Sockerfria banan-äpple-morotsmuffins.

5 Sep

sockerfrimuffin

På efterfrågan kommer här MITT recept på sockerfria muffins som är goda för både stora och små. De ska t.ex. bakas tills på lördag då Victor har ettårskalas. Att hålla honom borta från socker i ett år har inte varit något problem alls förövrigt, förutom frukt alltså.

Jag kör allting ekologiskt och hoppas att ni också gör det.

ca 10 muffins:
3 väldigt mogna bananer (sånna jag själv inte ens skulle kunna äta).
1 riven morot
1 rivet äpple
50 gram smör
2 ägg
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk äkta vanilj (inget vaniljsocker alltså)
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5-1 dl fet mjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa bananerna med gaffel, blanda i riven morot och äpple. Rör ner två ägg samt smält smör. Blanda alla torra ingredienser och rör ner. Häll i mjölken sist. Grädda i 20 minuter. Klart! Lätt som en plätt va?

För en smarrigare variant kan man dela dem på mitten när de svalnat och lägga på ett lager grädde innan man sätter ihop dem igen. Grädde och bär… Mums!

sockerfrimuffin2

14 svar to “Sockerfria banan-äpple-morotsmuffins.”

  1. Åsa september 5, 2013 den 8:15 f m #

    Mums! Låter himla gott!
    Åh va bra du är på det där ekologiska och osöta 🙂
    Kramar Åsa

    • Anna Granström september 5, 2013 den 8:17 f m #

      Åh, eko är jag bra på, men socker – älskar sötsaker. Däremot får Victor 100% sockerfritt, helst i ett år till om det fungerar.

  2. Miss Baglady september 5, 2013 den 8:41 f m #

    Göttans! Ska göra direkt!

  3. Anki september 5, 2013 den 9:52 f m #

    Tack för recept, ska definitivt testa! Vad söt Victor är i sitt fina hår och med sina långa ögonfransar!

    • Anna Granström september 6, 2013 den 7:05 f m #

      Tack ❤ Jag mailade dig ett foto igår förresten, fjantig som jag är.

  4. Trillingnöten september 5, 2013 den 12:47 e m #

    Jag snor det här receptet jag! Perfekt till dotterns mellanmål i skolan!

    • Anna Granström september 6, 2013 den 7:05 f m #

      Ja! De är dessutom väldigt mättande. Bättre än bröd.

  5. -Jenny- september 5, 2013 den 2:06 e m #

    Mums, det här ska vi definitivt testa!

  6. Eva Holmquist (@evaholmquist) september 5, 2013 den 5:54 e m #

    Taggat dig i en lista: http://ettknytt.blogspot.se/2013/09/fem-fragor.html

    Kram Eva

  7. Christel september 6, 2013 den 6:16 f m #

    Men åh, så söt han är!

    Jag är också insnöad på att baka sockerfritt. I vanliga fall brukar jag baka ganska mycket och höftar väl ganska många mått, men nu när jag har börjat baka med mindre kolhydrater och utan socker så går det verkligen inte alls. Jag får liksom följa recept till punkt och pricka, och ändå får jag sällan till det. Jag ska prov ditt recept i helgen. Jag har höga förhoppningar nu! 🙂

    • Anna Granström september 6, 2013 den 7:04 f m #

      Hoppas du gillar dem! Jag bakar bara sockerfritt till Victor. Bakar annars med socker… Victor har aldrig fått smaka något med socker och vill hålla det så så länge det går.

  8. Jenny juni 24, 2015 den 8:30 f m #

    Tack för ett toppenrecept. Bakat det flera gånger. Sist la jag till rivet skal från en apelsin och juicen från halva apelsinen. Det blev extragott och saftigt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mumstips | H to the Hilarious. B to the Baglady. - september 5, 2013

    […] Detta med sockerfria banan-äpple-morotsmuffins. […]

  2. image source - september 20, 2013

    Accurate Documentation and Plannning

    thank you for this post, I am a big big fan of this site would like to go along updated.

Kommentera

