10 månader med Skorpan.

8 Jul

Tänk, nu har hela tio månader gått! Egentligen var det igår, men vi satt i en bil från Hudiksvall då, och när vi kom hem var jag för trött för att blogga. Det tar sin lilla tid att skriva ett månadsbrev.

Den här månaden har din pappa varit ute och rest 75 %. Det har gått bra för det mesta och du har faktiskt sovit ganska bra vissa nätter. Till och med längre än till fem. Vi har gått en massa promenader, umgåtts jättemycket med släktingar och varit på både studentmottagning, 60-årsfest, firat midsommar och varit på bröllop i Hudiksvall. Din moster Ylva, som bor i Lund, var även här några dagar på raken och det var mysigt.

9-10 man5

Idag var det 10-månadeskontroll, och du är nu 77 cm och väger 10,64 kg. ”Det syns att han gillar att äta”, var utlåtadet. I förhållande till längden har du dock lite till godo till och med.

Du fortsätter att gå längs möbler och har stått några sekunder själv utan att hålla i dig. Du pratar och säger saker som bim, bib, mama, baba, da-da osv. Bim och bib säger du i samband med mat. Biberon är nappflaska på spanska, så man kan ju låtsas att bib är ditt första ord.

Du sträcker upp armarna till imse vimse spindel och försöker sjunga med (jättegulliga pipljud), kan peka och ibland nästan säga !, sätta dig från stående eller liggande, kryper fort som sjutton och ramlar väldigt sällan. Vi får byta blöjor i farten och försöka distrahera dig samtidigt. Du blir jättearg när du måste sluta med det du håller på med för att byta blöja eller ta på dig kläder. Du älskar snören av alla de slag och kan sitta och skratta åt dem. Vagnen är inte så kul längre, förutom om någon annan vagn är bredvid.

9-10 man2

Du älskar gröt och äter typ tre portioner till frukost. Annars är det frukt, yoghurt, smörgåsrån, majskrokar och pureer som går ner. Och ersättning. Välling har vi faktiskt slutat med eftersom du sov sämre av den. Du äter mycket och gärna och storlek 80-86 på kläder är det som gäller nu. Många (nästan alla) tror att du är en tjej, och det tycker jag är lite kul. Det var nämligen samma sak med min pappa när han var liten.

Du sover gärna sked och sover aldrig i din egen säng. Inte ens på dagen. Man måste ligga bredvid hela tiden. Ibland vaknar du och gråter och du vaknar ofta och tittar dig omkring för att somna om när du ser att mamma eller pappa är där.

9-10 man4

När det gäller mig har jag skaffat nya glasögon, har en utmaning att gå 30 mil 13 juni – 25 juli och kommer numera i ETT av mina vanliga par jeans. Jag har sprungit 5km på under 30 minuter igen (28:40) och springer regelbundet när Martin är hemma. Dock har jag fått jätteont i vänsta handleden och är ganska säker på att det är morbus de quervain. En hel del i min internetmammagrupp har haft eller har fortfarande samma sak. Ganska jobbigt faktiskt.

Jag gillar verkligen att vara med dig Victor, du har humor och är full av energi. Allt är mycket lättare nu. Min kropp börjar mer och mer kännas som min igen, och jag har till och med fått tillbaka det mesta av mitt hår som jag tappade genom åren med stor D-vitaminbrist. Jag är inte rädd för rulltrappor längre (fast tar helst hissen), andra får gärna hålla i dig och leka med dig, och du känns mer som en liten person än som en bebis. Det är verkligen fantastiskt.

9-10 man3

Victor Victor, jag älskar dig så ofantligt mycket. Jag är lycklig varje dag över att få vara din mamma och skulle inte byta dig mot någon eller något någonsin. Du är det överlägset bästa som någonsin hänt mig. Utan dig skulle livet kännas meningslöst. Jag hoppas att jag får ha dig i mitt liv så länge jag lever (och mer därtill). Kärleken är obeskrivlig och jag vet att alla mammor därute förstår precis vad jag menar.

Jag kan inte säga det nog: Jag älskar dig!

12 svar to “10 månader med Skorpan.”

  1. Casa Annika juli 8, 2013 den 11:23 e m #

    Fin unge. Fint månadsbrev. Förstår att det tar tid att skriva.

  2. Trillingnöten juli 9, 2013 den 12:19 f m #

    Jag gillar att läsa dina månadbrev! Mycket händer på en månad i ett litet barns liv och i en mammas 🙂

  3. Villa Freja juli 9, 2013 den 8:37 f m #

    Dina månadsbrev är så fina och varma och ja, jag förstår precis vad du menar 🙂

  4. Johanna juli 9, 2013 den 9:27 f m #

    Jag har fått konstaterat Morbus de Quervain i BÅDA handlederna/tummarna och det är värdelöst! 😦 Har vansinnigt ont och har fått handledsskydd som jag ska använda hela tiden (även nattetid). Jag ska dessutom inte använda tummarna. Jag kan bara meddela att det är hopplöst att ha dessa handledsskydd med en 8 månaders bebis. Man fastnar i allting (massor med kardborrband och jag ammar fortfarande, vilket innebär att man fastnar i kläderna). Detta gör det även svårt att ha skydden nattetid, och jag har därför inte fått någon större effekt av dem. Sök hjälp i tid! Jag försöker att inte bära min dotter så mycket, men ibland måste man ju. Min man har dessutom hjärtmuskelinflammation och får inte bära alls…. Så vi får väl se var det slutar, det hade ju varit trist om det hade blivit kroniskt!

    • Anna Granström juli 9, 2013 den 10:55 f m #

      Herregud, stackare! Jag måste fixa tid asap…

      • Johanna juli 16, 2013 den 9:09 f m #

        Hej igen! 🙂 Jag tänkte bara tipsa dig om att låta en kiropraktor kolla på dina handleder först! En kompis till mig är kiropraktor och hon konstaterade igår kväll att jag hade flera låsningar i handleder/tummar. Hon knäckte lite här och lite där och det kändes otroligt mycket bättre omedelbart efteråt. Hon sa även att inflammationen kan försvinna av sig själv nu eftersom cirkulationen och blodtillförseln nu är förbättrad. Bara ett tips innan du söker läkare!

  5. -Jenny- juli 9, 2013 den 10:39 f m #

    Tre portioner gröt alltså. Vi kör på en men hade nog kunnat öka för det verkar inte finnas något stopp på ungen…
    Snart är han 1 år, 1 år!!!

    • Anna Granström juli 9, 2013 den 10:56 f m #

      Han kanske behöver två iallafall? Victor äter inte på natten ju, så det går ofta 12h från kvällsmålet till frukosten med tre portioner… Fattar dock inte hur det får plats!

  6. petchie juli 9, 2013 den 10:58 f m #

    Åh, dina fina månadsbrev!!
    Japp, jag hade också jätteont i handleden / tummen och fick till slut handledsskydd. Typ dagen innan jag skulle få en injektion i handleden för att lindra så försvann det onda – och det var väl någongång i nov-dec förra året, så då hade jag haft ont i ca ett år. Inte klokt att jag gick så länge och led, min tumme brukade låsa sig, jag kunde inte använda sax och varje gång jag lyfte Viggo gjorde det skitont! Hoppas att jag slipper det den här gången men det är väl inte så stor chans för det när man väl fått det en gång!?
    Kollade Viggos BVC-journal, han vägde 10,5 kg den 26 juni förra året och var 75 cm så våra pojkar är nästan lika stora 🙂 Vi var i en stor babyaffär igår och kollade på syskonvagnar, Bugaboos Donkey som jag drömt om kan jag bara glömma – inte bara för att O är så emot priset men också för att Viggo får knappt plats i sittdelen!!! Jag betalar ju inte 10 000 kr för en vagn som han nästan har vuxit ur redan.. Suck, tillbaka till ruta 1 och försöka hitta en praktisk syskonvagn som får plats i vår hiss.
    Stor kram!

    • Anna Granström juli 9, 2013 den 11:08 f m #

      Känner igen mig precis! Verkar vanligt med bebis. Ändå hade jag aldrig hört talas om det innan!

      Våra spanska pojkar alltså, lika stora 🙂 Victor lite längre bara. Han växer ur alla kläder så fort… Lite tråkigt. Har dessutom glömt vilket datum er V är född?

      Hoppas du slipper det onda igen. Kanske kan man lyfta på annat sätt?

      Oh, syskonvagn… Lycka till!

      • petchie juli 10, 2013 den 12:16 e m #

        V är född den 10 september!
        Jag fick utveckla ett speciellt sätt att lyfta honom på pga det onda, liksom slänga upp honom på höften utan att använda tummen… inte lätt! Nu känner jag inte av något alls, det försvann verkligen bara helt plötsligt (efter att jag som sagt använt handledsskyddet i kanske en månad eller lite mer)…

  7. jenny i maine juli 11, 2013 den 6:52 e m #

    Som vanligt, väldigt fint skrivet! Ni verkar ha fullt upp ni 🙂

Kommentera

