En helt egen dag.

21 Aug

Tänk er, efter ett år med bara nån timme här och där själv. Chansen att ha en helt egen dag. Välja precis vad jag vill.

Och den är här nu, den där dagen. Jag tänker mig en tur till stan, äta en sallad så långsamt det bara går medan jag bläddrar förstrött i någon blaska. Kika i affärer, ringa en kompis, och sedan lägga mig på en parkbänk i solen flera timmar innan jag dricker en soyalatte. Sedan en löptur i skogen med efterföljande promenad lyssnades till någon sommarpratare.

Eller kanske en ansiktsbehandling? Massage? Avsluta dagen med att käka med några vänner?

Möjligheterna är oändliga.

Ändå är det följande jag väljer: En heldag med familjen, minus kanske nån timme på balkongen. Det är ju den tiden som är allra bäst, tiden då vi är alla tre. Victor som skrattar och pussas och är alldeles lycklig över att få vara med oss båda samtidigt. Det finns inga sovmorgnar, böcker eller cafeér som kan slå det på långa vägar.

Fast… det skulle kanske inte vara helt fel med några timmar iallafall, innan Martin åker på jobbresa om några dagar och är borta halva september.  Vi får väl se om jag klarar av det, de där timmarna själv alltså.

10 svar to “En helt egen dag.”

  1. jennyslondon augusti 21, 2013 den 9:55 e m #

    Det är så svårt att förstå barnlivet, jag som inte har några själv. Att inte ha egentid… så konstigt. Det skrämmer mig något så fruktansvärt samtidigt som jag längtar och ser fram emot bebisar..

  2. Anneli augusti 21, 2013 den 11:12 e m #

    Jag känner igen känslan. 🙂

  3. petchie augusti 22, 2013 den 7:11 f m #

    En helt egen dag sedan V föddes? Nja, det har nog jag aldrig haft om man inte räknar arbetsdagarna 😕 och det gör inte jag!! Eller jo, O och V har ju varit i Spanien 2-3 ggr utan mig men inte har jag gjort något speciellt då, bara varit hemma och tagit det lugnt. Saknat mina pojkar har jag gjort!! Tror att jag varit ute två kvällar ensam sedan V föddes (”Mommy’s night out”, organiserat av en tjej i vår mamma-baby-grupp, i januari!). O och jag har haft barnvakt 2-3 ggr för att gå ut och äta middag men det har bara varit middag och inte bio efteråt som vi hade planerat (barnvakten skulle hem, det var en vardagkväll, etc etc). Tror att vi ska försöka komma ut lite mer i framtiden för jag tror faktiskt att vi behöver det! Någongång så där nästa vår??
    Och nu ska Martin ut och flänga igen? Jag hoppas att Victor sover bättre igen? Och att DU kan sova också!!

    • Anna Granström augusti 22, 2013 den 9:58 f m #

      När de varit i Spanien räknas det ju :)! Inte göra något speciellt är just det jag längtar efter. Bara vara, liksom. Gå en promenad utan att stressa hem. Lösa på en bänk. Äta långsamt osv osv.

  4. -Jenny- augusti 22, 2013 den 7:49 f m #

    Även om familjetiden är den bästa tiden hade jag LÄTT valt några timmar helt själv ändå. Inte en hel dag kanske, men en halv. Bara vara helt själv. Ohhh! Någon gång i höst ska jag!

    • Anna Granström augusti 22, 2013 den 10:00 f m #

      Exakt – några timmar, inte en hel dag. En hel dag är JÄÄÄÄTTELÅNG utan sin bebis ju. Fattar inte hur Martin klarar att vara borta i dagar, ja veckor! Jag skulle ligga i fosterställning och grina av saknad på min lediga tid.

      Hade tänkt ta några timmar, men hinner liksom inte innan han åker bort igen. Skulle ha semester aug ut, dvs ca 3 veckor, men de kortades ner avsevärt. Typiskt!

  5. Etta augusti 22, 2013 den 8:28 e m #

    När jag hittar de där timmarna ska jag läsa din bok 🙂 Och alla andra böcker som just nu ligger och väntar. Om nåt år eller så.

  6. Sofia augusti 23, 2013 den 7:34 f m #

    Jag är fortfarande så himla ny i bebislivet så jag gillar inte att vara borta från min bebis än! Känns så skumt! Men det kommer nog…

  7. Villa Freja augusti 24, 2013 den 8:41 f m #

    Jo, man vill ju. Vara tillsammans. Egentid är egentligen bäst om den innefattar bara några timmar. Jag känner mig inte riktigt helt annars.

Kommentera

