Om att må bra.

13 Jul

jaghair2013

Typ 2003 mådde jag väldigt dåligt efter att ha flyttat tillbaka från Puerto Rico, och från 2005 blev det värre fysiskt. Jag började tappa mängder med hår, kände mig konstant bakis och svag – trots att jag efter den här tiden tränade mer än någonsin och ett par år senare kunde springa två mil utan att stanna. Först runt 2010 eller 2011 upptäcktes stor D-vitaminbrist (värde 14. Referensvärde är 75-250). Mitt hår, som alltid varit en stor del av mig eftersom det är lite annorlunda i det här landet, var total katastrof och jag kunde aldrig ha det utsläppt. Spelar roll, kanske någon tänker nu, men för mig representerade det mycket hur jag mådde eftersom insidan av naturliga skäl inte syns utåt på samma sätt. När folk som känt mig länge såg håret, eller bristen på det, förstod de att det faktiskt var fysiskt.

Medicin hjälpte inte, och sedan blev jag gravid mot slutet av 2011. I slutet av graviditeten blev håret bättre och har hållt sig så. Efter sju år kan jag äntligen ha utsläppt hår igen, och framförallt mår jag bättre. Jag har sällan ont i huvudet, är jag trött är det normal trötthet och inte den där konstanta, extrema tröttheten som gjorde mig förlamad. Jag kunde aldrig vila mig pigg. Jag haltar sällan, som jag gjorde varje morgon förut av stelhet och onda leder, och jag kan till och med känna en muskel eller två i armen.

Jag hade ju en helvetisk graviditet, men jag vill ändå tacka den för att den förde med sig fler bra saker än bara Victor – jag mår bättre än på åratal! Fotot är taget härom dagen, och när jag såg det insåg jag verkligen att jag fått tillbaka mitt hår (åtminstone tillräckligt av det) och därmed mig själv. Min D-vitaminbrist är numer normal-låg och inte sjukligt låg, och med mitt nya värde på 48 känner man sig oftast inte sjuk som när man har under typ 20. Dessutom är det även andra saker som blivit bättre, som att t.ex. min mensvärk i princip är helt borta.

Hurra för mitt nygamla jag och hurra för att må bra! Bara blodproppar håller sig borta och handleden blir bra så blir jag ännu mer glad!

22 svar to “Om att må bra.”

  1. Trillingnöten juli 13, 2013 den 11:35 f m #

    Jag är så glad att du mår bättre! Tänk att Dvitamin, eller brist därav, kan orsaka så mycket! Jag har ju följt dig så länge att jag kommer ihåh hur du mådde och sen hela proceduren med läkarbesök etc. Äntligen!!
    ps. Den italienska författaren gav ut boken! Skickde mig en kopia så klart, men finns bara på italienska. Som jag inte kan läsa. Mitt namn finns i boken iaf, på en tacksida 🙂 Boken heter ”Occhi di cane, cuore di cervo” av Marta Mondelli)

    • Anna Granström juli 16, 2013 den 11:49 f m #

      Kul med boken!

      Och ja, D-vitamin (som är ett hormon) står för typ 3000 saker i kroppen, så det är dödsviktigt!

  2. stoffisen juli 13, 2013 den 11:47 f m #

    Jag är mäkta imponerad av din resa. Du har en berättelse som säkert hjälper andra människor som visar hur du tar dig genom livet, sk. kämparanda! Jag har ju inte känt dig så länge men tillräckligt för att bilda mig en bild om din livsresa
    Du är en av mina idoler!
    Kram
    Stoffe

  3. Hanna Lans juli 13, 2013 den 2:17 e m #

    Hälsan är så oerhört viktig, man tänker inte riktigt på det förrän den inte är där. Hurra för att du mår bättre, kanske t.o.m. bra och att du har en frisk son!!

    • Anna Granström juli 16, 2013 den 11:51 f m #

      Ja! Skulle nog vilja påstå att jag mår bra, förutom lite detaljer som handleden, känningar i benet och några överskottskilon. Frisk son är det bästa av allt.

  4. -Jenny- juli 14, 2013 den 8:54 f m #

    Hurra! Hoppas att värdet sakta men säkert letar sig över 75…

    • Anna Granström juli 16, 2013 den 11:52 f m #

      Det är nog inte att räkna med, äter maxdos av ”medicinen” och efter solsemester och mitt i sommaren är detta högsta värdet jag haft. Vill inte tänka på vintern…

  5. Villa Freja juli 14, 2013 den 12:37 e m #

    Vad härligt att höra!

  6. S.W juli 14, 2013 den 8:55 e m #

    Underbart att höra!

  7. sofiainengland juli 14, 2013 den 9:08 e m #

    Vad härligt att du mår bra igen, det förtjänar du verkligen efter allt skit!
    Reuben har också grov d-vitamninbrist som han får medicin för, Hans värde var också helt sjukt lågt, typ 11 eller något om jag minns rätt!

    • Anna Granström juli 16, 2013 den 11:52 f m #

      Oj! Hur mår han nu? Hjälper medicinen honom? Vad fick han för symptom? Vi hade ju typ lika värde. Sjukt lågt.

      • sofiainengland juli 16, 2013 den 1:46 e m #

        Ont i leder, ständigt trött, vaknade på morgonen och kände sig bakis varje dag, blek som ett spöke…han mår bättre tror jag men han slarvar lite med medicinen….

      • Anna Granström juli 16, 2013 den 2:39 e m #

        Snacka om att jag känner igen mig… Säkert sämre hår oxå, men syns ju mindre om man är korthårig. Vad har han för värde nu, om du vet?

  8. Casa Annika juli 15, 2013 den 1:50 e m #

    Vad läskigt med vitaminbristen! Och att du gick så himla länge med den! Hur får man sånt?
    Så otroligt skönt att du mår bra igen!

    • Anna Granström juli 16, 2013 den 11:55 f m #

      D-vitamin är ett slags hormon, så har man så lågt är det antagligen någon störning i kroppen. Tex glutenintolerans eller fel i tarmarna, så att hormonet inte kan produceras. Andra faktorer är tex heltäckande slöja året runt så att man inte utsätts för solen öht. För min del är det nog något fel. Skulle undersöka tarmarna just då jag blev gravid, så det las på is. Bristen är farlig, kan leda till en mängd sjukdomar (bl.a. Osteoporos – benskörhet), så det är viktigt att återställas.

  9. Helena juli 15, 2013 den 8:25 e m #

    🙂 Så underbart att höra att du mår så bra och märker skillnaden! PUSS

  10. Anneli juli 15, 2013 den 9:49 e m #

    Hurra!! Det är så härligt att höra.

  11. pernilla juli 16, 2013 den 1:03 e m #

    undra om de har kollat d vitamin på mig? det kanske jag ska ringa läkare och fråga…
    kul att du mår bra igen 🙂

  12. Annika i Colombia juli 16, 2013 den 11:38 e m #

    Ditt hår är fantastiskt! Skönt att det (och framför allt din hälsa) är tillbaka!
    Kram

Kommentera

