Aprilböcker.

4 Maj

aprilbooks

Vilken läsmånad! Sex böcker! Mycket nöjd. Förvisso hade jag bara slutet kvar av Kartor för vilsna älskande, och Jokern läste jag nästan ut under mars. Är även väldigt nöjd över vilka böcker jag läste. Både nya och en riktig klassiker (Mörkrets hjärta).

1) Jokern – Markus Zusak (☆☆☆)
Älskade Boktjuven, älskade inte Knockout, och den här både gillar och inte gillar jag. Väldigt märkligt. Den pendlar mellan fantastisk och intetsägande från början till slut. Mer om boken och vad jag tycker finns HÄR.

2) Mörkrets hjärta – Joseph Conrad (☆ ½)
En klassiker jag hade rätt höga förväntningar på, men oj vad jag inte gillade den. Tur att den bara vara på typ 150 sidor … Mer om boken och vad jag tycker finnns HÄR.

3) Havsmannen – Carl-Johan Vallgren (☆☆☆☆)
Älskar hans sätt att skriva. Den här boken är lättläst, gripande, sorglig, hemsk och spännande. Jag älskade allt utom slutet. Mest gillar jag Vallgrens Kunzelmann & Kunzelmann, och Kärlekens vidunderliga historia är ju också bra (den har fått Augustpriset, förövrigt). Mer om boken och vad jag tycker finns HÄR.

4) Avig Maria – Mia Skäringer (☆☆☆☆)
Gotta love her. När jag läste Dyngkåt och hur helig som helst tyckte jag om den, men jag kunde inte identifiera mig. Det kan jag nu. Speciellt i hennes känslor och tankar som nybliven mamma. Lättläst och bra. Ville inte att den skulle ta slut.

5) Kartor för vilsna älskande – Nadeem Aslam (☆☆☆)
Började läsa den här för typ två år sedan? Tre? Den är så seeeeg. Massor med text på varje sida, namn som villar bort mig och onödigt mycket detaljer. Alldeles för lång. Ändå är berättelsen gripande och språket bra. Den tar upp kvinnoförtryck och hedersmord och jag är glad att jag har läst den.

6) Eld – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (☆☆☆☆☆)
Efter att ha läst Cirkeln, första delen i den här trilogin, var jag fast. Eld var till och med bättre. Älskade den och kunde inte sluta läsa. Slukade alla 633 sidor på Lanzarote. Ungdomsbok som räknas till fantasy, men den tar upp vanliga ungdomsproblem som mobbing, utanförskap, olycklig kärlek, sex, familj osv på ett sätt som känns att man är med dem. Att de finns på riktigt. Längtar till tredje delen … Bäst denna månad helt klart!

IMG_3844

6 svar to “Aprilböcker.”

  1. Freedomtravel maj 4, 2013 den 7:48 f m #

    Försökte läsa den där Kartor för vilsna älskande. Men den kom jag aldrig igenom…

    • annagranstrom maj 4, 2013 den 8:13 f m #

      Förstår dig! Tog ju mig några år som sagt…

  2. stoffisen maj 4, 2013 den 10:32 f m #

    Jag älskar Mia!
    Då underbar person och det återspeglas i allt som hon gör!

    Kram
    Stoffe

  3. petchie maj 4, 2013 den 6:47 e m #

    Vad konstigt, jag älskade Kartor för vilsna älskande men hennes andra bok (vad-den-nu-heter, kommer inte ihåg) var desto segare och läääängre…

  4. Karin B maj 5, 2013 den 5:02 f m #

    Vad det är härligt att läsa! Tyvärr blir det för sällan för min del. På ledigheter, framförallt på sommaren, slukar jag böcker.

  5. anki maj 5, 2013 den 6:17 f m #

    Vad du är duktig att hålla igång läsandet! Själv är jag i nån lässvacka just nu.. så många jag vill läsa men får inte riktigt ro till det. Dock ska jag beställa hem Eld, riktigt längtar att få läsa den!!

Kommentera

