Juniböcker.

9 Jul

junibooks

Hela fyra böcker under maj månad! Gemensam nämnare: Samtliga inbundna, och skrivna av kvinnor. Högt medelbetyg blev det också. Mycket bra läsmånad.

1) Skamfläck – Caroline Engvall  (☆☆☆☆)
Mycket läsvärd berättelse om tre tonåringar som säljer sig själva. De finns på riktigt, men boken är ändå skriven som en roman. Den är stark, gripande, fruktansvärd och helt enkelt jättebra.

2) En hondjävuls liv och lustar – Fay Weldon (☆☆☆☆)
En klassiker som är helt jävla galen. Jag både älskar och hatar huvudpersonen, som hämnas på sin otrogne man. Det jag inte gillar är det extremt ofeministiska sättet hon hämnas på, genom att operera sig till att bli vacker för att få det hon vill ha. Den är svår att inte gilla, trots allt.

3) Morgon i Jenin – Susan Abulhawa (☆☆☆☆½)
Vacker, gripande och läsvärd fiktiv berättelse baserad på verkliga händelser med 1940-talets Palestina/Israel i centrum. Berättelsen löper över flera generationer och är stundvis sådär sjukt jävla sorglig och hemsk att jag funderade på om jag skulle kunna fortsätta läsa. Den är skriven ur ett palestinskt perspektiv om hur judarna utrotar araberna och driver dem på flykt till Jenin. Jag gillade boken väldigt mycket. Ibland kändes den dock mer fiktiv än annars.

4) Fällan – Unni Drougge (☆☆☆☆)
Gotta love Berit Hård. Nu har jag läst ut sista delen i trilogin om henne, och NEJ säger jag bara. VILL LÄSA MER! Berit Hård är världens coolaste brud. Det enda jag inte gillar är hur Unni använder sig av verkliga personer, oftast på ett förnedrande sätt. I denna bok är det bloggerskan Kissie som är en av huvudpersonerna, i första delen var det Leif G.W Persson. Varför kan hon inte ha fiktiva namn, men använda sig av samma personbeskrivningar? Konstigt att det inte blivit mer rabalder kring detta. Hursom: Om alla deckare vore som dessa skulle jag älska genren.

5 svar to “Juniböcker.”

  1. Freedomtravel juli 9, 2013 den 1:15 e m #

    Morgon i Jenin har jag också läst. Kan bara hålla med, en stark berättelse

  2. Villa Freja juli 9, 2013 den 6:51 e m #

    Tack för boktips. Jag är på jakt efter sommarlektyr.

  3. stoffisen juli 10, 2013 den 7:18 f m #

    Härligt. En fråga bara; du som har så många järn i elden, när hinner du läsa böcker?

    Kram
    Stoffe

    • Anna Granström juli 10, 2013 den 4:23 e m #

      Jag läser när Victor sover. Man måste alltid ligga bredvid honom för att han ska sova, och då han somnar kl20 (händer ibland) tex så läser jag nån timme eller två innan jag kan sova. Samma på dagen. Ibland stannar jag vid en bänk om han sover i vagnen på dagen (brukar funka i 20 min). På helgen brukar jag sova i eget rum = utvilad på natten, och på dagen då Martin sover 2h med Victor läser jag. 😊

  4. Åsa juli 11, 2013 den 9:54 f m #

    🙂 tack!!
    Kramar Åsa

Kommentera

