Husknarkandet.

29 Aug

Radhus

När vi började kolla på hus för ett par år sedan tyckte jag att det var JÄTTEkul. Drömde om en trädgård med äppelträd, gräsmatta i solen och öppet kök. Två år senare efter galna budgivningar, radonhalter som får en att häpna och insikten att jag faktiskt är jävligt mörkrädd och bara vill bo i ett hus på ”landet” i praktiken, var det inte alls lika kul längre. Knarka hemnet började ge sina biverkningar, det där eviga porrsurfandet som till slut gav en abstinens. HERREGUD, jag  har inte kollat appen på två timmar! Tänk om jag missade något hus? Och alla helger med visningar, ibland fem samma dag. Besvikelsen efter att ha flyttat in i så många hus för att det sedan inte alls blivit en flytt på riktigt.

Till slut började vi till och med kolla på lägenheter. Från ett stort hus med stor tomt, till radhus med liten tomt, till lägenhet.

Och det var då vi kom på det – isåfall kan vi ju lika gärna köpa ett bostadsrättsradhus, om vi ändå är inne på lägenhet menar jag. Så fick det alltså bli.

Tror jag. Vi har bara betalat bokningsavgiften än så länge, och husen är inte färdiga förrän i vår/sommar. Men iallafall, det känns faktiskt oväntat bra. Och bara grejen att slippa budgivning när det är nyproduktion, det känns som en vinst i sig.

32 svar to “Husknarkandet.”

  1. Hanna Lans augusti 29, 2013 den 10:39 f m #

    Radhus har helt klart sina fördelar! Jag väste upp i det och svor på att aldrigaldrig bo så, för jag ville junna gå runt mitt hus. Vet inte riktigt varför det var så viktigt, men det var det. Men nu bor jag ju i radhus trots allt och stortrivs. Det där med att det alltid finns grannar och att man inte behöver ta hand om fler än två fasader är ju toppen exempelvis. 🙂

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:38 e m #

      Här kommer det bli tre fasader – vi knep en hörna. Men ändå, tänkte precis så, medan jag nu däremot tror att radhus faktiskt är det rätta. Jag är så mörkrädd!

  2. Rund är också en form! augusti 29, 2013 den 12:42 e m #

    Jag förstår dig, även om vi aldrig kom in i ”karusellen”. Vi byggde nytt för 8 år sen. Ångrar mig inte en sekund!

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:39 e m #

      Det vill vi oxå göra sen. Bygga eget. Sr inte råd nu. I området där vi vill bo kostar tomterna ca 3 miljoner. Skulle landa på 7. Sju-kt!

  3. Freedomtravel augusti 29, 2013 den 3:12 e m #

    Vi hängde konstant på Hemnet i några månader i våras. I början med spänd förväntan, men så mer och mer den där känslan av att alla små ruckel till lägenheter ändå stiger till galna priser i budgivningarna. Och sen blev det… en husbåt. Sååå oväntat. Sååå underbart! 🙂

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:40 e m #

      Ja, vi hängde konstant i två år så fatta hur peppen gick till deppen! Husbåt verkar ju asgrymt! Passar dock inte med en bebis som antagligen skulle drunkna på fem röda. Ballt att ni köpte en.

  4. petchie augusti 29, 2013 den 3:49 e m #

    Känner igen det där, det bidde en tumme 😉 Nä, skämt åsido så tror jag att det blir jättebra för er! Det behöver ju inte vara för evigt, kanske ni kommer på att ni ändå vill ha ett ”riktigt” hus så småningom eller så trivs ni jättebra med bostadsrätts-radhus! Jag tycker att det verkar toppen och är så glad för er skull!!
    Jag trivs egentligen jättebra i vår lägenhet men drömmer om en liten trädgård iaf och tre sovrum. Dock är jag så nervös att V ska klättra på balkongen och falla ner från 4:e våningen! Faktiskt en av orsakerna att jag inte har SUTTIT på våra två balkonger i sommar för jag är rädd att glömma att fälla ihop stolen efteråt = klätterhjälp…
    Jag kollar halvhjärtat den belgiska motsvarigheten till hemnet men hemsidan är urkasst utformad och det känns som vi har sett alla sorters hus nu och jag vet att O aldrig kommer att tycka att något är prisvärt… Tappat sugen med andra ord flera gånger om! 😦

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:42 e m #

      Ja fy bubblan, barn som ramlar ner från balkong – skräck! Snart börjar väl Victor klättra så… Uh.

      Vi tänker att vi kan bo såhär några år, tills Victor blir lite större. Vill ha nära dagis, smidigt och lättskött. Det blir det med nyproduktion (även om jag annars mest gillar 20- och 50-tal). Nu får vi tre sovrum, två vardagsrum och två badrum. Perfa!

      Hoppas ni hittar nåt ändå snart?!

  5. Anki augusti 29, 2013 den 6:34 e m #

    Radhus är perfa tycker jag, i alla fall tills det där huset kommer, om det kommer. Man kanske aldrig vill lämna sitt radhus sen? Grattis hursomhelst, spännande!

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:43 e m #

      Känns skönt att höra! Kommer sakna tomt bara. Radhus med tomt vore perfis 🙂

  6. Stoffisen augusti 29, 2013 den 8:55 e m #

    Men radhus är väl en perfekt lösning! Förstår att det måste kännas skönt att slippa budgivning. Men, nu kan ni ju också planera inför flytten, och jag kan tänka mig att ni har lite att säga till om gällande tillval?

    Kram
    Stoffe

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:43 e m #

      Jepp, vi har mkt att säga till om tillval. Får göra det senare i höst. Ska bli superspännande!

  7. Trillingnöten augusti 29, 2013 den 10:55 e m #

    Härligt att det liksom är bestämt!! Jag vet flera som liksom blivit beroende av att kolla de där hemsidorna och buda och greja. Det kan nog bli ganska mäktigt!

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:44 e m #

      Ja, ÄLSKAR att vi slapp budgivningen nu. Jag hatar budgivning. Man blir helt pengablind.

  8. -Jenny- augusti 30, 2013 den 3:25 e m #

    Det är roligare att kolla hemnet när man inte ”måste” flytta. Och det där med att man inreder i huvudet innan, ojojoj, been there done that!

    Kul att ni slipper leta, kul att flytta till nytt, kul att ha tid att förbereda er, kul att välja tillval…kul helt enkelt! Grattis grattis!

  9. Etta augusti 30, 2013 den 6:18 e m #

    Jag köpte min nuvarande lägenhet somm helt ny. Det var jätteskönt, och så fick man vara lite delaktig under byggprocessen, åka och titta ett par gånger, välja färger och material osv. Vi har tittat lite på nyproduktion nu också, men inte kunnat bestämma oss.

  10. Kristina augusti 30, 2013 den 7:09 e m #

    Nice! Det där är ju precis vad vi också gjort. Jag har aldrig drömt om hus å vill inte ha tomt att sköta så det brf-radhus vi bokat kommer bli perfekt. Inflytt i början av nästa år för oss. Lycka till!

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:47 e m #

      Var var var? Nyfiken! Kanske framgår om jag lusläser din blogg…? Kul med nån som peppar för icke-tomt. Gilla på den.

      • Kristina september 6, 2013 den 7:31 e m #

        Telefonplan blir det för vår del. Jag tänker så här att vi har föräldrar på två olika håll i Sverige å vi besöker dem en del på sommaren. På ena stället har vi eget sommarhus med trädgård som då ska skötas. Så känner mig inte jättepepp på att ha en ”hemma” då också. Men uteplats är ju fint å vi har en sådan å en stor terassbalkong så vi kommer ändå ha möjlighet att sitta utomhus. Vi får väl se om vi får mersmak sen, då kanske det blir hus i framtiden såklart!

    • Anna Granström september 6, 2013 den 8:14 e m #

      Åh, finns det radhus vid telefonplan?! Sjukt bra läge! Kul! Måste spana in dem. Låter ju perfekt att ni har eget landställe oxå. Det räcker fint. Jag drömmer om liten trädgård (med ätbara saker), men tänker att man kan ha ett litet växthus på ena uteplatsen. Får två st uteplatser på 6*4 meter, så det bör väl få plats?!

      • Kristina september 11, 2013 den 1:31 e m #

        Vill också ha ätbara saker, åtminstone kryddor å nån grönsak tänker jag att vi kan ha i odlingslåda/krukor. Era uteplatser låter fantastiska. Våra är inte riktigt lika stora men ändå bra tror jag. Googla Kransbindarvägen så ser du var husen kommer ligga. Tog en promenad förbi idag å spanade på bygget faktiskt. Spännande! Var byggs ert?

  11. tiajajja augusti 30, 2013 den 8:37 e m #

    Det blir nog alldeles underbart. Vill du smygknarka kan du kolla in vårt hus som vi la ut idag…..Kram jess
    http://www.annorlundaunderbara.com/vardag-2/var-villa-ar-till-salu/

  12. Fifi september 1, 2013 den 6:30 e m #

    Jag var helt galen när vi kollade på lägenhet. Sa först att det inte är nån brådska, men det blev det visst för mig. Uppdaterade den dör appen HELA tiden och hoppade upp och ner när det kom upp ett nytt, intressant objekt. Skyller lite på att jag var preggo…

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:47 e m #

      Eller hur, haha! Men helt klart att du får skylla på preggohormoner.

  13. Christel september 2, 2013 den 10:55 f m #

    Vi har precis börjat hemnetknarka i jakten på hus, men det är ju en skitstor karusell som snurrar rätt fort så det känns lite läskigt. Kul att ni äntligen hittat något som ni fastnat för! 🙂

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:46 e m #

      Ja, shit alltså. Har dock en känsla av att det är lättare utanför Sthlm. Här är priserna helt absurda. Lycka till!

  14. jenny i maine september 2, 2013 den 8:28 e m #

    Jag har alltid älskat radhus. Barnen kan springa in och ut på gården som de behagar (lite större barn då) och där finns alltid någon att leka med. Så minns jag det i alla fall 🙂

    • Anna Granström september 4, 2013 den 3:45 e m #

      Det är precis så jag föreställer mig det! Hoppas det blir så 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ett år. | Anna Granström - september 8, 2013

    […] Vi har köpt radhus. […]

  2. Året som gått … | Anna Granström - november 3, 2013

    […] Vi har varit på mängder av husvisningar, nästan köpt hus och till slut köpt radhus. […]

Kommentera

