När man minst anar det …

20 Jun

8-9man9

… Sover ungen en tolvtimmarsnatt för första gången. Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle hända. Någonsin. Själv låg jag i gästrummet och sov tio timmar. TIO TIMMAR. Ni kan inte ens förstå storheten. Eller jo, ni som har barn kan nog föreställa er, men antagligen inte ni andra (no hard feelings). Herregud. Känner mig helt vimmelkantig idag.

Imorgon åker pappan bort i två veckor igen, så det känns fint att jag fick en sådan här natt. En natt full av hopp för framtiden skulle man kunna säga. Normalt är att Victor sover ca 11 h totalt per dygn liksom (plus att han vaknar massor med gånger).

Nästa steg är att slippa ligga bredvid konstant. Han lägger sig alltid sked självmant för att kunna sova, vilket låter och är jättegulligt, men ibland vore det fint att kunna få duscha, gå på toa, plocka undan … Så fort man lägger honom i egen säng vaknar han, skriker, ställer sig upp, gråter hysteriskt och vill bara komma upp i ens famn igen. Och lämna honom i vår säng går inte, för han kryper snabbt. En gång ramlade han ner i golvet för att jag sprang till badrummet när jag trodde att han sov. Det vill jag aldrig mer vara med om.

Jag känner plötsligt att det finns hopp även för detta.

14 svar to “När man minst anar det …”

  1. Casa Annika juni 20, 2013 den 2:59 e m #

    Nej, jag fattar nog inte helt och hållet storheten med den långa natten, men jag kan föreställa mig. Sömnbrist är förfärligt och tär något hemskt på en! Hoppas att det blir många sådana sömnnätter i fortsättningen!

    • Anna Granström juni 20, 2013 den 7:30 e m #

      Det märkliga är att man vänjer sig vid kronisk sömnbrist… Fem-sex timmar per natt blir plötsligt en bra natt. Märker dock hur min kropp börjar bli lite less…

      • Anna Granström juni 20, 2013 den 7:30 e m #

        Menar fem sex timmar per dygn inkl eventuell vila på dagen.

  2. Husfrun juni 20, 2013 den 3:58 e m #

    Så skönt att höra.

  3. S.W juni 20, 2013 den 6:11 e m #

    Härligt! Heja heja!
    Har du testat att bädda trångt kring honom? Bulla upp med kuddar, svepa filt eller täcke riktigt tajt. Nu låter det konstigt i sammanhanget, men ångest och oro kan lindras väldigt effektivt genom ett jämnt tryck över hela/så stor del av kroppen som möjligt. Tänker om han är lite orolig av sig kan det hjälpa. 🙂

    • Anna Granström juni 20, 2013 den 7:26 e m #

      Han hatar täcken. Har sparkat av sig dem sedan han var typ en vecka eller två. Inte ens ett tunt lakan hjälper. Han skriker om vi lindar honom… Bara att han själv får lägga sig SKF funkar, alternativt med rumpan i ens ansikte… Men tack för tips!

  4. Svenny juni 20, 2013 den 7:02 e m #

    Hej! Har du testat brusljud? Vi går och lägger oss på en madrass på golvet på kvällen, jag spelar brusljud och sen när hon sover tungt så kan jag lämna henne där några timmar (så länge ljudet är på). Sen när jag går och lägger mig så tar jag med henne till vår säng. Fast det är först nu när hon är 11 månader som jag kan få en timme eller två själv på kvällen. Jag försöker se det som en investering, behöva sova med mamma nu= sova jättebra i framtiden 🙂

    • Anna Granström juni 20, 2013 den 7:28 e m #

      Har inte testat brusljud! Det måste vi göra. Och är det så alltså, att de sover bättre sen om man sover med dem nu? Finns det någon studie/bevis/teori? Isåfall känns det helt okej! Det funkar ju, men efter ett år känner jag att det vore trevligt att ha kanske en timme i veckan själv med pappan 😀

  5. Annika i Colombia juni 21, 2013 den 3:00 e m #

    Åh så fantastiskt med natten!
    Hoppas att det fortsätter så. Och att V lär sig att sova själv emellanåt i alla fall.

  6. -Jenny- juni 22, 2013 den 10:43 f m #

    10 timmas sömn låter fantastiskt! Hoppas att det vänder nu för er!

  7. bubbelsblogg juni 22, 2013 den 3:30 e m #

    Härligt! Nu håller vi tummarna för att det blir en trend 😉

  8. Christel juni 24, 2013 den 7:43 f m #

    Sån himla orättvisa att vissa barn sover halva dygn medan andra barn inte sover alls, typ. Vi får hoppas att din son blir lugn och snäll under tonåren, som kompensation för den uteblivna sömnen nu. 😊

  9. Svenny juni 27, 2013 den 7:13 f m #

    Hej! Tack för kommentar. Vi har haft några riktigt trötta morgnar, eftersom vi tog morgonflyget till sverige häromdagen. Gå upp klockan 4, inte roligt! Jag tänkte på er, jag kände mig ju ok igen efter ett par dagar, men att alltid va så trött… usch! Men du, har du hört om ”cranial osteopathy” (vet inte vad det heter på svenska). Min lilla hade spänningar i käke, mage o huvud efter förlossningen och det gick bort med unjefär 4 behandlingar. Egentligen gjorde vi det för att hjälpa med amningen, men det gjorde även att hon sov bättre och blevmindre ”stressad”. Jag kan rekommendera det, det är en väldigt mild treatment också, man märker det inte ens.

Kommentera

