Ekologiska bananer är ju så dyra. Och så håller de inte lika länge heller.

8 Jun

Det hörde jag en dam säga på Maxi i förrgår.

Nej, kära oetiska kvinna. Ekologiska bananer är inte dyra, det är vanliga bananer som är billiga.  Och att de håller kortare tid? Ja, de är inte fullkomligt dränkta i livsfarliga kemikalier. De håller normal tid.

De ekologiska bananerna kostade i förrgår 6 kronor mer per kilo. 6 kronor! Jag vet inte, men om man köper ett kilo bananer och inte har råd med 6 kronor till, då kanske man inte ska köpa bananer över huvud taget. Jag är dock ganska säker på att den här kvinnan går till frisören då och då. Kanske tar sig ett glas vin. Köper nya skor. Reser utomlands. Men så dyra bananer? Nej, det går naturligtvis inte.

Skitsamma att hon bidrar till en industri där fattiga arbetare dör på grund av besprutningarna. Det är det ju värt för att spara några kronor.

Jag förstår inte hur folk tänker. Jag blir mörkrädd! Själv försöker jag köpa så mycket ekologiskt som möjligt, och särskilt bananer. Ägg. All barnmat. Tvål. Buljong. Russin. Fattar ni hur mycket kemikalier man får i sig av en sån simpel sak som vanliga vindruvor/russin? Men det är det ju värt, man sparar ju säkert fem kronor.

Lästips på nätet:
8 sätt att döda myter om ekologiskt.
5 viktiga varor att byta till eko.
Böcker:
Handla rätt för en giftfri barndom – Anne Lagerqvist, Christine Ribbing, Karin Wallis.
Den hemlige kocken – Mats-Eric Nilsson.

eko

24 svar to “Ekologiska bananer är ju så dyra. Och så håller de inte lika länge heller.”

  1. Husfrun juni 8, 2013 den 9:12 f m #

    Tyvärr är det inte helt billigt att köpa ekologiskt, närproducerat, etiskt och rättvisemärkt men de allra flesta av oss kan bidra med några kronor extra vid varje inköp, det är jag säker på. Vår miljö är allas skyldighet att bevara.

    • Anna Granström juni 10, 2013 den 7:19 f m #

      Nä, kvalitet är naturligtvis inte lika billigt som artificiellt, besprutat och ersatt. Man får ju det man betalar för. Eller nä – man får mer om man köper äkta vara egentligen. Vinsten blir mindre jämfört vid andra varor. Så egentligen är krav osv billigt, med tanke på vad man får alltså.

  2. stoffisen juni 8, 2013 den 2:50 e m #

    Vilket konstigt resonemang hon hade!
    Jisses!!

    Kram
    Stoffe

  3. sofiainengland juni 9, 2013 den 10:37 f m #

    Det kanske jag som är ouppmärksam men jag tycker inte ekologiska bananer är så mycket dyrare än ‘vanliga’, men kanske är det annorlunda här i England. Vi köper så mycket vi kan ekologiskt då det känns som att det är en liten uppoffring att göra. Jag förstår att inte alla har råd, men som du säger, det handlar nog om att prioritera! Kanske äta mindre kött då, för det om något är ju dyrt? Men det är ju upp till var och en såklart.

  4. sofiainengland juni 9, 2013 den 10:41 f m #

    En annan sak – kanske ekologiska bananer inte håller lika länge, men KÖP inte så många då! Våra bananer tar alltid slut (jag äter minst en om dagen!) mwn om man vet med sig att man kanske bara äter någon gång i veckan så kanske man ska tänka efter hur många man behöver egentligen…
    Oj vilken jobbig moraltant jag lät som helt plötsligt, inte likt mig, men jag stör mig på överkonsumption!

    • Anna Granström juni 10, 2013 den 7:20 f m #

      Jag håller med dig på alla punkter… Vet inte vad tex bananer kostar hos er, men sex kronor mer kilot är väl inga pengar? Jämfört med vad man skiter i om man inte köper eko? Och vad man stoppar i sig?

  5. Casa Annika juni 9, 2013 den 6:28 e m #

    Var hos svärföräldrarna häromdagen och pratade om att vi hade köpt smörgåspålgg; kalkon. Och att den bara innehöll 65 procents kött! Vad består resten av? Jo, vatten och smakämnen och färgämnen och andra läskiga saker.
    Kan plötsligt inte äta kalkonpålägg mer.
    J:s mammma gick ut i köket och läste på sin förpackning med skinka.
    40 procents kött….

  6. Casa Annika juni 9, 2013 den 6:29 e m #

    Alltså, påläggsskivorna består till 40 procent av kött. En produkt som man förutsätter ÄR kött.

    • Anna Granström juni 10, 2013 den 7:22 f m #

      I know… Skrämmande. Samma med ”rökt kalkon” som inte alls är rökt, utan har en rökarom bara… Alla kalkonpålägg innehåller dessutom socker. Säkert sammaed skinka, men äter inte griskött sedan mer än 20 år så har ingen koll.

      Detta är en annan viktig aspekt som oxå tas upp i Den hemlige kocken. Läs den!

  7. Åsa juni 10, 2013 den 8:13 f m #

    Bättre kvalité smakar bättre så är det 🙂 Vi kanske inte laddar på allt på det ”rätta” sättet, men det jag tycker det är rimliga alternativ å det tar jag 🙂

    Kramar Åsa

    • annagranstrom juni 11, 2013 den 7:41 e m #

      Billiga råvaror med en massa kemikalier – att man ens vill betala för det…

  8. Jojjo juni 10, 2013 den 11:05 f m #

    Bra skriver, det är ju just det som är problemet idag, att det finns så otroligt mycket billiga mat/billiga alternativ i affärerna. Samma med kläder. Blev livrädd när jag tänkte köpa en klänning till Flisan och det stod ”keep away from fire” i etiketten. Ursäkta? För det första, nej jag tänkte inte ställa barnet i elden. Men vad som är ännu viktigare: Vad hade de egentligen behandlat det tyget med? Den till och med luktade kemiskt. Riktigt skrämmande!

    • annagranstrom juni 11, 2013 den 7:42 e m #

      Uh! Jag köper inte bara ekokläder, men det borde jag göra. De mesta kläderna får vi och jag försöker säga att jag föredrar eko, men…

      Saken är den att när saker istället behandlas med flamskyddsmedel så är det ett gift i sig, så jag vet inte vad som är värst.

  9. Hanna Lans juni 10, 2013 den 2:06 e m #

    Det tråkiga med de ekologiska bananerna är att de ofta säljs i plastpåse. Det gör att jag som ensamstående inte köper dem för att de redan är bruna och jag hinner inte äta upp dem. Däremot köper jag inte andra bananer heller, för de smakar så äckligt. Ska det vara bananer så ska det såklart vara ekologiska, men som det är nu köper jag inte bananer alls. Vilket är lite synd då jag ääälskar bananer!

    • annagranstrom juni 11, 2013 den 7:44 e m #

      Ja, att de säljs i plastpåse är helt sjukt! På ICA Kvantum hos oss har de krav utan påse, så jag köper alltid dem. Har tur där. På vårt Maxi är nästan alltid krav slut, och finns de så är de i påse. Victor äter gärna en banan om dagen, så jag brukar köpa dem när de är gröna och vänta in… Öht är det sjukt att de säljs i påse – plastpåse som är det mest oekologiska som finns!

  10. Annika i Colombia juni 10, 2013 den 2:14 e m #

    Sånt där är så himla svårt i Colombia. I vanliga mataffärer finns jättefå ekologiska alternativ. När det finns är det ofta specialprodukter importerade från USA, som dels är SKITmycket dyrare (typ dubbelt), har transporterats långt istället för de lokalproducerade, och att köpa importerade produkter slår ut lokal industri och stödjer USAs (ökande, pga frihandelsavtal) dominans på den colombianska marknaden… Den lilla frukt som finns ekologisk är i princip alltid förpackad, typ tre äpplen på en frigolitbricka och inplastade, vilket gör att man producerar en himla massa mer oekologiskt avfall genom att köpa ekologisk frukt än genom att köpa o-ekologisk (som jag alltid tar löst och aldrig lägger i plastpåse)….

    • annagranstrom juni 11, 2013 den 7:45 e m #

      Förstår och vet att det är en annan femma i t.ex. Sydamerika. Det är inte alls samma sak där… I Sverige finns det dock ett bra eko-utbud, och inte skiljer det mycket i pris heller (förutom vissa varor där det är stor skillnad).

  11. Christel juni 10, 2013 den 7:02 e m #

    Kan också bli så galet irriterad på detta. Det som är lite extra jobbigt är att det är i mitt eget hem som jag för dessa disskusioner, min sambo kan lägga helt galet mycket pengar på diverse cykeldelar eller musikpryttlar men när det kommer till mat så blir han nästintill snål. Eller nej, snål är fel ord, men det tar emot oerhört mycket för honom att köpa egologiskt eller KRAV-märkt. Jag fattar verkligen inte varför! Kan det vara att man har det med sig det från sin barndom, att man sparade in så mycket man bara kunde på matkostnaderna? It beats me!

    • annagranstrom juni 11, 2013 den 7:46 e m #

      Min sambo har inte helt fattat grejen med krav han heller, men jag kämpar varje dag. Be din läsa länken med 8 tips för anti-eko-personer t.ex. Kanske kan det hjälpa lite? Eller jag vet inte. Skulle alla se exakt vad som försegick bakom kulisserna kanske det skulle vara lättare att välja ett bättre alternativ.

  12. Kikan juni 11, 2013 den 5:05 e m #

    Heja dig!!! Det blir länk på det här inlägget i dag. Kunde inte sagt det bättre själv. Skönt med fler som ilsknar till 🙂 Kram!

  13. Lisa juni 19, 2013 den 8:41 f m #

    Halleluja och amen! Ska kolla in dina länktips också, finns många i min närhet som ”behöver övertygas”. (konstigt egentligen, att folk inte vill vara rädda om sig själva, och naturen, – plånboken styr! Schukt!)

  14. AktivaDagar april 16, 2014 den 5:07 e m #

    Tycker dessutom att priset på mycket ekologiskt har sjunkit… Ibland kostar det ju samma eller t.o.m. ibland MINDRE! Visst finns det ju de som inte har råd köpa eko, men jag tror tyvärr också det finns de som inte ens tittar på eller överväger eko…

Kommentera

