Juli- och augustiböcker.

4 Sep

Juliaugusti2013

Hann inte blogga om julis utlästa böcker eftersom vi var i USA då, så jag kör en sommarresumé. Fyra utlästa i juli, två i augusti, och all in all är jag väldigt nöjd med vilka böcker jag läst. Bäst var helt klart Barnmorskan i East end (Ser fram emot uppföljaren!) och sämst var Mina år med bin Ladens. Ändå intressant att få läsa om lite ytligt lyxliv.

1) Mina år med bin Ladens – Catrin Streete (☆ ☆)

Inget litterärt mästerverk direkt, men Catrin berättar om sitt liv med bin Ladens och sin tid i Saudi Arabien. Ändå kul att ha läst.

2) Ett stulet liv – Jaycee Dugard (☆☆☆)

Jaycee kidnappades när hon var 11 år och blev fri 18 år senare. Bara en sån sak gjorde att jag verkligen ville läsa boken – hur överlever man 18 år i fångenskap, ständigt utsatt för övergrepp? Jaycee fick dessutom två barn med förövaren. Barnen har alltså vuxit upp i fångenskap. Sånna här självbiografier är alltid läsvärda, oavsett språket.

3) Barnmorskan i East end – Jennifer Worth (☆☆☆☆☆)

Åh, guldkortet! Älskade den här boken. Så intressant och spännande att läsa om 50-talets förlossningar. Boken är välskriven och rolig och ja, jag har inget att klaga på.

4) En man som heter Ove – Fredrik Backman (☆☆☆☆)

En bok jag mest ville läsa för att ”alla andra gjort det”. Hade förväntat mig en halvtramsig sämre version av Hundraåringen, men icke. Visst var den lite tramsig och flamsig ibland, men jag både skrattade och grät. Berättelsen visade sig vara en sorglig kärlekshistoria med en hel del djup. Jag gillade den mycket.

5) Konsten att vara kvinna – Caitlin Moran (☆☆½)

Blev besviken. Jag hade förväntat mig så mycket mer av den här ”feministiska humoristiska” boken. Jag log väl en gång, men annars tycker jag att den var ganska seg. I början en fyra, mot slutet en tvåa. Längtade mest efter att den skulle ta slut faktiskt.

6) Örfilen (The slap) – Christos Tsiolkas (☆☆☆½)

Jag hade enormt stora förväntningar på den här boken, men jag blev lite besviken. Precis som den förra jättebra i början, sämre mot slutet. Tycker att den var för spretig, för sexistisk och med ett dåligt slut. Den hade liksom inget slut. Jaha? This is it liksom? Gillar ändå språket och kärnan – örfilen som sådan och moralen kring den.

15 svar to “Juli- och augustiböcker.”

  1. Åsa september 4, 2013 den 7:46 f m #

    Jag borde bli bättre på att läsa böcker…jag borde verkligen, för jag älskar att fastna i en bok och jag kan bli näst intill deprimerad när den tar slut hahha..
    Kram på di!

  2. Anki september 4, 2013 den 7:57 f m #

    Älskar dessa listor, får alltid så bra tips! Barnmorskan i East end blev jag sugen på nu, En man som heter Ove har jag på sängbordet och Mina år med bin Ladens ska jag också sätta på min läsa-lista. Örfilen är den jag har läst av dessa och jag gillade den inte speciellt, tror jag gav den tre stjärnor på Boktipset. Som du säger var den bra i början men blev bara sämre och sämre mot slutet.

  3. Freedomtravel september 4, 2013 den 8:43 f m #

    Tack för boktips! Har inte läst någon av dem, men blev nyfiken på Barnmorskan i East End nu! 🙂

  4. -Jenny- september 4, 2013 den 12:49 e m #

    Ove håller jag på med nu och gillar massor!
    Barnmorskan lät intressant men du och jag brukar ju tyvärr inte alltid ha samma smak på böcker så jag vet inte vad jag ska tro. 😉

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:33 e m #

      Det har du rätt i, haha. Men Phytians anvisningar tyckte vi ju samma om iallafall. Tror dock du kommer gilla Barnmorskan iallafall 🙂

      • -Jenny- september 6, 2013 den 7:47 e m #

        Ibland har vi samma smak, ibland inte. Oavsett tycker jag att det är kul att gå på tips emellanåt och inte bara köpa efter egen känsla.

  5. Bubbel september 4, 2013 den 1:06 e m #

    Tack för tipset – har inte hört talas om någon av dem! 🙂

  6. petchie september 4, 2013 den 1:35 e m #

    Jag tyckte att ”Ove” var mycket bättre än ”Hundraåringen” som jag inte alls gillade! Blev dock också positivt överraskad av Ove eftersom den var lite djupare än Fredriks blogg och krönikor (som jag gillar jättemycket så missförstå mig inte!). Barnmorskan är jag också nyfiken på – är det den som är bakgrunden till tv-serien som väl går i svensk tv?

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:34 e m #

      Ja, det är de böckerna serien är baserad på. Har dock inte sett serien!

      Jag gillade Hundraåringen faktiskt… Men Ove var djupare. Vill dock läsa både Jonas Jonassons och Backmans kommande!

  7. Egon september 4, 2013 den 3:22 e m #

    Intressant, jag gillade just The Slap för att den inte har ett slut. För att den kändes ”på riktigt” och inte som fiktion, och ett utdrag ur livet sådär har ju inget slut.

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:36 e m #

      Det har du ju förvisso rätt i! Jag vill dock ha ett ”slut”, både i böcker, serier och filmer. Eller åtminstone ett öppet slut som man kan tolka på olika sätt. Här kändes det bara avslutat mitt i och ja, inte min grej.

  8. Freedomtravel september 4, 2013 den 4:44 e m #

    SV: Det är olika för olika husbåtar Vi kan inte åka iväg med vår båt för motorn är uttagen. Men det finns några som går att åka iväg med! Sen finns det ju ett gäng sk ”Aquavillor” här också, det är ju mer flytande villor och de kan man ju inte heller åka nånstans med. Och jo, visst gungar det lite!

Kommentera

