Majböcker.

4 Jun

majbocker

Att få läsa är verkligen viktigt för mig. Jag prioriterar det ofta istället för att sova. Eller snarare: Har ändå så svårt att sova att jag passar på att läsa. Mest på helger och då jag sover i gästrummet. I maj läste jag ut tre böcker som var helt spridda i genré och längd. Jag är nöjd med alla tre.

1) Även tystnaden har ett slut – Ingrid Betancourt (☆☆☆)
En väldigt gripande och spännande berättelse av Ingrid om hennes sexochetthalvt år i fångenskap hos den colombianska FARC-gerillan. Lärorikt, tragiskt, fängslande. En viktig bok som kanske inte direkt har någon litterär kvalitetshöjd, men den är ändå ytterst läsvärd. Den är en riktig tegelsten på över 600 sidor med litet typsnitt, men trots det blev den aldrig långtråkig.

2) Berika och värna livet – Elisabeth Jönsson (☆☆☆☆)
En liten och fin inspirationsbok för skaparglädje med plats för egna anteckningar. Boken består av tio uppdrag som Elisabeth hämtat från sin egen bloggutmaning på Punctum Saliens. Jag läste den ute i solen och blev glad när jag tänkte tillbaka på vilka filmer, vilken musik och andra intressen som inspirerat mig.

3) Stenhuggaren – Camilla Läckberg (☆☆☆ ½)
Första boken jag läser av henne, och jag hade förväntat mig något mycket sämre. Typ Liza Marklund. Alltså blev jag positivt överraskad. Deckare är inte min grej, men jag gillade den här och speciellt att man fick följa med sedan 1800-talet. Slutet var ingen hit, men sammantaget helt klart en lättläst och spännande bladvändare.

11 svar to “Majböcker.”

  1. limpyapfelstrudel juni 4, 2013 den 1:39 e m #

    Jag önskar att jag prioriterade böcker framför sömn. Men det blir väl så eftersom jag somnar så fort jag lägger mig ner. Har du en topp tio på dina bästa böcker? Det kanske är svårt, men om jag någon gång kommer igång med mitt läsande efter att jag läst den sista Game of Thrones boken så vore det skönt att ha en lista att gå efter.

  2. Helena juni 4, 2013 den 3:44 e m #

    Jag läser också på.. Blir som en drog nästan. Älskar nya böcker som dimper ner i brevlådan (vem har tid att köpa böcker i affären???) Oftast om det kommer en ny bok innan jag läst klart en annan så påbörjar jag på den nya ändå.. Not good! Fast nu läser jag ju mest non-fiction så det kanske inte gör lika mycket då.

    • Anna Granström juni 12, 2013 den 7:00 f m #

      Det är så mkt billigare att köpa på nätet! Tid att köpa i affärer finns säkert 🙂

  3. Freedomtravel juni 4, 2013 den 6:08 e m #

    En del böcker behöver man inte läsa för de litterära kvaliteterna, utan för det intressanta i berättelsen. Jag tyckte att Ingrid Betancourts bok var oerhört intressant! Just nu har jag läst en annan sådan intressant bok, som man kanske läser mer för innehållet än för berättarkonsten (även om jag tycker att flera historier vävts samman på ett bra sätt):
    http://www.freedomtravel.se/2013/05/boktips-inget-att-avundas/

    • Anna Granström juni 12, 2013 den 7:03 f m #

      Tack för tipset! Det låter spännande (men kanske lite tungt?).

  4. Trillingnöten juni 4, 2013 den 11:55 e m #

    Känner att jag måste läsa mer…jag saknar det, men jag saknar också att ha en riktig bok i händerna. Just nu köper jag inga böcker eftersom ekonomin inte tillåter det och biblioteket nära mig har tyvärr ett väldigt dåligt urval av böcker…hmmm…vad göra? Ska testa ett bibliotek lite längre bort när jag har tid.

    • Anna Granström juni 12, 2013 den 7:03 f m #

      Böcker är ju så mycket dyrare i USA också :/ Kanske kan släktingar i Sverige skicka ner?

  5. Christel juni 5, 2013 den 5:47 f m #

    Jag är en riktig bokperiodare, och nu har det verkligen varit stiltje alldeles för länge. Längtar till ledighet och poolhäng med massa bra böcker. Blev lite sugen på den första du skrev om, även tystnaden har ett slut.

    • Anna Granström juni 12, 2013 den 7:04 f m #

      Ja, läs den! Den är väldigt lärorik och fängslande. Dock tar den lite tid…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Anna Granströms tankar om boken "Berika och värna livet" | Punctum saliens - juni 18, 2013

    […] har även skrivit om boken under rubriken Majböcker på sin egen personliga […]

Kommentera

