Fredagsrecept: Aubergine- och mozzarellagratäng.

12 Maj

Auberginemozzarellagratang2013

I fredags kom Victors farmor, kusin + föräldrar över på middag, och jag gjorde bland annat aubergine- och mozzarellagratäng. Mycket gott! Receptet efterfrågades, så jag tänkte att det var lika bra att dela med mig så att fler kan ha användning för det.

Ca 6 portioner (glasform ca 30 cm lång)
2 auberginer
6 stora tomater
4 vitlöksklyftor
½ rödlök
Ett gäng soltorkade tomater
1 msk pesto
200 gram mozzarella
Riven ost att toppa med (jag hade västerbottenost) samt färsk basilika
Salt
Oregano

Skiva auberginen, salta och låt torka över natten på handduk (blir gott även om det skippas). Stek skivorna i olivlja. Sätt ugnen på 180 grader.

Gör tomatsås på hackad lök, pressad vitlök, hackade tomater, peston, soltorkade tomater i små bitar, salt och oregano. Stek gärna så att den mesta saften försvinner.

Täck botten av formen med aubergine, ett lager tomatsås och sedan skivad mozzarella. Gör ett lager till och avsluta med aubergine på toppen samt riven ost. Ha i ugnen ca 20-30 minuter och toppa med färsk basilika och lite oregano.

Gott till: Vitlökssås gjord på en burk creme fraiche, 1 pressad vitlöksklyfta, salt och vitpeppar.

6 svar to “Fredagsrecept: Aubergine- och mozzarellagratäng.”

  1. linxter maj 12, 2013 den 11:38 f m #

    Alltså den låter så sjukt god!! Måste testa snart!! Nam!

  2. Trillingnöten maj 12, 2013 den 12:39 e m #

    Det där lät inte helt fel…jag kanske vågar mig på det nån dag!

  3. Hanna Lans maj 12, 2013 den 2:09 e m #

    Min f.d. svärmor brukade laga detta. Himla gott! Kallades för ”eggplant parmesan” då.

  4. Maria maj 13, 2013 den 8:17 f m #

    Haha du får kommentera hur mycket du vill i bloggen, det är ju bara kul 🙂 jag är så dålig själv på att kommentera bara för att jag alltid gör min bloggläsning på min iPhone medan jag ammar och då tycker jag att det är så bökigt att skriva samtidigt 🙂

    Den här maten måste jag prova, ser supergott ut!

  5. Åsa maj 13, 2013 den 11:44 f m #

    Det lät riktigt gott 🙂
    Kramar Åsa

  6. Marlene maj 15, 2013 den 7:17 f m #

    Det där lät riktigt gott!!!

Kommentera

