Kroppen, min vän.

13 Aug
JagDisney2013

På Downtown Disneyland för typ 1,5 vecka sedan.

 

Idag hände en märklig sak (eller ja – igår; skriver detta mitt i natten eftersom vi är uppe fram till förmiddagen. Jetlaget har inte blivit det minsta bättre).

Iallafall. Jag låg ner i sängen och klappade mig själv i nacken och kände mig plötsligt bekväm med att vara jag. Bekväm i min kropp, liksom. Det har aldrig aldrig hänt förut. Det är kanske är lite tragiskt när man snart är 33 bast, men jag har alltid sett kroppen som min fiende. Som ett hinder för allt.

Jag har mer skavanker än någonsin, men hey – det är ju jag!  Jag har sprungit dryga två mil utan att stanna, fött barn, klarat mig ur blodpropp,  barnsängsfeber och hyperemesis, vaknat upp ur D-vitaminbristdimman, och; det är jag. Jag har för sjutton burit liv och överlevt, hur coolt är inte det?!

Det är mina skavanker och de bär sin historia.

Så, jag vill bara säga till mig själv: Hej kompis, och välkommen! Jag hoppas du är här för att stanna.

24 svar to “Kroppen, min vän.”

  1. sanna augusti 14, 2013 den 5:28 f m #

    Fy fasen vad du är grym! Älskar det! 🙂

  2. Anki augusti 14, 2013 den 5:51 f m #

    Härliga känsla!!

  3. Egon augusti 14, 2013 den 6:33 f m #

    Fint att läsa, hoppas det håller i sig!

  4. Jojjo augusti 14, 2013 den 6:50 f m #

    Skön känsla! Jag har också kommit dit, till någon slags acceptans. Istället för att t.ex. bli frustrerad över att inte kunna ha samma typ av kläder som när jag vägde 50 kg tänker jag istället på vilka kläder som passar mig, min kropp och min stil. Det är skönt att bli äldre och klokare!

    • Anna Granström augusti 14, 2013 den 11:30 e m #

      Härligt! Jag känner det mer som en slags djup vänskap, att jag känner min kropp nu. Hur huden känns, födelsemärken och sånt. Vill gärna komma i gamla kläderna igen, men nu ser jag det mer som att jag har kontrollen över min kropp och inte den över mig. Vi kan liksom samarbeta bättre helt plötsligt.

  5. Kikan augusti 14, 2013 den 3:42 e m #

    Lustigt det där. Efter att jag fick barn är jag mycket mer nöjd med min kropp än när jag var 20. Eller snarare så tänker jag mindre på hur jag ser ut etc. Kanske är det för att man har så mycket annat att tänka på, vad vet jag. Men det är himla skönt i alla fall. Kram!

    • Anna Granström augusti 14, 2013 den 11:31 e m #

      Men du har väl dessutom snyggare kropp nu? 🙂 Jackpot! Tror det är en kombination mellan att man burit liv samt åldern?!

  6. stoffisen augusti 14, 2013 den 5:31 e m #

    Vad härlig läsning, och vilken fin bild på en vacker kvinna!
    Jag tänkte på dig imorse, fy tusan vad jag tyckte synd om dig som gjorde paj mitt i natten..

    Hoppas att allt krångel läggeer sig snart, och att Ville somnar på nätterna.

    kram
    Stioffe

    • Anna Granström augusti 14, 2013 den 11:32 e m #

      Haha, dessutom paj till Martin! Jag smakade dock lite… Gjort en paj denna natt oxå. Gissa när jag sov? Ca 11-15! Det var allt detta dygn. Samma dygnet innan… Kram på dig!

  7. Hanna Lans augusti 14, 2013 den 6:31 e m #

    Heja dig, kompis! Himla skönt att höra att du tycker du är fin och bra som du är, fler borde vara sådana! Själv tillhör jag ju det lilla lilla gäng som alltid har gillat sig själv. Men du, vet du vad? Det får man skit för under sin uppväxt, ganska rejält med skit. Vem tror man att man är liksom. Så tröttsamt. Heja alla som törs gilla sig själva oavsett ålder och storlek och rynkor och läggning och hudfärg ochochoch …!

    • Anna Granström augusti 14, 2013 den 11:34 e m #

      Fin vet jag inte, men vi är kompisar nu. Ful som fin.

      Kan tänka mig att du fått mycket skit för det. I Sverige ska man inte tro att man är något. Man SKA vara missnöjd och lite sämre än vad man är. Jag tycke är att du är fantastiskt fin, snygg, smart och med en enorm utstrålning, så jag förstår att du är nöjd! 🙂

      • Hanna Lans augusti 15, 2013 den 4:34 e m #

        Hoppsan, det var ingen dålig komplimang det … 🙂 Klart att jag har sidor jag inte gillar hos mig själv, både fysiska och psykiska företräden, men jag har alltid accepterat och gillat mig själv ändå, eller kanske tack vare. Men som sagt, mycket skit får man.

  8. Marlene augusti 15, 2013 den 8:05 f m #

    Insikten kommer med åldern 🙂
    Sen kommer ytterligare en insikt och det är att när jag nu accepterat min kropp, så måste jag faktiskt ta hand om den på bästa möjliga sätt eftersom den ska hålla länge. Så det där med bra mat och lite motion kanske inte är så dumt ändå…

    • Anna Granström augusti 15, 2013 den 10:23 f m #

      Exakt så!! Ens kropp förtjänar det bästa, dvs bra mat, motion och vila. Och att unna sig något ibland.

  9. annajohanna augusti 15, 2013 den 9:57 f m #

    Heja dig! Synd att det ska ta så lång tid att känna sig bekväm i sig själv, men visst är det en underbar känsla när man väl är där.

  10. Trillingnöten augusti 15, 2013 den 1:08 e m #

    Vilken härlig känsla!! Det är ju så det ska vara. Jag tror att det händer nåt när man fött barn 🙂 Mentalt likväl som fysiskt. Man inser hur sjukt fantastisk kroppen är. ATt tillverka en människa!? Hur går det till? Och du som gick igenom så mycket under och efteråt. Starkt!

    • Anna Granström augusti 15, 2013 den 1:58 e m #

      Eller hur! Surrealistiskt och helt jävla asballt.

  11. sofiainengland augusti 15, 2013 den 1:46 e m #

    Gud vad härligt och fint! Jag kan inte komma i mina gamla kläder längre, har minst 10 kg kvar, får inte ens på mig min vigselring….men vet du vad, det bekymrar mig inte så mycket. Jag har ju världens finaste bebis, och det är så himla underbart. Att få barn är det bästa som någonsin har hänt mig!

    • Anna Granström augusti 15, 2013 den 1:57 e m #

      Exakt! (Och apropå kilon – din lille är bara två månader, klart du har 10kg kvar! Det hade jag minst tre månader och har fortfarande kvar, men skitsamma). Samma här- bebisen är det bästa som hänt mig!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Året som gått … | Anna Granström - november 3, 2013

    […] Svettis. Jag gick inte alls ner i vikt som planerat och kommer inte i mina kläder, men jag blev vän med min kropp och fick bättre hår, blev av med mensvärken, började tåla laktos bättre och få mindre […]

Kommentera

