Lista i 10 delar – del 5: Sex saker jag är rädd för.

30 Sep

1) Döden. Vill knappt skriva det, för jag får hjärtklappning. Att andra ska dö, att jag ska dö. Att alla ska dö och man kan inte göra ett skit åt det och har ingen jävla aning om vad som händer. Ändlöst mörker i miljontals år? Visst att det varit så innan man föddes också, men… PANIK.

2) Mörker. Löjligt mörkrädd. Inte i lägenhet, men i hus (Hur det ska gå med radhus? Don’t know).

3) Att något ska hända Victor. Förutom döden alltså. Att han blir sjuk, gör sig illa, om förskolan inte passar osv.

4) E-ämnen. Lusläser innehållsförteckningar. Visst äter jag mat ute, chips och dylikt med e-ämnen ibland, men då är det medvetet. Victor får ingenting sånt och gällande honom är jag näst intill rabiat.

Boktips om e-ämnen och äkta vara.

Boktips om e-ämnen och äkta vara.

5) Miljöförstöring. Utsläpp, skövling av regnskog, dödande av utrotningshotade djur. Har varit livrädd för detta sedan jag var liten.

Miljöförstöring i Kina.

Miljöförstöring i Kina.

6) Vakna upp en dag och vara gammal. Hänger väl ihop med punkt ett, men ändå. Att kroppen inte bär. Kollar mig i spegeln och känner inte igen mig själv. Kanske kan jag inte ens gå på toa, hör ingenting och folk orkar inte lyssna eller umgås med mig. Barnbarnsbarnen springer runt benen och jag har ingen chans att lyfta upp dem eller få se dem växta upp. Att veta att nu är det inte långt kvar, eller så är det just långt kvar, outhärdligt och förjäkla ensamt och trist.

FY FASEN VILKEN DEPPIG LISTA!

  1. 10 saker jag tycker om
  2. 9 saker jag tycker mindre om
  3. 8 bloggar jag läser
  4. 7 saker jag vill göra i framtiden
  5. 6 saker jag är rädd för
  6. 5 platser jag tycker om att vara på
  7. 4 ord som beskriver mig
  8. 3 saker jag ser fram emot
  9. 2 bra filmer
  10. 1 bra låt
7 svar to “Lista i 10 delar – del 5: Sex saker jag är rädd för.”

  1. Helena september 30, 2013 den 6:30 e m #

    Hade not kunnat skriva din lista åt dig.. Innan jag ens läste fick jag en boll i magen och tänkte ”döden” och sen tänkte jag.. ”usch får man ens skriva det.. det är ju så otäckt”. Känner likadant…

    Kram!!

  2. Helena september 30, 2013 den 6:31 e m #

    Hahah… glömde ju.. Hemilge kocken är klockren!! Läser den lite då och då så jag inte ska glömma bort allt skit.

  3. Trillingnöten september 30, 2013 den 11:45 e m #

    Samma här. Precis min lista! E-ämnen är jag också rädd för, men inte allt för rabiat. Men mycket försiktig. HAr läst boken och blev mörkrädd….

  4. Rund är också en form! oktober 1, 2013 den 9:34 f m #

    Just att det ska hända barnen något (eller en själv så barnen blir utan föräldrar) är ju det allra värsta tycker jag… Tänker inte på det jämt, men uscha…. 😦

  5. Casa Annika oktober 2, 2013 den 10:08 f m #

    Döden hade inte funnits på min lista. Den är jag inte rädd för. Men Jesús är så rädd för den att det är bäst att inte nämna den. Han har inte sett någon närstående dö heller, kan det ha med saken att göra? Vet fler vars närståenden har dött som inte heller är rädda.

    • Anna Granström oktober 2, 2013 den 1:12 e m #

      Nej, tror inte det har med saken att göra. Har flera närstående som dött, tex en vän i cancer och en annan i självmord. Förutom släktingar och så. Det har snarare gjort mig mer rädd.

  6. Jenny oktober 2, 2013 den 2:06 e m #

    Jag är också livrädd för e-nummer, hel- och halvfabrikat och SOCKER. Jag ryckte en kaka ur handen på lilla häromdan som hon råkade ta ifrån en annan bebis. Snopet face 😦 men jag hatar hur barn och ungdomar äter, det är en tickande bomb, om 30 år kommer vi ha sjukdomsepidemi pga av allt som äts 😦

Kommentera

