8 månader med Skorpan.

7 Maj

Åtta månader! Blir nästan chockad av det själv. Efter det första jobbiga månaderna har tiden börjat swischa fram.

Störst denna månad i utvecklingen är:

* Du ålar framåt (med en jäkla fart!). Liksom simmar fram.
* Du kan stoppa in nappen själv och ta ut den medvetet. Igår när vi träffade en annan bebis slet du ut nappen ur hennes mun och stoppade in den i din. Du vet vad du vill och satsar allt, kan man säga.
* Du kan resa dig mot möbler samt sätta dig på knä med hjälp av dem, sedan blir det platt fall eftersom du inte kan sätta dig på rumpan eller krypa.
* Du kan peka och pilla på knappar, och släppa saker medvetet. Det verkar jättekul att slänga ned alla saker på golvet på en gång.
* Du skrattar högt när man skämtar med dig, t.ex. leker tittut eller gör fjantiga ljud.

7-8 man3Du hatar att somna och har kommit på två knep för att dra ut på det:

* Slita ut nappen (du kan inte somna utan den) och sedan trycka in den igen. När ögonen börjar rulla runt sliter du ut den igen osv.
* Ställa dig på alla fyra och sedan rulla runt. Till slut vinner sömnen ändå, som på bilden nedan: Du somnade på alla fyra och damp ned med huvudet i soffan.

7-8man47-8man2Du är jättelång och tung, men vi har inte mätt eller vägt dig dig sedan du var sex månader. Vissa plagg i stl.74 (9-12 mån) är dock för små. Håret är jättelångt, och jag har klippt din lugg eftersom den gick till näsan. Du har alltid varit så långhårig! Nu är det dock ljusare än i början. Ögonfärgen är fortfarande oklar. Grönblåbrun. Mest grön kanske, med brunt vid pupillen. Precis som din pappa.

7-8 man 1Vi har ju varit på Lanzarote den här månaden. Du har alltså flugit för första gången (också åkt buss, taxi och ambulans för första gången). Där hade du din första magsjuka, ditt första badande i pool, åkande i sulky, första gången fötterna i havet och lite sånt. Du skötte dig exemplariskt på resan och sov bättre än någonsin. Du blev aldrig uttråkad eftersom det fanns så mycket att göra och titta på. Miljöombytet gjorde susen, och när vi kom hem var våren i full blom. Härligt.

7-8 man

Din pappa är bortrest i två veckor nu igen, och när det gäller mig har jag tre graviditetskilon kvar och försöker gå en långpromenad om dagen. Mitt Friskis-kort har gått ut och jag kommer inte köpa nytt. I vintras gick jag kanske fem kilometer om dagen i snitt, men det blir mycket mer nu. Jag har även börjat springa igen, men det ligger på is dessa två veckor då jag är själv med dig. Innan sommaren är slut vill jag ha gått ner alla kilon, och sedan tre till för att vara på min trivselvikt. Jag har fortfarande bara gravidbyxor och det börjar bli tröttsamt. Jag hatar att se mig själv på kort och får en äckelchock varje gång.

Och så har jag ju slutat amma! Strax efter att du blev sju månader. Du har inte saknat det ett dugg och mår så mycket bättre utan min bröstmjölk. Din magonda liksom försvann, och även din mjölkproteinallergi. Det var hur lätt som helst att sluta. Lite vemodigt ett par dagar bara.

Du vaknar jätteofta på natten, och nu när din pappa är borta sover du bara bredvid mig. Jag kan ofta ligga sömnlös i timmar och bara sova runt tre timmar totalt, vilket är jättejobbigt. Oftast sover du dock med din pappa när han är hemma. Han vaknar inte lika lätt av ditt bökande. Det är iallafall mysigt att ha dig bredvid mig. Höra din andning, känna din lukt. Ingen andas så gulligt eller luktar så gott som du. Förutom de mornar då jag vaknar av att du är totalt nerbajsad, såklart. Allt är långt ifrån rosenskimrande.

Din favoritmat är välling och ersättning, speciellt sedan du var magsjuk. Annars är din favorit äppelkatrinplommonpuré. Nästa stora projekt är att få dig att gilla vanligt vatten och mer mat igen. Vi blandar hemlagat och HIPPs ekologiska barnmat.

Alltså Victor, om du bara visste hur mycket jag älskar dig. Jag får tårar i ögonen jätteofta av att bara titta på dig. Du är helt fantastisk!

12 svar to “8 månader med Skorpan.”

  1. Sandra maj 7, 2013 den 7:54 e m #

    Så fin han är lille V! Sömnen ja, vilket dilemma! Jag är så trött numera att jag inte alltid orkar hämta honom när han vaknar på natten, ibland somnar han om av sig själv, ibland får Staffan ta honom och ibland lyckas jag maka mig upp, hämta ungen som får somna på mig eller bredvid mig. Inte en chans att jag orkar lägga tillbaka honom i sin säng heller. Kanske hade han sovit längre och bättre om jag orkade det… Men, men… Så är det!!! Det blir bättre och bättre i alla fall!!! 🙂

    • Anna Granström maj 12, 2013 den 6:06 f m #

      När jag sover med honom sover vi bredvid varann = slipper hämta upp honom. Skönt. Just nu kan han inte sova där ändå…

      Det har blivit bättre hittills, så hoppas ännu bättre! 🙂

  2. Åsa maj 8, 2013 den 7:43 f m #

    Åh du får mitt hjärta att smälta 🙂 så vackert skrivet..
    Fin son ni har skapat 🙂
    Kramar Åsa

  3. -Jenny- maj 8, 2013 den 8:14 e m #

    Nu vet jag nog varför mina kommentarer inte syns. När jag trycker på ”kommentera” tar det alltid en evighet att få en bekräftelse. Alltså det tar lååång tid innan allt är klart. Så pass lång stund att jag brukar öppna ett nytt fönster och surfa vidare. Sen går jag tillbaka till det fönstret där jag lämnat kommentaren och ser att den är publicerad, men nästa gång jag går in på din blogg är den ju inte det ändå. Hängde du med?! Ska vänta i samma fönster nu och inte röra nåt!

    Jag gillar verkligen dina månadsuppdateringar! Kärleken lyser igenom alla ord och meningar.

    I datorn har jag ett dokument med ”inlägg” om graviditeten och ett dokument som handlar om Jack. Båda är rätt stora, hehe…Det är som en slags dagbok där jag skriver ner saker jag vill komma ihåg. Ska slå ihop allting och trycka det längre fram. Dels till mig, men Jack ska få det när han blir större. Hur som helst. Skriver också månadssumeringar. De sammanfattar allt så bra och jag funderar på att ta med dem i fotoboken jag ska göra över jacks första år.

    • Anna Granström maj 12, 2013 den 6:09 f m #

      Aha! Men typiskt att det tar så lång tid?! 😦

      Jag ska oxå göra album över första året. Shit vad mkt foton man har… Har köpt två album bilderna ska in i, och ska printa denna text. Har även skrivit dagbok sporadiskt sen jag blev gravid, som är tillägnad Skorpan. Hoppas det blir uppskattat när de är äldre!

  4. jenny i maine maj 10, 2013 den 5:57 f m #

    Du skriver så fint. Jag gillar dessa månads-inlägg!

  5. stoffisen maj 11, 2013 den 9:23 f m #

    Så fint skrivet!
    Det känns som att du betättade att du var gravid igår. Jisses vad tiden går snabbt!!

    Kram
    Stoffe

    • Anna Granström maj 12, 2013 den 6:11 f m #

      Eller hur, nu går det undan! Läskigt… Graviditeten var dock det segaste och värsta ever… Men nu går det SÅ snabbt!

  6. Bubbel maj 14, 2013 den 4:04 e m #

    Åh lille vännen, du beskriver hans utveckling och uppförande så målande att mitt ”bebis hjärta” börjar picka extra snabbt av alla minnen! Ni har så mycket framför er tillsammans och om bara några månader kommer en helt ny dimension visa sig; när lille herrn börjar gå!:)

  7. Jo maj 14, 2013 den 9:30 e m #

    Åh, så fint! Som alltid! Helt otroligt vad mycket som händer…och fort! Tänker att jag också ska börja skriva månadsdagbok. Märker att jag inte alls minns allt så bra som jag önskar, nämligen. Skulle skriva ner när N började gripa tag i saker häromdan, och det mindes jag inte alls…blev ”mellan två-tre månader”. …Så jättebra att du skriver varje månad! Och roligt för din lille Skorpa att läsa senare!

Kommentera

