Svenska kyrkan och sånt.

22 Sep

diskmaskinen

 

Hinner inte med bloggen! Kanske får en chans varannan dag att blogga lite, men så händer det något. Som att jag råkar trycka på ”starta om datorn”. Eller så vill Victor att jag jagar honom. Eller så stoppar han in alla nappar i högtalaren, klättrar in i diskmaskinen eller biter mig i tån. Och så är jag förjäkla trött. Martin är bortrest åtta dagar. Victor är lägligt nog förkyld, och fick just en ny tand, vilket innebar att han vaknade konstant tre nätter på raken. Jag räknade seriöst till 12 sekunder mellan alla uppvak eller gnäll/bök/slag i ansiktet. Höll på att bli helt tokig – tills jag såg den där lilla tanden och gav honom hans livs första dos alvedon. Äntligen en natt med normalt uppvak och flera timmar sömn för mig.

…Och så blev det två dagar senare. Söndag. Äntligen är helgen snart slut.

Jag har jag upptäckt det allra bästa med svenska kyrkan: Öppna Förskolan. Kommer gå varje vecka. Alla som utnyttjar den här verksamheten borde vara med i svenska kyrkan, precis som man betalar skatt för att utnyttja skattens förmåner.

Alltså ja, ni ser? Varken hinner med bloggen eller bloggar om intressanta saker.

 

11 svar to “Svenska kyrkan och sånt.”

  1. Stoffisen september 22, 2013 den 4:04 e m #

    Men kära; det är ok.
    Bara du hinner med familjen ❤

  2. Fifi september 22, 2013 den 7:40 e m #

    Vi gick jättemycket på öppna förskolan i Svenska kyrkan. Gick även på Familjelekis en gång i veckan i våras. Toppen! Dessutom finns det ingen kommunal ÖF här i närheten, så det är bra att kyrkan har.

  3. Marlene september 22, 2013 den 8:24 e m #

    Vi gick också där när barnen var små. Det känns som en miljon år sedan ungefär 🙂

  4. Åsa september 23, 2013 den 8:14 f m #

    Hahha jag tyckte det var intressant 😀 så det så..
    DU är en stark kvinna ❤ glöm inte det 🙂
    Kramar på dig

  5. -Jenny- september 23, 2013 den 8:36 f m #

    Jag har betalat ganska många tusen till svenska kyrkan genom åren. Och vi kommer att hinna gå på deras öppna förskola kanske 20 gånger (?) innan jag börjar jobba. Sen köper jag fika när vi är där och sponsrar lite på det sättet också. Har inte dåligt samvete för att jag gått ur och inte dåligt samvete för att vi går dit.

    • Anna Granström september 23, 2013 den 9:47 f m #

      Men fikar är väl självkostnadspris? Iallafall här. 10 kr för kaffe och macka. Knappat något de tjänar pengar på 🙂

      Jag kommer inte gå ut, även om jag aldrig hinner upp till 20 besök! Tycker verksamheten är så himla bra att den måste få finnas kvar. Om alla skulle gå ur skulle verksamheten inte finnas. För mig är det en självklarhet att sponsra saker som man själv utnyttjar, men alla tänker vi olika 🙂

      • Anna Granström september 23, 2013 den 9:48 f m #

        Vad jag även menar är att jag kommer fortsätta sponsra även då vi inte går dit, för att andra ska få den chansen. Sånna som du tex som inte betalar 😉

      • -Jenny- september 23, 2013 den 4:22 e m #

        Hehe, känner mig dum nu. Om man kunde skatta bara för öppna förskolan skulle jag gärna göra det för den är ju urbra.
        Men resten med svenska kyrkan är jag inte mycket för. Vad är det pengarna går till??? Jag vill inte begravas eller gifta mig i kyrkan och vi skippar dop….synd att man inte kan välja.
        Hos oss kostar kaffe och fralla 20 pix!

    • Anna Granström september 23, 2013 den 6:05 e m #

      Begravningsavgift betalar man separat, den kan man inte välja bort. Avgiften till svenska kyrkan går till gudstjänster, musik och öppna förskolan och annan ungdomsverksamhet. Lite annat oxå, men barnverksamhet ligger i topp! Även till underhåll av kyrkor oxå, vilket jag gärna sponsrar. Tycker kyrkor är vackra och fridfulla, för att inte tala om historiska byggnader. Jag är själv varken döpt eller konfirmerad osv, men kan sponsra andras aktiviteter – precis som jag gärna sponsrar sjukvård genom skatt även om jag inte skulle behöva sjukvård själv (nu har ju iofs behövt mkt sjukvård på sistone, men men).

  6. Christel september 24, 2013 den 5:19 e m #

    Men herregud vad söt han är!

    Och ibland hinner man blogga, ibland inte. Vi alla vet hur det är. Och det får ju inte bli något måste, då försvinner tjusningen med det.

    Kram

Trackbacks/Pingbacks

  1. Året som gått … | Anna Granström - november 3, 2013

    […] har gått på öppna förskolan på tisdagar och torsdagar, men med start då Victor blev ett år. Jag älskade det direkt. Har […]

Kommentera

