    […] har varit på möbelmässan, barnmässan och ekomässan. Och ett dygns spa med två bra tjejkompisar (dvs en natt utan Victor), Bokrelease, middagar ute […]

Kommentera

